سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 12100
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۲
تعداد نظرات: . نظر
خانه » آخرین عناوین » گزارشی انتقادی از عملکرد سه دوره شوراهای شهر نورآباد
Print This Post
سلام دلفان - سایت نسیم دلفان نوشت: تا پیش از تشکیل این شوراها، سازوکار اداره امور شهرها شکلی ساده، متمرکز و غیر دمکراتیک داشت ، شهردار از سوی فرمانداری ها و استانداری ...

سلام دلفان – سایت نسیم دلفان نوشت: تا پیش از تشکیل این شوراها، سازوکار اداره امور شهرها شکلی ساده، متمرکز و غیر دمکراتیک داشت ، شهردار از سوی فرمانداری ها و استانداری یعنی یک مقام انتصابی دولت مرکزی، انتخاب می شد و زیر نظر آنها به فعالیت می پرداخت ، تشکیل شوراهای شهر سبب شد تا سازوکاری غیر متمرکز و مبتنی بر انتخاب مردم، اداره امور شهرها را بر عهده بگیرد.

این سازوکار که نمونه دیگری از مشارکت مردمی در امور مربوط به زندگی اجتماعی و شهری محسوب می شود را می توان یکی از ثمرات بزرگ «انقلاب شکوهمند اسلامی ایران» دانست.

امروزه اهمیت شوراها در اداره امور به حدی است که در شرایط کنونی، مهم ترین ویژگی آن «عدم تمرکز دولت ها» محسوب می شود و  از طریق آن، قدرت سیاسی و  اداری را به سطوح استانی، شهری و روستایی انتقال داده اند.

* نگرش مثبت مردم به شوراها، موجب تقویت پایه های آن می شود.

طبیعی است که عملکرد شوراها از ابعاد مختلف در شکل گیری و تغییر نگرش مردم تاثیر زیادی دارد. با توجه به اهمیت این امر، در تحقیق حاضر به بررسی نگرش مردم نسبت به شوراهای شهری و ارزیابی عملکرد شوراهای اسلامی پرداخته شده است. هدف اصلی این گزارش تحقیقی، شناخت رابطه بین نگرش مردم نسبت به شوراهای شهری و ارزیابی عملکرد آن در سطح شهرستان است.

در این راستا، با بررسی مؤلفه ها و متغیرهای مورد نظر در بحث شورا با تنی چند از افراد صاحب نظر در شهرستان دلفان به گفتگو نشستیم و نهایتأ به نتایج زیر دست یافتیم.

۱) عملکرد شوراهای سه دوره گذشته در انتخاب مدیر توانا برای اداره شهر مهمترین بحث گفتگو بود ، برخی از دوستان معتقد بودند با وجود اینکه مهمترین و تا حدودی تنهاترین تصمیم چاره ساز در جهت رفع مشکلات شهری در شورای شهر همین تصمیم بوده ، اما متاسفانه غیر از یک مورد و آنهم انتخاب شهردار قبلی شهر نورآباد در بقیه موارد تصمیمات اتخاذ شده تصمیماتی بی ثمر بوده و لابی های سیاسی شهرستان در واقع تصمیم گیرندگان اصلی بوده اند نه اعضاء شورای شهر

۲) گفتگو کنندگان در این بحث ، عملکرد شوراها در شناخت کمبودها ، نارسایی ها و امکانات شهری و همچنین همکاری با مسئولین اجرایی نهادها را ضعیف ارزیابی نمودند.

۳) موارد دیگری که از دیدگاه دوستان ما ضعف شوراهای گذشته عنوان شد ، عملکرد شوراها در نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا، مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی، تشکیل انجمن ها، نهادهای اجتماعی، امدادی، فرهنگی، ارشادی بود و همچنین تاسیس تعاونی های تولید، توزیع و مصرف، وضع مقررات و نظارت بر حفاری و مسیرهای تاسیسات شهری، ایجاد و توسعه معابر، خیابانها و میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر و وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میادین عمومی میوه و تره بار ، ایجاد بازارچه های موقت یا به تعبیری همان نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا و نظارت بر حسن انجام کار ، موارد دیگری بود که از نظر گفتگو کنندگان ، ضعیف ارزیابی شد.

۴) همچنین بررسی و نتایج فرضیات تحقیق نشان داد که بین آگاهی از وظایف شوراها و میزان پذیرش مسئولیت در شوراها با ارزیابی عملکرد شوراهای اسلامی رابطه وجود دارد.

۵) ارتباط ضعیف با رسانه های شهرستان و عدم اطلاع رسانی نیز از دیگر مواردی بود که به عنوان نقاط ضعف شوراهای گذشته به آن اشاره شد.

* وجود نهاد شورا برای مدیریت شهری ضروری است.

در نهایت با تمام توضیحاتی که داده شد دوستانی که با ما به گفتگو نشستند ، وجود نهاد شورا را برای مدیریت شهری و نظارت بر عملکرد شهرداری ضروری دانستند.

شاید برخی از مخاطبان با مطالعه موارد فوق که دوستان ما آنها را ضعیف ارزیابی کردند ، احساس کنند اکثریت فیلترهای مورد ارزیابی در این گزارش مورادی هستند که ربطی به وظایف شوراهای اسلامی ندارد ، اما باید توجه شما عزیزان را به مطالعه وظایف مصوب برای شوراها جلب کنم که البته در پایان همین گزارش به چند مورد مهم از آنها اشاره خواهد شد.

از مهمترین دلایل شکل گرفتن نهاد مدنی – حاکمیتی شوراها مطابق با اصول قانون اساسی وحتی با توجه به تجربیات جهانی ، تحقق حقوق شهروندی و رفع نارسایی ها در این خصوص است . بر اساس اصل هفتم و فصل هفتم قانون اساسی شوراها لازم است در اداره امور مواردی را جهت احقاق حقوق شهروندی مد نظر داشته باشند.

 اول آنکه مشارکت مردم را جلب کنند ، دوم ، از تبعیض جلوگیری نمایند، سوم آنکه به عنوان نمایندگان مردم از حقوق همه گروه ها و افراد صیانت نمایند، چهارم ، به عنوان نماینده مردم بر وضع مقررات محلی اهتمام نمایند، پنجم آنکه بر اجرای امور نظارت اثربخش داشته باشند…

همچنین از دیگر ماموریت های شوراها انتخاب مدیران محلی و تصویب برنامه و بودجه آنها است ، بعلاوه آنکه اعضا شوراها مکلف اند با شناخت از نارسایی ها و ضعف های شهر ، روستا ، بخش ، شهرستان و استان طرح ها و لوایحی را جهت رفع این نارسایی ها تدوین و به دولت و مجلس شورای اسلامی ارسال نمایند.

اینها همگی از زمینه های مشترک شوراها و مدیریت های محلی برای تحقق حقوق شهروندی است ، جالب آنکه اگر توجه گردد متوجه می شویم شوراها درخصوص مسئولیت پذیری و تکالیف شهروندی به عنوان واسط شهروندی با ساختارهای اجرایی و حاکمیتی نیز ماموریت هایی دارند.

بر اساس قانون این نهاد در آموزش و بسترسازی فرهنگی و اطلاع رسانی شهروندان درخصوص احترام به قانون ، احترام به حقوق دیگران “چه فردی و چه اجتماعی و حتی حقوق مکانی ” نیز وظیفه هایی دارند، چون شوراها از پایین ترین لایه اجتماعی مدنی زایش پیدا می کنند، لذا در پیشبرد امور مربوط به شهروندان و رفع چالش های فراروی آنها توانمند هستند ، نکته کلیدی این است که قانون گذار به دلیل اهمیت جایگاه مردم در اداره امور محل که به نوعی همان تحقق حقوق شهروندی است این همه به جایگاه شوراها توجه کرده است.

* در اینجا ۱۰ مورد مهم از وظایف شوراها که در قانون به آنها اشاره شده را به صورت تیتروار متذکر می شویم.

۱– انتخاب شهردار برای مدت ۴ سال

۲– بررسی و شناخت کمبود ها، نیاز ها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اسلامی و راه حلهای کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط.

۳– همکاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمان ها در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی ، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان.

۴– تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاه های ذیربط.

۵– اقدام در خصوص تشکیل انجمن ها و نهاد های اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونی های تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری ، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاه های ذیربط.

۶– نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی های نقدی، جنس و اموال منقول و غیر منقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها به گونه ای که مخل جریان عادی شهرداری نباشند.

۷– تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغیر نوع و میزان آن با درنظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود.

۸– نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر.

۹– نظارت بر اماکن عمومی مثل سینما ها ، قهوه خانه ها ، هتل ها ، گردشگاه ها و در کل اماکنی که توسط بخش خصوصی اداره می شود.

۱۰– بررسی و تایید طرحهای هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذیربط قانونی جهتت صویب نهایی.

* یک سؤال و یک پیشنهاد و راهکار تحقیقاتی

در اینجا جا دارد از خود اعضاء شوراهای اسلامی شهر نورآباد ، هم آنهایی که در دوره های گذشته عضو بوده اند و هم اعضاء جدید دوره چهارم ، سؤالی را بپرسیم که در اذهان عمومی مردم جاخوش کرده ولی پاسخی برای آن نمی یابند، که امیدوارم اگر جواب نمیدهند حداقل لحظاتی به آن بیاندیشند.

با توجه به نکاتی که در گزارش به آنها اشاره شد ، آیا شوراهای اسلامی سابق خصوصأ دوره سوم که بیش از شش سال طول کشید ، تا چه اندازه عملکرد مثبتی داشته اند و آیا مردم از عملکرد آنان راضی بودند؟

گزارش خود را با یک پیشنهاد برای اعضاء جدید به پایان می رسانیم.

ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای اعضاء محترم دوره چهارم شورا ، پیشنهاد می کنیم در یک تحقیق اصولی کارشناسی شده ، نقاط ضعف شوراهای سابق را ارزیابی کنید و با جمع بندی دست یافته های این تحقیق ، راه حلی بیابید تا خروجی شورای چهارم هم مانند دیگر شوراها نشود ، در اجرای این  تحقیق کارشناسی یکی از بهترین راه ها فراخوان عمومی خصوصأ از صاحب نظران و دانشجویان شهرستان است تا در جلسه ای دوستانه و آزاد بتوانند نقاط ضعف و قوت شوراهای گذشته را نقد کنند و راه کارهای خود را برای پیشرفت شورای چهارم ارائه نمایند.

بتـول رحمتیـان – مدیـر مسئـول نشـریه نسیــم دلفـان

» ارسال نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار