سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 15905
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۲
تعداد نظرات: . نظر
خانه » آخرین عناوین » اظهارات مخالفان و موافقان فانی و دفاعیات وی
Print This Post

جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت روحانی از صبح امروز در صحن علنی مجلس آغاز شد.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس صبح امروز جلسه علنی خود را در حالی آغاز کردند که بررسی رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان را پیش روی داشتند.

این جلسه به ریاست علی لاریجانی و با حضور رییس‌جمهور آغاز شد؛ روحانی نیز در صحن مجلس طی سخنانی از وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد. پس از آن نمایندگان وارد بررسی صلاحیت فانی، وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش شدند.

 

ایرانپور که بخشی از وقت خود را به عبدالرضا عزیزی داد، اولین مخالف فانی بود.

اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

ایرانپور: چه برنامه‌ای برای رفع مشکل فرسودگی مدارس دارید؟

یک نماینده اصولگرای مجلس از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواست تا درباره برنامه‌اش در خصوص سیاست دولت گذشته در خصوص اخراج معلمان پیش دبستانی توضیح دهد.

علی ایرانپور در صحن علنی امروز (یکشنبه) در جریان بررسی صلاحیت فانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با عنوان مخالفت این وزیر پیشنهادی گفت: وزارت آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است که طبیعتا باید توان مدیریتی خوبی در آن حاکم شود.

وی وزارت آموزش و پرورش را بخش زیربنایی و تاثیرگذار در سایر بخش‌های جامعه خواند و گفت: قطعا سکان‌دار هدایت چنین وزارتخانه‌ای باید از توان مدیریتی و اراده بالایی برخوردار باشد.

ایرانپور همچنین با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش دارای یکی از حساس‌ترین سرمایه‌های انسانی کشور است گفت: تعلیم و تربیت فرزندان این کشور در این وزارتخانه انجام می‌شود که قطعا در روند پیشرفت کشور بسیارتاثیرگذار است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش از وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش که برنامه‌هایش برای استفاده از توان عظیم فرهنگیان کشور چیست؟ افزود: در برنامه‌های شما تنها به بخشی از جامعه بزرگ وزارت آموزش و پرورش توجه شده است و به نظر می‌رسد که با نگاه جزیی‌نگری در برنامه‌های خود کمتر از نقاط قوت و ضعف درونی و بیرونی این وزراتخانه سخن گفته‌اید.

ایرانپور با اشاره به دوران سه ‌ماه سرپرستی فانی در وزارت آموزش و پرورش گفت: طبیعتا شما در طول این سه ماه به این موضوع پی برده‌اید که آیا می‌توانید مدیریت این وزارتخانه را در طول چهار سال بر عهده بگیرد یا خیر.

وی با اشاره به یکی از برنامه‌های فانی در مورد ارتقای مدیریت در وزارت آموزش و پرورش گفت: انتظار می‌رفت که در برنامه‌هایتان سخنی از چابکسازی در وزارت آموزش و پرورش را نیز به میان می‌آورید.

ایرانپور با طرح این پرسش که نظر شما در مورد اخراج معلمان پیش دبستانی چیست گفت: در سال‌های گذشته به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط برخی از معلمان پیش دبستانی اخراج شدند که سوال ما این است برنامه شما در این رابطه چیست؟ طبیعتا نظر ما در رای نمایندگان تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر لزوم ارائه برنامه شفاف و عملیاتی از سوی وزیر پیشنهادی گفت: سال ما این است که شیوه شما برای تربیت منابع انسانی موجود دراین وزارتخانه چیست؟

نماینده مردم مبارکه همچنین با اشاره به مشکل فرسودگی برخی مدارس در کشور گفت: چه برنامه‌ای برای حل این مشکل دارید.

ایرانپور همچنین از رییس جمهور خواست که در مورد وضعیت رودخانه زاینده رود و گاوخونی اقدامات لازم را انجام دهد.

عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که بخشی از وقت ایرانپور را گرفته بود در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: در زمان سرپرستی شما طرح خوبی قرار بود در کشور اجرا شود مبنی بر اینکه رییس مدارس، معلمان و انجمن اولیا را تعیین کند که این طرح کامل اجرا نشد سوال این است که آیا شما در صورت وزیر شدن این طرح را اجرا می‌کنید؟

وی همچنین گفت: معلمان حق التدریسی با حداقل دستمزد و بدون بیمه در حال تدریس هستند؛ سوال این است که آیا شما برنامه‌ای برای حل مشکل آنها دارید؟

وی همچنین از فانی خواست که در مورد نحوه انتخاب مدیران وزارت آموزش و پرورش توضیح دهد و بگوید در این راستا با نمایندگان مشورت می‌کند یا خیر.

