سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 19260
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲
تعداد نظرات: یک نظر
خانه » آخرین عناوین » متن و حاشیه حضور جلیلی، قالیباف و صفار در دانشگاه تهران/ استقبال پرشور دانشجویان از جلیلی
Print This Post
گروه سیاسی- رجانیوز: شصتمین مراسم سالگرد روز دانشجو در حالی در دانشگاه تهران برگزار شد که شعار «مرگ بر امریکا» رساتر از همیشه از سوی دانشجویان و نخبگان این دانشگاه فریاد ...

گروه سیاسی- رجانیوز: شصتمین مراسم سالگرد روز دانشجو در حالی در دانشگاه تهران برگزار شد که شعار «مرگ بر امریکا» رساتر از همیشه از سوی دانشجویان و نخبگان این دانشگاه فریاد زده شد.
به گزارش رجانیوز، در این برنامه که تحت عنوان «خیبر باقی است» در سالن شهید چمران دانشکده فنی این دانشگاه برگزار شد، سعید جلیلی، محمد حسین صفار هرندی و محمد باقر قالیباف به ایراد سخنرانی پرداختند.
میزان استقبال از این برنامه توسط دانشجویان به حدی بود که از ساعتی قبل از آغاز برنامه، علاوه بر صندلی ها، راهروهای سالن شهید چمران نیز مملو از دانشجویان بود و بسیاری از آنها به ناچار با آمدن بر روی سن، به استقبال شصتمین سالگرد روزی رفتند که شعار مرگ بر آمریکا از دل آن متولد شد.
در آغاز برنامه کلیپی در معرفی محمد باقر قالیباف پخش شد و پس از آن وی با قرائت متنی که در دست داشت، به سخنرانی در جمع دانشجویان پرداخت. سخنانی که مهم ترین بخش آن یعنی محکومیت رفتار فتنه گران در سال 88 توسط قالیباف، با استقبال دانشجویان مواجه شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «باید اثبات کنیم که کارآمدی نظام و حل مشکل مردم صرفا در گرو رابطه و دوستی با آمریکا و دور شدن از آرمان‌ها و ارزش‌ها نیست.»
بعد از قالیباف نوبت به محمد حسین صفار هرندی رسید و پیش از آغاز سخنرانی وی نیز کلیپ کوتاهی در معرفی او برای دانشجویان پخش شد که قسمتهایی از کلیپ که حضور صفار هرندی در فتنه 88 در دانشگاه های مختلف را روایت می کرد مورد استقبال شدید دانشجویان قرار گرفت.
صفار با سخنان خود دانشجویان را بارها به وجد آورد و دانشجویان با شعارهای «موسوی- کروبی اعدام باید گردند»، «مرگ بر امریکا» و … اظهارات وی را تایید کردند.
وی در بخشی از سخنانش گفت: بعد از انتخابات دانشجویانی به من می‌گویند که این ناجوانمردی دل ما را می‌سوزاند. این موضوع که ما در سال 88 انتخاباتی را برگزار کردیم و فردی رای آورد و آمدیم جشنی بگیریم اما عده‌ای فتنه‌گر آن حوادث را به وجود آوردند. حال در این انتخابات ما این اختلاف کم آرا را پذیرفتیم. در حالی که آنان 11 میلیون اختلاف رای را ندیدند.
وی در واکنش به شعار دانشجویان که مرگ بر آمریکا سر می‌دادند، گفت: این شعار جوانان ما در واکنش به شعار عده‌ای که در مکان‌های مختلف و در مقابل رئیس‌جمهور مطرح می‌کنند و آزادی زندانیان سیاسی و محصور را طلب می‌کنند این عده قلیل باید بدانند تکلیف این موضوعات را یک نظام تعیین می‌کنند و این موضوعات بچه بازی نیست.
صفار هرندی با مورد احترام شمردن آزادی خاطرنشان کرد: آزادی که یک عده‌ای در هر جایی شعار آن را می‌دهند قطعا مورد احترام ماست. ولی قبل از هر چیز باید به رئیس‌جمهور بگوییم هیچ آزادی بالاتر از این نیست که شما از حصار شعارهای افراطیون شعار اعتدال خود را آزاد کنیم.
وی در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما که شعار اعتدال می‌دهید چرا در چینش نیرو جایگاه‌ها را به کسانی دادید که ضداعتدالند. این حرف‌ها از کینه‌جویی نیست بلکه از سر همراهی کردن دولت است.
وی با ام‌القرا خواندن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر ما می‌خواهیم ام‌القرای جهان اسلام باشیم باید خودمان در راس مقاومت باشیم و خط مقاومت و ایستادگی را دنبال کنیم.
صفار هرندی با بیان اینکه امام (ره) به دنبال جمع کردن نیروهای انقلاب و اسلام بود،‌گفت: ما باید تفاوت قشرهای مختلف موجود را بپذیریم. فرض بر این است که گروه‌ها با نگاه‌های متفاوت در بسیج بزرگ ملی و اعتقادی حضور داشته باشند. بر همین اساس امام حضور مجمع روحانیون را در کنار جامعه روحانیت به رسمیت پذیرفت اما خوب شد که امام نبودند تا ببینند همین افراد چشمان خود را بر روی پاره شدن عکس ایشان بستند. ما معتقدیم که باید همه پای امام و انقلاب بایستیم نه اینکه با جماعتی که مخالف با اصل ولایت فقیه است، همراهی کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده به شما دانشجویان می‌گویم که لااقل شما که پیرو خط امام و رهبری هستید در بین خودتان چند دستگی ایجاد نکنید.
 اما سخنران ویژه این مراسم سعید جلیلی بود و این نکته را نه بر روی کاغذ بلکه هر کس در سالن حضور داشت به خوبی متوجه می شد، چه آنکه ورود وی به سالن شهید چمران متفاوت از دیگران بود و همزمان با ورود وی از درب جنوب غربی سالن، ناگهان دانشجویان با شور و هیجان مثال زدنی و با شعارهای «برگ برنده ما، شهید زنده ما»، «درود بر جلیلی»، «حرف ما یک کلام، مقاومت والسلام» به استقبال رییس سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان رفتند.
بعد از شعارهای دانشجویان در استقبال از جلیلی وی کنار محمد حسین صفار هرندی نشست و دقایقی بعد زمانی که کلیپی در معرفی بیشتر جلیلی به دانشجویان پخش شد، سالن شهید چمران و حال و هوای دانشجویان حاضر در آن بیش از پیش دیدنی بود، جمعیتی که این بار همه ایستاده بود و با تشویق های ممتد خود، آماده سخنرانی «دیپلمات انقلابی» می شد.
فریادهای «درود بر جلیلی» دانشجویان باعث شده بود تا توجه تمام حاضران دانشکده فنی دانشگاه تهران به داخل سالن شهید چمران جلب شود و دانشجویانی هم که به علت ازدحام جمعیت نتوانسته بودند وارد سالن شوند، این مراسم را از طریق ویدئو پروژکتورهای بیرون از سالن دنبال می کردند.
در ادامه سعید جلیلی در میان تشویق های دانشجویان به ایراد سخنرانی پرداخت که متن کامل آن را از نظر می گذرانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
16 آذر 60 سال آزادی خواهی یک ملت است. 16 آذر 60 سال پیشتازی یک ملت برای آزادی است با یک نگاه و افق بلند و جامع. 16 آذر 60 سال فهم صحیح یک ملت از موانع آزادی است.16 آذر 60 سال حق طلبی یک ملت و مقابله با زیاده خواهی ها ست.
چرا 16 آذر مهم است؟
16 آذر نه تنها 60 سال ایستادگی در برابر زور بلکه 60 سال درک صحیح از تزویر دشمن است. چون اگر تزویر دشمن را نشناسید، او برای دست اندازی به حقوق و آزادی های شما هزینه کمتری پرداخت خواهد کرد. مهمترین تزویر دشمن انکار واقعیت است؛ تحریف واقعیت است.
شما نمی توانید حرکت صحیح داشته باشید، مگر اینکه واقعیت صحنه را به خوبی درک کنید.
16 آذر چه زمان اتفاق افتاد؟ 8 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم؛ در این زمان در سطح جهانی مناسبات جدیدی تعریف شد:
* انحصار برای چند قدرت خاص
تعریف مناسبات غیرعادلانه برای جهان
*  تقسیم کردن رسمی جهان به شهروندان درجه 1 و 2 (کسانی امتیاز وتو دارند، کسانی می توانند سلاح هسته ای داشته باشند، ….)
شکل دادن مناسبات جهان و واقعیت بر مبنای یک منطق استکباری؛ یعنی قدرت: فاستکبروا فی الارض بغیر الحق و قالوا من اشدّ منّا قوّهً
* ایجاد انحصار در آنچه منافع آنها اقتضاء می کرد.
اینکه پیشرفت سایرین منوط به آن است که منافع آنها تضمین شود؛
لذا مناسباتی را شکل دادند که حد و حدود پیشرفت دیگران باید با توافق آنها باشد و حق دیگران وقتی است که رضایت و اعتماد آنها جلب شود. اینکه حد این اعتماد چیست؟ و تا چه زمانی است؟ را آنها تعیین می کنند.
به عنوان مثال: پس از جنگ جهانی دوم ژاپن مورد حمله هسته ای قرار گرفت؛ مردم بی گناه کشته شدند؛ از آن زمان پایگاه نظامی آمریکا در ژاپن مستقر شد. در سفری که در سال 88 به ژاپن داشتم، نخست وزیر ژاپن گفتکه ما بعد از 61 سال برای اولین بار با شعار برچیدن پایگاه نظامی آمریکا به قدرت رسیدیم ولی شرایط برای این کار مهیا نیست و ما به زودی وادار به استعفا می شویم. شاهدان عینی ژاپنی از حادثه بمباران اتمی پس از 68 سال می گویند حق ما بود که برای صلح بمباران شویم؛ یعنی مناسبات بر مبنای قدرت می شود یک واقعیت و شما باید این واقعیت را بپذیرید و به عدالت و حقیقت و مفاهیم اینگونه کاری نداشته باشید.
در چنین نظمی است که 60 سال پیش کسانی به اسم مبارزه با فاشیسم این نظم را شکل دادند و ادعای لیبرالیسم داشتند، به خود اجازه دادند یک دولت ملی را در ایران سرنگون کنند. با تانک و کودتا دولتی دست نشانده را روی کار بیاورند، چرا؟ چون ملتی خواسته بود از یکی از سرمایه های ملی خود، خودش استفاده کند.
آنها می گویند چون استفاده از این حق شما، منافع ما برخی قدرت ها را محدود می کند، اجازه بهره برداری ندارید و لو با کودتا باید مانع استفاده یک ملت از این حق شد. این حرف و شعار یک دولت فاشیست نیست بلکه شعار دولت های استکباری آمریکا و انگلیس با تفکر لیبرالیستی است و بر یک مبنای تئوریک این حرف را می گویند.
جان لاک که پدر لیبرالیسم لقب گرفته است؛ دبیر شورای تجارت و مستعمرات در کارولینای امریکا، سهامدار در شرکت های برده داری و شرکت های زمین خواری و دبیر دولت لرد شافتبسری صدر اعظم دولت انگلیس بوده است. او در کتاب دو رساله خود در رساله دوم در بخش مالکیت Property می گوید: اصل بر وضع طبیعی و رضایت به قوانین طبیعی است؛ مگر اینکه بر مبنای یک قرارداد و قاعده توافقی صورت گیرد. جوامعی که به این قاعده رضایت نمی دهند، در حالت توحش می مانند؛ لذا مجوز داریم آنها را تحت استعمار درآوریم. لذا می گوید: سرخپوستان آمریکا Indian Wild  هستند که باید در حد نیاز مصرف کنند و اجازه بهره برداری از زمین ها را دارند و بقیه آن برای تصرف اولیه به روی همگان باز است.
این تفکر که «بقیه در حد نیاز برای مصرف» آن هم در حدودی که استکبار تعریف می کند، می توانند حق داشته باشند، یک تفکر استکباری بر مبنای اندیشه لیبرالیستی است.
استوارت میل یکی دیگر از فلاسفه لیبرالیسم است. او تقسیم بندی west and the rest (یک طرف غرب و طرف دیگر سایرین) را ارائه می کند. او رسماً تمایز بین مردمان با معیار فرهنگ برتر superior و فرهنگ فروتر inferior را وضع می کند و می گوید نباید قواعد یکسانی برای رفتار میان ملل متمدن و وحشی وضع کنیم: «نخست اینکه قواعد معمولی اخلاق بین المللی مبتنی بر رفتار متقابل و بده و بستان است؛ اما وحشی ها اهل رفتار متقابل (reciprocate) نیستند. آنها نمی توانند هیچ قاعده ای را رعایت کنند. … دوم اینکه ملت هایی که هنوز وحشی هستند و از مرحله توحش در مدت زمان محتمل آن عبور نکرده اند، باید فتح شوند و تحت انقیاد خارجی ها قرار بگیرند.»
جان رالز که یک فیلسوف لیبرال متأخر است که در اندیشه های خود متعرض بحث عدالت نیز شده است، می گوید: «دموکراسی آمریکایی نه تنها مقدم بر عدالت است بلکه عدالت بر این مبنا تعریف می شود.» مجموعه ای از حقوق را بر مبنای لیبرالیسم تعریف و برای انسان ها تعیین می کند و کسی را که خلاف این عمل کرد، قانون شکن می داند و چنین تجویز می کند: «یک دولت قانون شکن که این حقوق را نقض می کند، باید محکوم شود و در موارد جدّی می توان آن را تحت مجازات های شدید (forcefull sanctions) قرار داد و حتی در آن کشور مداخله کرد. (Rawls,The Law of people, 81).
کسانی که چنین ایدئولوژی و آرمانی را تعقیب می کنند، به من و شما می گویند عرصه­ی سیاست خارجی، عرصه­ی ایدئولوژی و آرمان نیست، عرصه­ی واقعیت است؛ و طنز تلخ امروز ما این است که برخی می گویند تنها با لیبرالیسم می توان با امپریالیسم مبارزه کرد.
کشته شدن ده ها میلیون انسان در صد سال اخیر، نتیجه­ی چنین اندیشه هایی است.
لذا پس از 68 سال به ژاپن می گوید: هنوز به شما اعتماد نداریم؛ باید بگویی مستحق این بمباران هسته ای بوده ای؛ ما نباید از شما عذرخواهی کنیم.
وقتی می گویند باید اعتمادسازی شود، بر این مبنای ایدئولوژیک و تئوریک است و اینجا درک عمیق از نگاه و رویکرد دشمن ضرورت پیدا می کند.  و او بر این مبنای نظری و رفتاری ادبیات رسانه ها را شکل می دهد.
واقعیت این است که می خواهند واقعیت را نه بر مبنای حقیقت و آزادی بلکه بر مبنای قدرت به نفع کسانی که شهروند درجه یک می دانند، شکل بدهند.
نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا که حادثه 16 آذر در دوره او اتفاق افتاد، در این باره می گوید: «در چنین اوضاع بین المللی وظیفه حفظ دنیای قرین با صلح و آرامش به نحوی که میل داریم، چندان آسان نیست و انجام موفقیت آمیز لزوم مساعی مبتنی بر همکاری است.»
چنین تفکری نمی تواند کسانی را که استکبار را به چالش می کشانند، تحمل کند. چنین تفکری می خواهد صلح بدون عدالت را و آرامش گورستانی تحت نظام سلطه را به عنوان واقع بینی و واقعیتی که گریز از آن نیست، تحمیل کند؛ اما با ملتی مواجه می شود که نمی گوید اگر بمباران هسته ای شویم، مستحق بودیم.
اگر رابطه بین آرمان و واقعیت را بخواهیم در یک جمله بگوییم؛ این جمله را در روزنامه سال 1358 برادر شهید شریعت رضوی می گوید که شهید شریعت رضوی مرتب زمزمه می کرد و شعارش بود:
گر چرخ به کام ما نگردد                     کاری بکنیم که بگردد
این نشانه یک ملت فعال و غیرمنفعل است. نشانه­ی ملتی است که با درک صحیح از واقعیت، آن را بر مبنای حقیقت و آزادی و بر مبنای عدالت و نه قدرت شکل می دهد.
و لذا (چنین ملتی) باید مورد اتهام قرار گیرد. لذا نیکسون 18 آذر می گوید:
«نباید بگذاریم این مساعی و مجاهدت ها برای صلح از سوی نیروهایی که تخم نفاق و بدگمانی می پراکنند، تضعیف گردد؛ و با بسط احساسات حسدآمیز و تفرقه، اتحاد مردم آزاد دنیا را دستخوش خطرات بی پایان گرداند.»
البته اینکه منافع آنها دستخوش خطرات بی پایان قرار بگیرد، درست بود. 16 آذر با 15 خرداد، 22 بهمن و 13 آبان و حماسه های بزرگ دیگر ادامه یافت و خوشبختانه منافع مستکبران توسط این دستخوش خطرات بی پایان قرار گرفت.
دانشگاه نقش بزرگ و کلیدی در این حماسه ها داشت.
دانشگاه 16 آذر نشان داد می توان به تنهایی در برابر آمریکا ایستاد. دانشجو و 13 آبان نشان داد که می توان آمریکا را مفتضح کرد.
علم الهدی و هزاران دانشجوی شهید دفاع مقدس نشان دادند می توان در برابر آمریکا ایستاد و از استقلال و آرمان های یک ملت دفاع کرد.
دانشگاه و شهدای هسته ای ما نشان دادند نه تنها بدون آمریکا بلکه در مبارزه با آمریکا هم می توان به پیشرفت های بزرگ رسید.
16 آذر نشانگر 60 سال عقب ماندگی آمریکا در درک واقعیت ملت ماست.
لذا تمام راهبردهای آمریکا برای مقابله با آزادی و حقوق این ملت شکل گرفت. جدا از مفهوم اسم و منطوق راهبردها نشان می دهد که آزادی یک ملت را نشانه گرفته است. در برابر یک ملت که می خواهد آزاد باشد، استکبار بر مبنای لیبرالیسم راهبردهایی مثل مهار و فشار و گزینه نظامی را اتخاذ می کند. این منطق همیشگی استکبار است که به کسانی که او را به چالش می کشند می گوید: لئن لم تنتهوا لنرجمنّکم و لنمسنّکم منّا عذاب الیم.
زمانی که در این کشور با کودتا مزدوران شما سر کار بودند، 16 آذر از ملت ما، از دانشگاه و دانشجوی ما آن تو دهنی را خوردید؛ امروز شما با یک نظام جمهوری اسلامی روبرو هستید. نظامی که مبتنی بر اندیشه دینی و مستظهر به پشتوانه حمایت ملت است. نظامی که جمهوریت آن پشتوانه اسلامیت آن است و اسلامیت آن حافظ جمهوریت آن است. هنر امام و ولایت فقیه این بود که با جمع این دو (جمهوریت و اسلامیت) توانست یک قدرت مستحکم ایجاد نماید. شما دیدید در فتنه سال 88 برخی خواستند رأی حق جمهور مردم را وتو کنند، اما اسلامیت نظام و ولایت فقیه از رأی واقعی مردم صیانت کرد.
60 سال پیش که رژیم کودتا بود، نتوانست ملت ما را از پیگیری حقوق خویش بازدارد. ملت ما با تجربه 60 سال مبارزه با استکبار بر مبنای اقتدار حاصل از اندیشه دینی و پشتوانه مردمی اجازه نمی دهد کسی در مسیر پیشرفت او خللی ایجاد کند. اجازه نمی دهد با شعارهای مدرن و لیبرالیستی همان تفکرات قرون وسطایی و استکباری را برای محدود کردن آزادی ملت ها در پیشرفت و فناوری دنبال کنند.
آمریکا باید بداند ملت ما اجازه نمی دهد یک قدرت استکباری بخواهد حقوق ما را برای ما تعریف کند؛ همچنانکه ملت ما اجازه نمی دهد کسی بخواهد برای حقوق و آزادی این ملت شروط و حدود تعیین کند.
معاهده NPT هیچگونه محدودیتی را در بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای از جمله چرخه­ی سوخت به ویژه غنی سازی ایجاد نکرده است. ملت ما نمی پذیرد با تحمیل تکالیف بیشتر و حقوق کمتر یک استثنا باشد.
آمریکا باید بداند ملت ما اگر استثنا هم باشد، استثنا در پافشاری بر حقوق قانونی و ایستادگی در برابر زیاده خواهی های بدخواهان است.
در حالیکه رهبری، نظام و ملت ما به افق بلند تمدن اسلامی می اندیشند و در این مسیر در 34 سال اخیر علیرغم همه­ی موانع پیشرفت های بزرگ و سترگی حاصل شده است، آمریکا به خیال خام می­خواهد یکی از مظاهر اقتدار و پیشرفت ما را متوقف کند که نخواهد توانست.
ثروت بزرگ ملت ما اندیشه­ی دینی، وحدت ستودنی و سرمایه های بزرگ انسانی و سخت افزاری است.
امروز دانشجو و دانشگاه در عین تکثر سلائق و علائق باید با وحدت به دولت، مجلس و همه­ی ارکان نظام کمک کند. مردم ما در همین امسال حماسه بزرگ سیاسی را در انتخابات شکل دادند و همه باید کمک کنند تا حماسه­ی اقتصادی برای پیشرفت کشور و بر مبنای دفاع از حقوق ملت محقق شود؛ نه تنها تورم و بیکاری از سر راه برداشته شود، بلکه پیشرفت های بزرگ و بزرگ تر در عرصه های مختلف علم و اقتصاد و فرهنگ رقم بخورد.
دانشگاه باید عرصه برجسته ارائه ظرفیت های واقعی کشور در زمینه های مختلف باشد و دانشگاه های ما خاستگاه طرح های کاربردی عالمانه و محققانه پیشرفت بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی باشد.
امریکا و هیچ قدرت استکباری نمی تواند در صفوف به هم پیوسته ملت ما در مسیر پیشرفت رخنه ایجاد کند و آمریکا باید بداند روز به روز از پیشرفت های ما غافل­گیر تر خواهد شد. این وعده الهی است که : «لن یضرّوکم الّا اذی»، دشمن زحمت هایی برای شما ایجاد می کند ولی نمی تواند مانع پیشرفت شما شود؛ و این وعده الهی است که «و ان تصبروا و تتقوا لایضرکم کیدهم شیئاً».
تقدیر از همسر شهید علیمحمدی/ تریبون آزاد دانشجویی: مقایسه معنادار حضور سرهنگ ها و حقوقدانان در دانشگاه/ به جان خریدند، به نان نمی فروشیم
بعد از سخنان جلیلی وی به تقدیر از همسر شهید علیمحمدی از شهدای هسته ای پرداخت و بعد از آن نیز تریبون آزاد دانشجویی برگزار شد. نوری نجفی از دانشجویان دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با قرار گرفتن پشت تریبون آزاد  در واکنش به حضور روحانی در دانشگاه شهید بهشتی که به دانشجویان اجازه سوال از وی داده نشد، گفت:
چند سال قبل در زمان حضور سرهنگ ها! در دانشگاه، نه تنها دانشجویان اجازه سوال از وی را داشتند بلکه حتی در سال 85 عکس رییس جمهور را هم در مقابل آتش زدند اما امروز که حقوقدانها! به دانشگاه می روند اجازه پرسش دانشجویان از آنها داده نمی شود و با سالن های پر شده از کارمندان و اساتید و دانشجویان به طور گزینشی،  «شوی حضور در دانشگاه» به طور مستقیم از تلوزیون پخش می شود.
پور رجبیان از دانشکده علوم دانشگاه تهران نیز دیگر دانشجویی بود که پشت تریبون آزاد قرار گرفت و با انتقاد از مفاد قرار داد ژنو، ضمن یادآوری مقاومت مردم و خون شهدای هسته ای در بدست آوردن فناوری هسته ای گفت: «آنها به جان خریدند، ما به نان نمی فروشیم.»

  1. نویسنده دیدگاه: قوچ علی
    آذر ۲۹, ۱۳۹۳ در تاریخ ۱۲:۳۶

    خوب بود آقای جلیلی گزارشی از چند سال تکیه بر ریاست تیم مذاکره میداد تا ملت بداند هربار ایشان به مذاکره میرفت دست خالی بر نمیگشت. جمع کنید بساط عوامفریبانه.

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار