این مقدمه را نوشتيم تا هزینهي غیرضروری که اخیراً در يكي از شرکتهاي نيمه دولتي استان لرستان در حال انجام است را اطلاعرساني نموده و از مسئولينم استان پرسش نماييم كه چرا بايد چنين ادقام غيرضروري با هزينهي بيتالمال صورت پذيرد.
این شرکت بجز همکف، دارای سه طبقه است و مسئولان شرکت برای تردد آسان ارباب رجوع و کارکنان، ظرف سالهاي گذشته یک باب آسانسور مجهز را در بخش شرقي ساختمان شرکت طراحی و نصب نمودهآند. تا کنون نیز کسی در این خصوص اعتراضی نداشته است، اما با وجود اين آسانسور، اكنون در اقدامی عجیب و تاملبرانگیز و البته قابل پیگیری، دومین آسانسور از نوع شیشهای در این شرکت در حال نصب است. آسانسوری که بر اساس شنیدهها فقط در طبقه همکف و طبقه 3 كه دفتر مدير آنجاست قابلیت توقف دارد، یعنی این که قرار است این آسانسور صرفاً جهت استفاده آقای مدیر قرار بگیرد!
گوياي آقاي مدير خكه غيربومي است و اتفاقا در خصوص انجام ندادن ملاقاتهاي مردمي نيز به وي اعتراضات زيادي شده است، اصلا خوش ندارد روي كسي را در محل كار ببيند و به جاي برخورد احتمالي با كارمندان و مردم در آسانسور قبلي، قصد دارد باز هم ملاقتهاي خود را كاهش داده آسته بيايد و آسته برود …
به هر حال، با مشاهدهي این آسانسور به سراغ برخي کارشناسان رفتیم و سوالاتی در خصوص چگونگی و اصول نصب آسانسور در ساختمانها از آنها پرسیدیم که آنها روی یک پاسخ منطقی اتفاق نظر داشتند و آن این که هیچ ضرورتی ندارد در یک ساختمان 3 طبقه دو آسانسور نصب نماییم!
صرف این چنین هزینههای غیرضروری با سیاستهای اقتصاد مقاومتی در تضاد است، اما نصب این آسانسور سوالات زیادی را مطرح میکند که امید است مسئولان مربوطه، شفاف در این زمینه پاسخ دهند كه آیا نصب آسانسور دوم برای یک ساختمان 3 طبقه ضرورت دارد؟ و آيا اين اْسانسور جهت عوامالناس است يا اختصاصي بوده و به قصد تبعيض و جداسازي رئيس و … به كار ميرود؟
همچنين با توجه به مشکلات مالی و بدهیهای اين شرکت، آیا صرف هزینه میلیونی برای نصب آسانسوری که بجز هدررفت بیتالمال فایدهای ندارد، توجیه فنی و اقتصادی دارد؟
آقای مدیر! شما که در رسانهها مدام دم از وضعیت بد مالی و عدم توانایی در پرداخت حقوق پرسنل میزنید، بفرماييد كه ضرورت صرف این هزینه میلیونی غیرضروري چیست؟ بهتر نیست اولویت کاری شرکت را حل مشكلات مردم و پاسخگويي به آنها قرار دهيد؟ شما كه ملاقاتهاي مردمي روزهاي دوشنبه را تقريبا از برنامه كاري حذف كردهايد، آيا در جريان هستيد شماره تلفني كه مربوط به پاسخگويي حوادث شركت تحت امر شماست مدتهاست یا قطع است یا مشکل فنی دارد؟ حداقل کاری که میتوانيد انجام دهید راهاندازی این خط برای پاسخگویی به مردم است آن هم با صرف یکچهارم هزینهای که برای آسانسور غیرضروري خصوصي صرف ميكنيد.
شرکتي كه کارش از نظر مالی به جایی رسیده که برای پرداخت حقوق كاركنان متوسل به دريافت تسهیلات 24 درصدي شده، آيا شايسته است هزينههاي اضافي نصب آسانسور براي استفاده اختصاصي مدير بر بيتالمال تحميل نمايد؟
* توضيح: این مطلب در هفتهنامه سراسری “سرافرازان” (ویژهنامه استان لرستان) در تاريخ 25 آبانماه 1394 منتشر شده است.
