به گزارش سلام دلفان، هفته پیش، نمایندگان خانه ملت به خواسته نامعقول وزارت نفت برای حذف کارت سوخت جامعه عمل پوشاندند و با ادامه حیات کارت سوخت مخالفت کردند. کارت سوختی که میزان قاچاق سازمان یافته سوخت را به صفر نزدیک، چالش تحریم بنزین را خنثی و میزان رشد 9 ساله واردات و مصرف بنزین را منفی کرد.
نمایندگان مجلس دهم با حذف بندهای ب و ح تبصره 14 قانون بودجه، با حذف کارت سوخت موافقت کردند که در جلسه علنی31 فروردین سال جاری در ادامه رسیدگی موارد ارجاعی لایحه بودجه 95 کل کشور بند الحاقی 8 به تبصره 14 را اصلاح کردند.
دولت در اصلاحیه قانون بودجه با چه چیزی مخالفت کرد؟
چهار عامل در سال 1383 موجب شد تا طبق بند «ص» تبصره «12» قانون بودجه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مکلف شود به عرضه بنزين موتور و نفت گاز در جايگاه ها با استفاده از کارت هوشمند اقدام نمايد:
1- رشد بي رويه يارانه (بیش از 10 میلیارد دلار در سال در بخش حمل و نقل) و تخصیص آن به دهک های بالای درآمدی (عدم توزیع عادلانه بودجه)
2- سوء استفاده از منابع محدود کشور، نبود انگیزه براي صرفه جويي در مصرف سوخت و عدم توليد وسائط نقليه با مصرف سوخت مناسب و استاندارد
3- قاچاق سوخت به کشورهاي مجاور
4- امکان مدیریت مصرف سوخت در زمان بحران که در تحریم بنزینی 1389 کارایی خود را در این زمینه به اثبات رسانید.
در این زمینه، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی در خصوص دستاوردهای طرح کارت سوخت آورده است:
با اجراي اين طرح، روند فزاينده قاچاق و مصرف بنزين متوقف شد و واردات نيز کاهش يافت. منفعت اقتصادي مستقيم و غيرمستقيم ناشي از اجراي اين طرح در مدت 8 سال، حدود 100 ميليارد دلار برآورد شده است که 75 میلیارد دلار آن به طور مستقيم ناشي از کاهش مصرف و واردات بنزين است.
مطابق آمار غیر رسمی میزان قاچاق سوخت کشور در قبل از اجرای طرح کارت سوخت بین 3 تا 10 میلیون لیتر در روز معادل 4 تا 14 درصد میزان مصرف کل کشور بوده که این میزان هم اکنون با اجرای این طرح به صفر نزدیک شده است. مسلما حذف این طرح موجب شکل گرفتن مجدد قاچاق سوخت به کشورهای همسایه خواهد شد و مسیر برای قاچاقچیان سوخت هموار می گردد.
مطابق آمارها منتشر شده تعداد خودروهای سواری کشور از سال 85 (شروع طرح) تا کنون 2 و نیم برابر شده است و به طبع می بایست مصرف سوخت نیز با شیب فزاینده به بیش از 160 میلیون لیتر در روز می رسید و این در حالیست که بار روانی محدودیت مصرف در طرح کارت سوخت موجب مدیریت مصرف از سوی مردم شده و استفاده از خودروهای دوگانهسوز، اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه حملونقل عمومی مورد استقبال قرار گیرد و در نتیجه میزان مصرف بنزین نه تنها به بیش از160 میلیون لیتر در روز نرسید بلکه از 73.6 میلیون لیتر در روز در سال 85 به 69.5 میلیون لیتر در روز در سال 93 برسد و این یعنی شاهکار کاهش 6 درصدی مصرف در مقابل رشد 2.5 برابر تعداد خودرو.