پس از او عزیزی فارسانی به بیان نظرات خود در موافقت با فانی پرداخت.

عزیزی فارسانی: برای تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش به فانی رای دهید

نماینده مردم اردن و فارسان در مجلس شورای اسلامی تدوین و اجرای برنامه جهت ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش را از مهمترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و از نمایندگان خواست که برای تحقق سند بنیادین آموزش وپرورش به فانی رای بالایی بدهند.

حمیدرضا عزیزی فارسانی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) سخن می‌گفت اظهار کرد: مخالفان آقای وزیر با برنامه‌های ایشان مخالفتی نداشتند و عمدتا سوالاتی را طرح کردند از جمله این که می‌گویند راهکار و برنامه‌ی آقای فانی چیست؟ این راهکارها در آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالا دستی موجود است و تمام برنامه‌هایی که برای رسیدن به تعالی الهی در آموزش و پرورش وجود دارد در سند تحول دقیقا به آن اشاره شده اما دلیلی که اجرا نشده این بوده که ما نقشه راه نداشتیم. در حالی که در برنامه‌های آقای فانی به نقشه راه برای رسیدن به هدف اشاره شده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه با توجه به هدف قرار گرفتن دستاوردهای علمی و فرهنگی کشورمان از سوی دشمنان اهمیت نظام آموزش و پرورش صد چندان است یاد آور شد: وضعیت موجود کشور ما در آموزش و پرورش بر اساس گزارش‌های یونسکو در سال 2011 و 2012 به این شکل است که با توجه به جمعیت 15 میلیون نفری در بدنه آموزش و پرورش رتبه‌ی 7 شاخص توسعه‌ی انسانی و رتبه‌ی 88 جهانی را داریم و از نظر شاخص، رتبه‌ی 15 منطقه را داریم.

نماینده مردم اردن و فارسان در مجلس با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وی را شخصیتی انسانی‌، اخلاقی و متدین و شجاع توصیف کرد و گفت: در بعد علمی ایشان فردی متخصص، پژوهشگر و طراح چندین پروژه‌ی علمی و فرهنگی است و رشته‌ی تحصیلی ایشان نیز با پست پیشنهادی مرتبط است. ضمن این که آقای فانی در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده‌اند، با چالش‌های این حوزه آشنا هستند.بنابراین به راحتی مورد قبول افراد ستادی و معلمان هستند.

عزیزی فارسانی با بیان این که فانی وابسته به هیچ جناح خاصی نیست، برنامه‌های پیشنهادی وی را با اسناد بالادستی منطقی دانست و تصریح کرد:‌ ایشان همچنین برای رسیدن به هدف نقشه راه دارند و به اقتصاد آموزش و پرورش و عملیاتی کردن بودجه و ارتقاء بهره‌وری و تامین منابع جدید توجه لازم را دارند.

نماینده‌ی مردم اردل و فارسان در مجلس توجه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به ارتقاء کیفیت آموزش در مناطق محروم را مورد اشاره قرار داد و گفت: بسط عدالت آموزشی و تربیتی کاهش تمرکز و تفیذ اختیارات به ادارات استان‌ها و مناطق از جمله برنامه‌های ایشان است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس استاندارد سازی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و توجه به توسعه همکاری‌های بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان و خاطر نشان کرد: ایشان همچنین اجرای برنامه‌های درسی ملی با تاکید بر متناسب سازی محتوا و حجم منابع درسی را مورد توجه دارد.

وی در پایان گفت: یکی از نگاه‌ها و برنامه‌های مهم آقای فانی تدوین و اجرای برنامه جهت ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش است و ما امیدواریم ایشان در سال آینده از عملیاتی شدن برنامه‌هایشان به مجلس گزارش دهند.

دیگر نماینده مدافع وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سلطانی بود.

سلطانی: سکان هدایت آموزش و پرورش را به فردی درد آشنا با مسائل تربیتی بسپاریم

نماینده‌ی مردم بروجن در مجلس، رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و فراهم کردن زمینه‌ی آموزش و پرورش نسل جدید را رسالت خطیر وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و از نمایندگان خواست با رای قاطع به وزیر پیشنهادی این وزارت‌خانه رسالت بزرگ کمک به تحول بنیادین در آموزش و پرورش را انجام دهند.

امیر عباس سلطانی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن می‌گفت، تربیت دینی، اخلاق گرایی، عقلانیت، تقویت هویت ایرانی و اسلامی را محور اصلی برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد آموزشی امری حاکمیتی قلمداد می‌شود و باید ضمن توسعه‌ی همکاری‌های بین دستگاهی زمینه تربیت پذیری نسل جوان را فراهم آورد.

وی افزود: در یک تقسیم بندی کلی بانک جهانی برای توسعه‌ی کشورها، به 3 عنصر سرمایه‌ی انسانی، فیزیکی و طبیعی توجه شده و بر این اساس کشوری توسعه یافته قلمداد می‌شود که سهم سرمایه‌ی انسانی‌اش بیشتر باشد.

نماینده مردم بروجن در مجلس ادامه داد: خروجی آموزش و پرورش، ورودی جامعه و دانشگاه است لذا معلم در جامعه نقشی کلیدی دارد و سکان هدایت آموزش و پرورش باید به فردی درد آشنا با مسائل تربیتی و دانش آموخته‌ی رشته‌ی مربوط سپرده شود تا شاهد آموزش و پرورشی پویا و زنده باشیم.

سلطانی در ادامه برنامه جامع و مدون برای به‌سازی و بازسازی نیروی انسانی و توسعه مسیر شغلی را مورد توجه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به این که سالهاست در کشور کمیت‌گرایی اصل و اساس برنامه‌های آموزش و پرورش قرار گرفته ما نیازمند تحولات مبنایی و محتوایی در نظام آموزش و پرورش هستیم.

وی اعتقاد به منزلت اجتماعی و ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم را در اولویت برنامه‌های فانی دانست و افزود:‌ رعایت اصل شایسته سالاری و پرهیز از مسائل جناحی هم مورد توجه ایشان است زیرا آموزش و پرورش نهادی فرهنگی و علمی است و نه پایگاه یک جناح سیاسی خاص.

طلا در کسوت مخالف فانی سخن گفت.

طلا: انتظار است افراد تندور در وزارتخانه‌های زیربنایی حضور نیابند

نماینده مردم تهران در مجلس ضمن انتقاد از برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر آموزش و پرورش، خواستار تحول در نظام آموزشی شد.

حسین طلا که در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش سخن می‌گفت، اظهار کرد: مخالفت بنده نه به جهت سخن وزیر پیشنهادی بلکه به دلیل ابهاماتی است که در برنامه وی ارائه شده است.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی برنامه‌های ارائه شده خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای زیرساختی و با هدف توسعه پایدار است. شما با توجه به افق 1404 باید تبیین کنید که چه نوع نگاه و کارکردی را در این وزارتخانه دنبال خواهید کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع تحول در نظام آموزشی گفت: براساس ماده 19 قانون برنامه پنجم توسعه مشخص شده که عملا باید در راستای تحول در نظام آموزشی اقدامات لازم به عمل آید اما اکنون که نظام 3-3-6 به مدت یک سال است که اجرایی شده است آیا اطلاعی از نقاط ضعف و قدرت این سیستم دارید؟ آیا این برنامه را دنبال خواهید کرد یا اینکه نه مسیر دیگر را پیگیری می‌کنید.

حسین طلا همچنین در راستای توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای گفت: ماده 19 قانون برنامه پنجم می‌گوید باید بسترسازی مناسب برای به دست آوردن شایستگی در مهارت‌ها برای افراد فراهم شود اما در حال حاضر تنها 20 درصد از دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند در حالی که برای فنی و حرفه‌ای 3 هزار رشته تبیین شده که متاسفانه تنها 41 رشته در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است بنابراین به نظر می رسد که باید در تحقق آنچه تبیین شده گام برداشت.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر به‌روز بودن تجهیزات آموزشی به الزامات و شرایط تاسیس مدارس غیردولتی و نحوه فعالیت آنها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در حال حاضر مجتمع آموزشی دخترانه در غرب تهران شهریه‌ای را دریافت می‌کند که اختلاف زیادی با نرخ مصوب دارد به عنوان مثال در مقطع راهنمایی نرخ مصوب 1 میلیون و 764 هزار تومان است که حدود 4 میلیون تومان اخذ شده است یا در مقطع متوسطه 4 میلیون و 149 هزار تومان نرخ مصوب تعیین شده که 6 میلیون و 400 هزار تومان اخذ می‌شود و یا در مقطع پیش دانشگاهی از مبلغ مصوب 6 میلیون و 143 هزار تومان متاسفانه 11 میلیون و 500 هزار تومان اخذ می‌شود و اینها نمونه‌ای از موضوعاتی است که انتظار می‌رود وزیر آموزش و پرورش به جد آنها پیگیری کرده و رسیدگی کند.

