حجت الاسلام علی سبزیان کارشناس شیعه شناسی مرکز تخصصی حوزه علمیه قم – امام خمینی(ره) در نگاه و باور ما تا جایی با جان و خون ما عجین شده که در راه و کلام امام جان ها برکف نهاده شد. شهید آیت الله سعیدی می فرمایند: اگر در راه امام کشته شوم و خون من ریخته شود در هر قطره خون من نام خمینی(ره) دیده خواهد شد.
خودمانی بگوییم ما به جان امام خمینی(ره) قسم می خوریم به عمامه و عبا و ریش …. و زائر قبر امام هستیم ،امام را با تمام وجود می شناسیم اما می خواهیم در این مطلب امام (ره) را از نگاه غرب معرفی کنیم:
اندیشمندان غربی در مقابل وجود امام به سه گروه تقسیم می شوند.
گروه اول معاندینی هستند که سرسخت، با امام مخالف هستند.
گروه دوم دوستداران و موافقان امام که در حیرت تمام هستند، حیرت از آن جهت که آیا در دوران پست مدرن کسی می تواند انقلاب کند؟!!
گروه سوم گروهی که نسبت به امام علاقمند هستند و حتی اسم خود را روح الله گذاشته اند، به ایران می آیند و مرقد شریف امام عزیز را زیارت می کنند.
و اما گروه دوم، رابرت دیلی پرفسور علوم سیاسی دانشگاه کلرادو کتابی دارد با عنوان ( انقلاب اسلامی و اصالت ها) ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند
می نویسد: ((انقلاب اسلامی پیچیده و اسرار آمیز به نظر می رسد، مساوات طلب است، اما در عین حال سنتی نیز به نظر می رسد، بیگانه گریز است و به ندرت انزواگراست و نمایان گر انقلاب های فرانسه، روسیه و تجزیه آمریکا نیست.
می توان معنایی برای این جنبش عظیم تنها در تاریخ اسلام که جهان اسلام را در نور دیده است پیداکرد.
هیچ عنصر تجربی غرب گرایانه ای وجود ندارد که بتواند بینش عمیق تر از انقلاب اسلامی را امکان پذیر سازد.
دلایل موفقیت آن در ایران تحلیل دیگر رژیم ها در جهان اسلام و تقویت اعتراض فلسطینی ها در ساحل غربی غزه.))
و یا در کتاب اصول سکولاریسم، بیتر برگر ترجمه افشار امیری می نویسد:
((خیز اسلامی بواسطه پیامدهای مشهود بلافصل سیاسی شناخته شده است. با این حال اگر تنها از بعد سیاسی به مسئله بنگریم مرتکب اشتباه بزرگی خواهیم شد، این خیزش در واقع احیای موثر و موکد تعهدات دینی است. این خیزش پهنه جغرافیایی گسترده ای را در بر گرفته، کلیه کشورهای اسلامی از شمال آفریقا تا جنوب غرب آسیا را تحت تاثیر قرار می دهد. خیزش اسلامی هر روز طرفدازان بیشتری در مناطق مختلف کشورهای صحرای آفریقا ( که در آن رقابت سختی بین اسلام و مسیحیت وجود دارد) پیدا کرده است. این حرکت در جوامع رو به رشد در اروپا و به میزان کمتری در آمریکای شمالی نمود بیشتری داشته است . تجدید حیات اسلامی چنانچه برخی روشنفکران اعتقاد دارند محدود به بخش های عقب افتاده اجتماع که کمتر با پدیده نوگرایی آشنا شده اند نیست. برعکس این حرکت از شهرهایی گسترش یافته است و پدیده نوگرایی با میزان قابل توجهی در آن رسوخ کرده است و دربرخی کشورها این حرکت در میان افرادی مشاهده شده است که از آموزش عالی به سبک غربی برخوردار بوده اند. بعنوان مثال در مصر و ترکیه دختران بسیاری از خانواده های سکولار پوشش اسلامی را برای خود برگزیده اند.
آیا علوم اجتماعی قادر نیست چشم اندازی تطبیقی در اختیار قرار دهد که از طریق آن بتوان به مطالعه قضایای این کشورها و جنبش های غیر متعارف که اهداف آنان با انتظار لیبرال یا مارکسیسم مطابقت ندارد پرداخت؟))
آمار
حدود 1500 کتاب از دنیای غربیان در باره امام راحل نوشته شده که ازاین حدود کتاب 100جلد آن در خصوص انقلاب اسلامی و تفسیر و تدوین انقلاب است و بقیه کتاب ها یا راجع به خود امام است یا راجع به موضع گیری های انقلاب در خصوص آمریکا یا دیگر ابرقدرت ها. بخش معدود ابن کتاب ها درباره اصالت حکومت دینی بحث نموده که مخالف با سکولاریسم غرب است.
مقالات
تاسال 2013 میلادی مقالاتی که درباره امام نوشته شده است حدد300 مقاله ،177 پایان نامه که درباره عصر امام و خود امام و انقلاب بوده و در کنار اینها بروشورهایی که برعلیه امام بوده اند بسیار است.
جمله ای از هان دی کیسنجر آمریکایی هست: ((آیت الله خمینی غرب را با بحران جدی برنامه ریزی و مواجه کرد . تصمیمات او آنچنان رعد آسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه ریزی را از سیاست مداران و نظریه پردازان سیاسی می گرفت. هیچ کس نمیتوانست تصمیمات او را پیش بینی کند، او با معیارهای دیگری غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا سخن میگفت و عمل میکرد، گویی از جای دیگری الهام می گرفت.))
یا در جایی دیگر فواد ای جرجیس عضو کمیته ملی در آمریکا می نویسد: ((هسته اصلی برداشت نادرست ایالت متحده از ایران یک شکاف عمیق فرهنگی است. شکافی که مبتنی بر تضاد بین دو نظام ارزشی مفاهیم جهانی، جهان بینی خدا سالاری اسلامی امام خمینی در مقابل جهان بینی اساساً سکولار غربی است باید اذعان کرد مقامات آمریکایی، پذیرش فراخوان امام خمینی برای تاسیس یک دولت اسلامی را محال میافتند. چرا که این امر با سنت غربی انقلاب های مذهب زدا در کل تاریخ مغایر بود. حال پس از آنکه امام خمینی حکومت اسلامی خود را تاسیس کرد این باور راسخ فرهنگی که رژیم اسلامی تندروهای این رژیم را نابود خواهد کرد همچنان داوری سیاسی آمریکا را دچار آسیب های فراوان می کند، زیرا آنها رفتارهای غیر عقلانی دارند که مقایر با همه قواعد پذیرفته شده رفتار سیاسی است.))
در پایان مطالعه کتاب های انقلاب را توصیه می کنم:
1.انقلاب اسلامی در قیاس تاریخی
2. ایران اسلامی
3. ایران معاصر