سلام دلفان – اصلی ترین مطالبه فرهنگیان از دولت را می توان ایجاد تحول در نظام آموزشی برای افزایش بهره وری آموزشی دانست و از آنجا که معلمان با دانش و مهارتی که کسب می کنند می توانند محیط مدارس را به فضای رشد و بالندگی مبدل نمایند، آنان را می توان نقطه آغاز این تحول نامید و بدین جهت است که نمی توان نوع و جنس کار معلم را از نوع و ماهیت کار اداری قلمداد نمود.
به گزارش رجانیوز؛ در پی مطالبه فرهنگیان برای جلوگیری از تبعیض و ایجاد روند رو به رشد در معلمان، در دولت دهم طرح ایجاد یک نظام رتبه بندی در میان معلمان ؛ در سال ۹۱ توسط وزارت آموزش و پرورش وقت مطرح گردید و پس از یک سال بررسی میان نمایندگان مجلس و کارشناسان آموزش و پرورش در تیرماه ۱۳۹۲ حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش پرورش خبر از تصویب طرح ” نظام رتبهبندی معلمان و جذب و تأمین منابع انسانی” در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در هیئت وزیران داد که خروجی اجرای آن اعطای رتبههای استادی، دانشیاری، استادیاری و مربیگری به معلمان خواهد بود.
حاجی بابایی در آن زمان برای توضیح در خصوص این طرح در یک برنامه تلوزیونی گفت: «در سال ۱۳۹۱ جلسهای سه جانبه در مشهد با حضور آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و این مأموریت در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت که کار تحقیقاتی کند و نظام رتبهبندی معلمان را بنویسد. بنده مسئولیت این کار گروه را برعهده گرفتم و حدود یک سال طول کشید که با همکاری برخی از فرهنگیان، نظام رتبهبندی معلمان تدوین شد.
بر این اساس ۴ رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم را تعریف کردیم تا معلم با هر سابقهای که دارد متناظر با همردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰ درصد حقوق را دریافت کند.»
همچنین مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش طی مصاحبه ای با رسانه ها در خصوص جزئیات این طرح گفت: «در راستای نظام رتبهبندی معلمان، دستیابی به آثار تربیت بیشتر میشود. نظام رتبهبندی معلمان در راستای ارتقا شآن معلم در نظام اجرایی کشور و توسعه و پیشرفت همهجانبه کشور بهخصوص در نظام تعلیم و تربیت اسلامی به کار گرفته شده است و مبتنی بر این طرح متناسب با توانمندیهای تخصصی و حرفهای، شایستگیهای فردی و اجتماعی افراد در رتبهای مناسب قرار میگیرد.
دستیابی به آثار تربیت و کسب مواردی نظیر ارتقا فرهنگ عمومی، کمک به ایجاد انسجام اجتماعی و وحدت ملی، تعلیم و آموزش مهارتهای اساسی زندگی، بر ضرورت توجه ویژه به اجرای نظام رتبهبندی معلمان بستگی دارد.
فعالیتهای پژوهشی و تحقیقی، ارتقا و توانمند سازی علمی از جمله کارهایی است که سبب خواهد شد معلم به ارتقای جایگاه و کسب صلاحیت حرفهای دست یابد.»
نوید ادهم با بیان اینکه نتیجه افزایش صلاحیت حرفهای معلمان در کلاس درس مشهود و نمایان خواهد شد، گفت: «به نظر میرسد رتبهبندی معلمان یکی از روشها و راهکارهای تقویت انگیزه معلمان خواهد بود.
با این طرح دولت مکلف میشود از طریق وزارت آموزش و پرورش، نظام رتبهبندی معلمان را در یک دوره زمانی اجرا کند و همزمان اصلاحات لازم ساختاری و محتوایی را در نظام تعلیم و تربیت اعمال کند.
در این طرح، نظام پرداخت ویژهای، به منظور ارزیابی شایستگیها برای جامعه معلمان در نظر گرفته شده است.
از اهداف اجرای این طرح میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
_ بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور بر پایه اندیشههای اسلامی، آرمانها و رویکردهای انقلاب اسلامی
_ بهبود کیفیت آموزش و پرورش از طریق افزایش انگیزه معلمان برای خدمت مطلوب
_ تحقق سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور و سند تحول بنیادین
_ ساماندهی کیفی اطلاعات و توانمندیهای معلمان
_ افزایش اثربخشی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش
_ ساماندهی نظام پرداخت در وزارت آموزش و پرورش
_ توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهینهسازی برنامههای آموزشی، تربیتی، پژوهشی و فرهنگی»
در ماده واحده این طرح آمده بود: «دولت مکلف است در یک دوره یک ساله توسط وزارت آموزش و پرورش نظام رتبه بندی معلمان را براساس احکام قانونی مذکور در بند ۸ ماده ۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه، بند ۴۴ راهبرد ملی از راهبرد کلان شماره ۶ نقشه جامع علمی کشور و راهکارهای مندرج در ذیل اهداف عملیاتی ردیفهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به گونهای طراحی و تدوین نماید که صدور گواهی صلاحیت حرفهای هر معلم متناسب با عناوین رتبههای کسب شده و نظام پرداختها در طول خدمت وی براساس نظام رتبهبندی معلمان استوار گردد. نظام مذکور پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، بایستی به تصویب مجلس برسد.»
مطابق بنده ۸ ماده ۱۹ قانون برنامه پنجم دولت موظف به سنجش و ارتقاء صلاحیتهای حرفهای نیروی انسانی موجود و مورد نیاز آموزش و پرورش بر اساس شاخصهای آموزشی و پرورشی می باشد. همچنین مطابق بند ۴۴ راهبرد ملی از راهبرد کلان شماره ۶ نقشه جامع علمی کشور دولت موظف به استقرار نظام صلاحیت حرفهای معلمان به منظور طبقهبندی مشاغل و حرفهها است.
همچنین مطابق اهداف عملیاتی ردیفهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دولت موظف به اجرای اهداف ذیل است:
۱۰- ارتقاء منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم
۱۱- بازمهندسی سیاست ها و بازتنظیم اصول حاکم بر برنامه ی درسی تربیت معلم با تاکید برکارورزی و …
۱۲- برقراری الگوی جبران خدمات و تأمین رفاه نیروی انسانی درخور منزلت فرهنگیان با توجه به لزوم تمام وقت شدن آنان( ۴،۳ و ۷)
فارق از بعد آموزشی و حرکت در مسیر تعالی تربیتی که از اهداف این طرح می باشد، در این طرح افزایش حقوق معلمان بر اساس نظام رتبهبندی دیده شده است که تحقق آن منوط به تصویب مجلس می باشد، لذا با توجه به اینکه معلمان در درجهبندی دارای حقوقهای متفاوتی خواهند بود، باید منابع آن دیده شود. به واقع طرح رتبه بندی معلمان یک نقطه مطالبه حقیقی در رفع تبعیضها و رسیدن به یک حرکت مشترک برای احیای حق و حقوق معلمان می باشد که امید است با تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی، گام بلندی در تحول نظام آموزشی کشور برداشته شود.
رجا