طلا همچنین به مسائلی از قبیل عدم پرداخت اضافه کار، عدم پرداخت حق‌الزحمه مربیان حق‌التدریسی‌ و مشکلات پرسنلی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت‌: نظام آموزش و پرورش نظام طبقه‌بندی شده است و 60 درصد کل کشور و 70 درصد پرسنل آموزش و پرورش در تهران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که هم نقش معلم و هم نقش مادری دارند لذا ضروری است که تسهیلات لازم برای امکان ادامه فعالیت آنها فراهم شود به عنوان مثال قانونی که مجلس برای افزایش مرخصی زایمان تصویب کرد توسط این وزارتخانه ابلاغ و اجرایی شود تا از مجموعه‌ای این افراد در آموزش و پرورش محروم نشویم.

وی در پایان خواستار توجه به مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان شد و گفت: عده‌ای با راه‌اندازی فتنه در سال 88 شادی را تلخ کردند انتظار است که اجازه ندهیم افراد تندرو در وزارتخانه‌های زیربنایی حضور یابند.

اسداللهی دیگرموافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.

اسداللهی: صاحب‌نظران آموزش و پرورش فانی را قبول دارند

نماینده‌ مردم تربت جام با بیان اینکه صاحب‌نظران آموزش و پرورش فانی را قبول دارند گفت: آقای فانی کار خود را از معلمی آغاز کرده به همین دلیل با تمامی ارکان این وزارت‌خانه آشنا است.

غلامرضا اسداللهی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی امروز (یکشنبه) گفت: بسیاری از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش را به عنوان بزرگترین فصل مشترک دولت و مردم معرفی می‌کنند؛ لذا انتظار می‌رود دولت اقدامات لازم را برای تقویت این وزارت‌خانه به کار گیرد تا وزارت آموزش و پرورش با پشتیبانی دولت و مجلس بتواند رسالت بزرگ خود را در پرورش نسل آینده و تامین منابع انسانی به عنوان موتور محرکه توسعه کشور به کار گیرد.

وی در ادامه مهمترین مولفه و ویژگی‌ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را فعالیت در این وزارت‌خانه از سال 49 تاکنون عنوان و اظهار کرد: آقای فانی فردی پاک است که تمامی مدارج علمی را در وزارت‌خانه‌ی آموزش و پرورش طی کرده است.

اسداللهی با بیان اینکه طبق اعلام معاونت نظارت مجلس برنامه‌های ارائه شده فانی با اسناد بالا دستی برنامه‌ی پنجم توسعه و سند چشم انداز منطبق است گفت: انتقادات مطرح شده در این رابطه مبنی بر این که برنامه‌ها چقدر در راستای تحقق سند چشم انداز است وارد نیست.

نماینده‌ مردم تربت جام در پاسخ به پرسش مطرح شده مبنی بر این که ارزیابی وزیر پیشنهادی از نظام 6-3-3چیست؟ گفت: آقای فانی قبل از سرپرستی وزارت آموزش و پرورش در کمیته تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت داشتند و خودشان جزو برنامه‌ریزان نظام 6-3-3 بودند. ایشان قطعا در طول سه ماهه دوران سرپرستی نیز ارزیابی لازم را از این موضوع کسب کردند.

وی همچنین با بیان اینکه در برنامه‌ی فانی مواردی در خصوص مهارت آموزی آموزشهای فنی و حرفه‌ای به دانش آموزان ارائه شده است گفت: برنامه‌های ایشان تاکید ویژه‌ای بر کسب مهارت‌ها و تامین نیازهای صنفی دانش آموزان دارد.

اسداللهی همچنین گفت: اگر بخواهیم که آموزش و پرورش به رسالت خود عمل کند دولت و مجلس باید پشتیبانی لازم را انجام دهند.

اسدللهی ادامه داد: انتظار می‌رود که آقای فانی ایرادات گذشته در مورد تامین منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش را رفع کرده و ساماندهی نماید.

به گفته‌ی وی، اگر به مهارت آموزی و ایجاد انگیزه در نیروهای آموزش و پرورش مطابق با شان معلمی توجه شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. امروز معلمان به عنوان بزرگترین و تاثیرگذار ترین افراد در حوزه‌ی فرهنگ و اندیشه به لحاظ معیشت در تنگنا هستند و بسیاری از آنها در مناطق دور افتاده انگیزه لازم را ندارند.

به گفته‌ی وی در باب تامین نیروی انسانی در مناطق محروم مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که انتظار می‌رود فانی بعد از وزیر شدن برنامه‌های لازم را عملیاتی کنند.

حجت‌الاسلام محمد باقری دیگر موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.

باقری: فانی به کار کارشناسی اعتقاد دارد

این عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را فردی آشنا به مفهوم اعتدال به عنوان شعار اصلی دولت یازدهم دانست و تاکید کرد که فانی معتقد به کار کارشناسی و جمعی است

حجت‌الاسلام محمد باقری اظهار کرد: دکتر فانی را معلمان و نخبگان جامعه می‌شناسند، ایشان فردی است که کار خود را از مدرسه شروع کرده و سپس با طی کردن مراحل مختلف از مدرسه به منطقه و سپس به استان و کشور رفته و تمامی مراحل مدیریتی را تجربه کرده است.

وی در ادامه خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای جهانگیری هر چند انتقادات بسیاری به دولت در مورد انتخاب استانداران دارم و گلایه‌های خود را مطرح خواهم کرد از آقای فانی دفاع می‌کنم که این دفاع در جای خود و انتقادات نیز در جای خود است.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این که فانی اعتدال را به خوبی می‌شناسد گفت: آقای فانی فردی پخته است که به کار کارشناسی اعتقاد دارد، در حالی که اعتقاد دارد مشکلی که اکنون کشور با آن درگیر است بحث‌های کارشناسی است که آقای فانی به آن معتقدند.

باقری با بیان این که فانی از بدنه‌ی وزارت آموزش و پرورش است گفت: ایشان در طرح‌های بزرگ این وزارت‌خانه همچون روش سالی واحدی ، سرباز معلم نقش اساسی داشته است و به نظر می‌رسد یکی از بهترین گزینه‌ها است.

باقری در ادامه به ارائه‌ی نصیحت‌هایی پرداخت و گفت: اکنون فضای سیاسی کشور خوب نیست، بنده طلبه جوانی هستم اما لازم می‌دانم این مطالب را مطرح کنم.

وی افزود: از لحاظ تقوای سیاسی بسیاری از کارهای انجام شده و مطالب منتشر شده در رسانه‌ها مطلوب نیست، غیبت و افترا دیده می‌شود که خواهش می‌کنم برای آن چاره اندیشی صورت گیرد، تا کی قرار است تهمت و دروغ و افترا باشد.

وی با طرح این پرسش که آیا در کشور نهادهای امنیتی و قوه قضاییه وجود ندارد گفت: مگر این نهادها وجود ندارند که این همه تهمت و دروغ و افترا مطرح می‌شود؟

وی افزود: 34 روز از فصل پاییز می‌گذرد و شاهد بارش رحمت الهی که نماد آن باران است نیستیم، آیا این معنایی جز افزایش تهمت‌ها و اعمالی از این دست نیست خواهش می‌کنم قوه قضاییه و دستگاههای ا منیتی ورود کنند.

باقری گفت: اگر خودمان به این موارد رسیدگی و رعایت نکنیم آمریکا و انگلیس و اسراییل رعایت نمی‌کنند.

در پایان هم این فانی بود که ضمن دفاع از برنامه‌های خود، به انتقادات پاسخ داد.

فانی:اجرای قوانین مصوب مجلس را تکلیف می‌دانم/ کیفیت‌بخشی راهبرد آینده آموزش و پرورش است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم ارتباط بیشتر آموزش و پرورش با دستگاه‌های فرهنگی، گفت: تصور عموم این است که نقش‌آفرینان اصلی در زمینه فرهنگ صداوسیما، وزارت فرهنگ، سازمان تبلیغات و شهرداری‌ها هستند در حالیکه همه فرزندان ما ساعات زنده و اصلی عمرشان را در مدارس می‌گذرانند.

علی‌اصغر فانی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس، نیروی انسانی را سرمایه اصلی هر کشور برای توسعه همه‌جانبه و صحیح عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی را تامین می‌کند و در آموزش و پرورش و مدارس است که فردای جوامع ساخته می‌شود. من با 43 سال تجربه مستقیم در آموزش و پرورش و مدارس و طی تقریبا همه مراحل از معلمی تا مدیریت‌های خرد و کلان استانی و ستادی و تحصیلات مرتبط معتقدم برای تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد و متدین در نظام اسلامی، آموزش و پرروش باید به سمت یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه و ایجاد رفتار اجتماعی و فرهنگی متناسب با جامعه و تقویت باورهای دینی، مذهبی و آموزش مهارت‌های و حرفه‌های مورد نیاز جامعه حرکت کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به معلمان در نظام آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است زیرا این معلم است که می‌تواند با دانش و رفتار خود بیشترین تاثیر را بر شاگردانش داشته است از این رو همه همت ما در آموزش و پرورش باید این باشد که معلمینی با انگیزه داشته باشیم، افرادی آشنا با شیوه‌های تدریس و آموزش‌های غیرمستقیم، دارای دانش ارتباط با مخاطب و رفتار نیکو و برای داشتن و نگهداشتن معلمان این‌چنین که در حال حاضر از آنها فراوان داریم مراکزی برای تربیت معلم اهمیت مضاعف دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه با تاسیس دانشگاه فرهنگیان و توسعه آن زمینه تحول در آموزش و پرورش فراهم خواهد شد، تصریح کرد: معلمان نباید دغدغه معیشت داشته باشند.

وی در ادامه بر لزوم ارتباط بیشتر آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌های فرهنگی جهت هم‌افزایی این دستگاه‌ها تاکید کرد.

فانی ادامه داد: موضوعات مهم دیگری از قبیل عدالت آموزش، شیوه اجرا و رسیدن به آن، مشکلات مدارس تیزهوشان، امور تربیتی، ورزش، هنر، کتاب‌های درسی، دانش‌آموزان استثنایی و صدها مشکل دیگر در آموزش و پرورش وجود دارد که ان‌شاءالله به مدد نمایندگان نسبت به حل این مشکلات اقدام می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: اینجانب خدمت در آموزش و پرورش را در هر سطحی فرصت و نعمتی بابرکت برای خودم می‌دانم و خدا را سپاسگزارم که توفیق داده همه عمرم را در راه تعلیم و تربیت صرف کنم و حالا که توسط رییس‌جمهور معرفی شده‌ام ضمن تشکر از حسن نظر و اعتماد ایشان در صورت انتخاب وظیفه خود می‌دانم با تبعیت از رهنمودهای رهبری که همواره بر اهمیت آموزش و پرورش تاکید داشته‌اند، در چارچوب سیاست‌های دولت تدبیر و امید بدون سیاست‌بازی و با اتخاذ مشی اعتدال از همه ظرفیت و نیروهای انقلابی و ارزشی استفاده کنم.

وی آموزش و پرورش را بزرگ‌ترین فصل مشترک ملت و حاکمیت توصیف کرد و گفت: از خدا مسئلت دارم من را معلمی پیرو پیامبر و ائمه قرار دهد و اگر توفیق در کسوت وزارت را داشتم با حمایت شما نمایندگان برای فردای روشن‌تر فرزاندمان آستین بالا می‌زنیم.

فانی ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش را راهبرد اصلی دانست و یادآور شد: تعداد دانش‌آموزان ما در حال حاضر دو سوم سال‌های اوج دانش‌آموزی است بنابراین ما فضا و تجهیزات خوبی داریم و راهبردی که برای آینده آموزش و پرورش باید اتخاذ شود راهبرد کیفیت‌بخشی است.

وی ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، مدیریت بر منابع آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی را چهار اولویت کاری خود عنوان کرد.

در پایان سخنان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمدحسن ابوترابی‌فرد تذکر مکتوب نادر قاضی‌پور به فانی در مورد تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و حق‌التدریسی را مورد توجه قرار داد که فانی در این باره گفت: این تکلیف من است که نسبت به اجرای قوانین مصوب مجلس اقدام کنم و یکی از آنها استخدام مربیان پیش‌دبستانی است که امیدواریم اجرای این قانون را تا قبل از انقضای مهلت قانونی انجام دهیم.

وی درباره پرسش مکتوب یکی دیگر از نمایندگان درباره دلیل عدم پرداخت حقوق مهرماه معلمان و کادر اداری آموزش و پرورش نیز یادآور شد: تا جایی که من طلاع دارم حقوق‌ها پرداخت شده اما با این وجود بعد از جلسه امروز مجلس این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

*ایسنا

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار