سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 15252
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۲
تعداد نظرات: . نظر
خانه » آخرین عناوین » هفته پیوند اولیاء و مربیان فرصتی مناسب برای تحقق همکاری میان خانه و مدرسه
Print This Post

دلفان – 24 تا 30 مهرماه در کشور به نام هفته پیوند اولیاء و مربیان نامگذاری شده است که این هفته فرصتی مناسب برای فراهم کردن زمینه های تحقق همکاری و همدلی میان خانه و مدرسه است.

به گزارش سلام دلفان به نقل از  ایرنا ، برای گرامیداشت این هفته برنامه های مختلف در سطح مدارس برگزارمی شود که نواخته شدن زنگ پیوند اولیاء و مربیان ، برگزاری مجمع عمومی اولیاء و انتخابات اعضای اولیاء و مربیان از مهمترین آنهاست.

در این هفته ، مدیر مدرسه با دعوت از اولیاء دانش آموزان، در جلسه ایبا حضور آنان گزارشی از فعالیت های سال گذشته خود و همکارانش را ارائه می دهد و مشکلات مدرسه را با آنها در میان می گذارد و در پایان تعدادی از اولیاء برای عضویت در انجمن داوطلب می شوند واز آنان تعدادی به عنوان اعضاء انجمن اولیاء ومربیان سال تحصیلی آن آموزشگاه انتخاب می شوند.

انتخاب شدگان به عنوان انجمن اولیاء و مربیان با ارائه طرح ها وپیشنهادهای مفید ، می توانند در اداره مدرسه فرزندان خود نقش داشته باشند و، یار و یاور صمیمی برای مدیران مدارس باشند .

همکاری و همفکری با مدیر و مربیان مدرسه در مورد برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان و دعوت از اولیای علاقمند به منظور بهره مندی از خدمات و یاری های آنان برای تهیه و تدارک و تکمیل امکانات آموزشی پرورشی مدرسه از جمله مهم ترین وظایف انجمن اولیا و مربیان عنوان شده است.

تصمیم گیری در مورد کلاس های تقویتی و فوق برنامه ، نظارت بر گردش مالی مدرسه و مسائلی مانند تعمیرات، تهیه تجهیزات از دیگر وظایف انجمن های اولیاء ومربیان است.

انجمن اولیاء و مربیان به عنوان نماینده خانواده ها می توانند نقش مهم و تاثیر گذار در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان ایفا کنند.

تاریخچه انجمن در دنیا به بیش از صد سال پیش یعنی بعد از انقلاب کبیر فرانسه ، برمی گردد که بعلت اشتغال مادران در کارگاههای تولید ی و کار خارج از خانه زمانی و دور ماندن فرزندان از والدین ، موجبات آلودگی و بزهکاری و خلاف در برخی از کودکان ایجاد شدکه دانشمندان آن زمان فرانسه ، به عنوان راهکار، پیشنهاد تشکیل انجمن اولیای مدرسه را برای اولین بار در فرانسه ارائه دادند و یکی از شرایط ثبت نام دانش آموزان در مدارس شرکت حداقل هفته یی دو ساعت اولیا در آن کلاسها بود.

انجمن اولیاء و مربیان نیز در کشورمان یکی از قدیمی ترین نهادهای مدنی استکه در سال 1326، انجمن خانه و مدرسه در ایران به وجود آمد و بعدها در سال 1346 انجمن خانه و مدرسه به نام «انجمن ملی اولیا و مربیان » تغییر نام پیدا کرد و امروزه عنوان «انجمن اولیا و مربیان » برخود گرفته است .

در مرامنامه انجمن آمده است: انجمن اولیاء و مربیان ایران سازمانی است غیرانتفاعی و غیردولتی، این موسسه با همکاری و پشتیبانی کسانی که به تربیت عمومی نونهالان و نوجوانان علاقه دارند تشکیل می شود و در انجمن اولیاء و مربیان مدرسه، علاوه بر نمایندگان اولیاء، مدیرمدرسه، یکی از معاونان، مربی پرورشی، نماینده معلمان مدرسه نیز عضویت دارند و نماینده شورای دانش آموزی نیز برحسب ضرورت می تواند در جلسات انجمن شرکت کند.

یکی از اقدامات خوب انجمن های اولیا ء و مربیان برگزاری کلاس های آموزش خانواده است که نقش مهمی در بالا بردن آگاهی خانواده ها و تقویت مشارکت آنها، و آشنایی آنان با تربیت دانش آموزان دارد.

امر تعلیم و تربیت، مشارکت جدّی و همه جانبه را می طلبد که در یک سوی آن اولیا، یعنی نخستین آموزگارانِ فرزندان در خانه هستند و در سوی دیگر مربیان، یعنی آموزگارانِ دانش آموزان در مدرسه قرار دارند.

شکی نیست که هر یک از دو کانون خانواده و مدرسه، به تنهایی موفقیت زیادی در روند تربیتی دانش آموز نخواهند داشت و بهترین و مناسب ترین فرصت برای فراهم کردن زمینه های تحقق همکاری و همدلی میان خانه و مدرسه هفته پیوند می تواند باشد.

اولیا و مربیان، همواره در تکوین تعلیم و تربیت فرزندان بایستی همیشه در تعامل باشند که تربیت فرزندان در خانواده ها، به عنوان پیش نیاز و خمیرمایه شروع کار معلمان در مدارس محسوب می شود و حاصل کار مربیان در مدارس،نیز تربیت عضوی مفید و آشنا به وظایف برای نهاد خانواده و اجتماع است.

خانه و مدرسه دو کانون مقدس تربیتی هستند که با ارتباط و تعامل و هم فکری بین والدین و مربیان است که امور آموزشی و پرورشی دانش آموزان به شرایط ایده آل و مطلوب می رسد و این تعامل و داد و ستد خانه و مدرسه یا اولیا و مربیان، تعاملی پیوسته و همیشگی است که محصول آن، تربیت نسلی پویا، با نشاط، دانش پژوه و با کفایت است که نقش مؤثری در سازندگی و خودکفایی کشور بر عهده خواهند داشت.

این دو نهاد زمانی رسالت آموزشی و تربیتی خود را به نحو مطلوب اجرا می کنند که از وظایف خود شناخت کافی داشته باشند و نقش تربیتی خاص خود را با بصیرت اجرا کنند.

بدون تردید بدون همکاری خانه و مدرسه ، امر تربیت کودکان و نوجوانان به صورت مطلوب انجام نمی گیرد و این مهم در گرو همکاری این دو نهاد است و انجمن اولیا و مربیان در این زمینه نقش مهم و تاثیر گذاری دارد .

» ارسال نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار