سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 14066
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۲
تعداد نظرات: . نظر
خانه » آخرین عناوین » چرا خودروسازان از نیسان دل نمی‌کنند؟
Print This Post

خودرویی که یک سوم سوخت کشور را مصرف می‌کند و قاتل جاده‌ها هم هست/ راهکار عملی برای خروج «نیسان آبی دوست‎داشتنی» از جاده‌ها

به گزارش سلام دلفان به نقل از رجانیوز: یک لطیفه معروف در میان ایرانیان رواج دارد که می‌گوید: فردی برای شرکت در آزمون کسب گواهینامه رانندگی به یکی از آموزشگاه‌های رانندگی رفته بود. افسر پلیس یک تصویر جلوی او می‌گذارد و می‌گوید در این تصویر که یک آمبولانس، یک موتور، یک خودروی شخصی، یک دوچرخه و یک نیسان آبی وجود دارد، حق تقدم با کدامیکی از وسایل نقلیه است؟ فرد متقاضی نگاهی به تصویر می‌اندازد و به ترتیب نام خودرو‌ها را به جز نیسان می‌گوید. افسر پلیس با تعجب از او می‌پرسد پس نیسان چی؟ که او پاسخ می‌دهد:‌ای بابا جناب سروان، نیسان که قبل از همه رفته!

 

 

به گزارش رجانیوز، نیسان آبی یکی از حس‌های نوستالژیک ما ایرانی‌هاست؛ خودرویی که به مصرف بالای سوخت و البته رانندگی نامناسب رانندگانش معروف است. با وجود همه انتقاداتی که نسبت به این خودرو می‌شود و کار‌شناسان هم استفاده از آن را غیرمنطقی می‌دانند، نیسان آبی طرفداران خاص خودش را هم دارد.

 

 

 «نیسان آبی، باربر نجیبی است.» این را ما نمی‌گوییم؛ بلکه مهندس قراگوزلو، معاون مهندسی شرکت زامیاد می‌گوید و تاکید می‌کند: «از سال ۱۳۵۱ تاکنون این وانت توانسته ۲/۱ تریلیارد تن بار را بر روی جاده‌ها جابه‌جا کند که برابر وزن هشت هزار برج میلاد تهران است. اگرچه این وانت بعد از ۴۰ سال باید سرنوشت پیکان را پیدا کند و تولیدش متوقف شود اما اگر نیسان جونیور از خط تولید زامیاد حذف شود محصول جایگزینی که بتواند واقعاً جای آن را بگیرد در دنیا با این قیمت وجود ندارد؛ زیرا در حالی که این نیسان ۲/۲ تن بار می‌تواند حمل کند و به همین خاطر به خاور شهری معروف شده است. حتی اگر جایگزینی هم برای نیسان جونیور پیدا کنیم قیمت تمام شده آن بالا‌تر خواهد بود و برای مصرف‌کننده صرف نخواهد داشت.»

 

 

اما این همه واقعیت‌ها درباره این خودروی غول پیکر و خطرناک نیست. نیسان خودروی بسیار پرمصرفی است و به دلیل نقص‌های فراوان در بخش ایمنی هم در رده خودروهای پرتصادف کشور محسوب می‌شود.

 

 

نیسان آبی آنقدر تلفات جاده‌ای و تلفات سوخت دارد که صدای فرمانده نیروی انتظامی کشور را هم درآورد. سردار احمدی‌مقدم چندی پیش در مصاحبه با خبرنگاران، زبان به انتقاد جدی از این خودرو پرداخت و با بیان اینکه امروز خودروی نیسان ۴۴ سال است که در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: «این خودرو یک‌سوم بنزین کشور را مصرف می‌کند و حادثه‌خیزی زیادی دارد. توجیه ندارد خودرویی که بیش از ۲۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند، تولید شود. باید در این مورد تصمیمات لازم گرفته شود.» 

 

 

احمدی مقدم همچنین با انتقاد از برخی خودروسازان افزود: «باید استاندارد‌ها ارتقاء یابد و ما وقتی فشار را برای رعایت استاندارد‌ها وارد می‌کنیم، خودروسازان به جای رفع مشکل فرافکنی و توهین می‌کنند. البته ما نمی‌خواهیم از اهرم قدرت خود استفاده کنیم. هم اکنون پیشنهاد می‌کنیم برای رفع نقص ایمنی اتوبوس اسکانیا و خودروی نیسان چهار ماه به آن‌ها فرصت داده شود و ضمن رفع نقص خودروهای تولیدی، شرکت با فراخوان عمومی نقص بقیه اتوبوس‌ها را رفع کند. البته در مورد دیگر خودرو‌ها نیز باید همین‌گونه اقدام شود.» 

 

 

به نظر می‌رسد مصرف کنندگان هم از وضعیت این خودرو راضی نیستند. مصرف بالای سوخت و عدم سیستم ایمنی آن سبب شده تا رانندگان نیسان حسابی از دست آن شاکی باشند اما به دلیل اینکه این نوع مدل از اتومبیل، مشابه تولیدی دیگری در کشور ندارد، مجبور به استفاده از آن باشند.

 

 

 

 

راهکار عملی خارج کردن نیسان از چرخه مصرف در داخل کشور، راه‌اندازی خط تولید یک خودروی جدید توسط کارخانه‌های خودروساز داخلی است که بتواند ضمن حفظ محاسن این خودرو نظیر حمل مناسب بار و موضوعات مرتبط با آن، میزان سوخت مصرفی آن را کاهش و ضریب ایمنی آن را افزایش دهد؛ خودرویی که در صورت دارا بودن چنین شرایطی قطعا با استقبال خوب خریداران نیز روبرو خواهد شد.

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار