سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 2709
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۰
تعداد نظرات: . نظر
خانه » اخبار برتر » شاه کلیدهایی برای انتخاب اصلح
Print This Post
سلام دلفان- ابراهیم سبزیان؛ فوق لیسانس ریاضی، استاد دانشگاه و فعّال در عرصه های فرهنگی و سیاسی دلفان مطلبی را در وبلاگ خود (حکومت صالحان) درج نموده که بدین شرح ...

سلام دلفان- ابراهیم سبزیان؛ فوق لیسانس ریاضی، استاد دانشگاه و فعّال در عرصه های فرهنگی و سیاسی دلفان مطلبی را در وبلاگ خود (حکومت صالحان) درج نموده که بدین شرح است:

با نزدیک شدن به انتخابات 12 اسفند دغدغه های زیادی در مورد نحوه رای دادن در اذهان آحاد مردم ایجاد می شود که چگونه و با چه معیارهایی رای بدهیم؟ در این خصوص گاهی اوقات انتخاب بسیار راحت و ساده به نظر می رسد،اما در بعضی ازموارد پیچیدگی های خاصی به وجود می آید که این امر باعث می شود در انتخاب خود ، دقت و وسواس بیشتری به خرج دهیم. در این نوشته سعی خواهم کرد به پاره ای از موضوعاتی که ممکن است در این برهه از زمان و یا در انتخابات دیگر، مبتلابه باشد اشاره کنم و از متفکران و دلسوزان بخواهم با دقت و کنکاش بیشتری در این موارد ،سعی کنند مسائل را بازتر کنند تا به یاری پروردگار متعال با آگاهی بیشتری در این واقعه مهم شرکت کنیم.

  1. ولایت و میزان ولایت پذیری: به نظر من کلیدی ترین شرطی که یک نماینده  مجلس باید داشته باشد مساله اطاعت وی از ولایت مطلقه فقیه است ، چرا که در جامعه ولایی همگان باید مطیع ولی خدا باشند و ما ولی فقیه را نایب امام زمان (عج) می دانیم و اصولا تمامی ارکان نظام ما مشروعیت خود را از ولی فقیه می گیرند.
  2. توجه به محرومین و دفاع از گفتمان خدمت به مستضعفین: نماینده مردم باید کسی باشد که همنشینی و نشست و برخاست با محرومین را افتخاری بزرگ برای خودش بداند و رسیدگی به آنان را جزء اصلی ترین برنامه های خودش قرار دهد چرا که این امر از اصول اساسی انقلاب است و مسئولین نظام اسلامی باید خدمت به مستضعفین را از شیرین ترین  و خداپسندانه ترین وظایف خود بدانند.
  3.     عدالت محوری: نماینده باید فردی عادل و معتقد به عدالت باشد تا بتواند به همه مردم فکر کند و فقط در خدمت منافع  افرادی خاص نباشد و به جای پارتی بازی و زد وبند به عدالت و شایسته سالاری در تمام سطوح بیندیشد.
  4. رای آگاهانه وبدون تعصب غلط: ممکن است برخی از افراد جامعه به اهمیت موضوع ولزوم پاسخگویی انسان در برابر پروردگار عالم از بابت رایی که به صندوق می ریزند توجه و دقت لازم را نداشته باشند و فقط از روی احساسات ، رودربایستی،فامیل بازی،آشنا بازی و … به دادن رای بپردازند. اگر اندکی به عواقب این این قبیل کارها بیندیشیم خواهیم دید که در عمل باعث خواهد شد این افراد در سرنوشت جامعه خود تاثیر منفی داشته و اگر اکثریت افراد جامعه ای (مخصوصا خواص )این گونه باشند  در عمل هم باید منتظر بروز و ظهور رفتارهای نادرست سیاسی  وعدم توجه به عموم مردم و نیازهای آنان از سوی نمایندگان منتخب چنین جامعه ای باشیم. در قرآن کریم آمده است که برخی از افراد ، دلیل بت پرستی خود را پیروی از آباء و اجداد خود دانسته اند که به شدت با آن برخورد کرده است و همگان را به تفکر در انتخاب عقیده دعوت می نماید. همه ما باید سعی کنیم ملاک های اسلامی را در انتخاب خود به عنوان بهترین و دقیق ترین معیارهای انتخاب و سنجش نماینده در نظر بگیریم و اگر خودمان نتوانستیم برای تشخیص اصلح باید به سراغ کسانی برویم که در بین ما و خداوند عالم حجت شرعی محسوب شوند. چگونه است که ما در امور ساده زندگی خود بسیار دقت می کنیم و مثلا گاهی در خرید یک گوشی تلفن همراه با چه وسواسی عمل می کنیم،اما در امر مهمی چون سپردن سرنوشت 4 سال  دو شهرستان  به دست یک نفر دقت نکرده و بعد از انتخاب هم شروع به انتقاد از وضعیت موجود میکنیم، غافل از اینکه تعصبات بیجای خودمان بوده که آن مشکلات را برایمان رقم زده است. بنابراین شایسته است که یکایک افرادی که حق رای دارند با قصد قربت این کار را انجام دهند و این امانت را به دست اهلش بسپارند که هم به وظیفه شرعی و انسانی خود عمل کرده باشند و هم باعث شوند که فردی شایسته به عنوان منتخب مردم وارد مجلس شود. (انشاءا…)
  5. ساده زیستی: ملاک ساده زیستی و دوری از تجملات در انتخاب فرد اصلح بسیار مهم است زیرا چنین افرادی درد محرومین و مستضعفین را بهتر و عمیق تر می فهمند و در دفاع از حق و عدالت قوی تر عمل می کنند چرا که تا فردی ، درد فقر را نچشیده باشد و با محرومین جامعه نشست و برخاست نداشته باشد با دادن شعار و گلو پاره کردن نمی تواند در این عرصه موفقیت جدی داشته باشد.ساده زیستی و رهایی از بند تعلقات باعث خواهد شد که انسان راحت تر بتواند در برابر تبعیض ها و بی عدالتی ها فریاد بزند وترسی برای از دست دادن موقعیت وامکانات خود نداشته باشد.اگر فردی دارای زندگی آنچنانی بوده و در کاخ های چنین وچنان به سر برد ویا اینکه دل به دنیا داشته و در یک کلام دنیا طلب باشد در فهم زندگی کوخ نشینان و مشکلات آنان دچار مشکلات جدی خواهد شد.
  6. تقوی: ملاک تقوی در انتخاب نماینده اصلح بسیار مهم و اساسی است،زیرا فرد با تقوی دارای بصیرتی نافذتر و عملی خداپسندانه تر است . تقویت ملاک تقوی در جامعه اسلامی به حل مشکلات اجتماع مسلمانان بسیار کمک خواهد کرد.اگر نماینده از درجه تقوای خوبی برخوردار باشد خودش را نماینده یکایک افراد جامعه دانسته و خداوند بزرگ را حاضر و ناظر بر اعمال خود می بیند،در تمام امور از جمله دقت در بیت المال ،امتیازات، عزل و نصب هاو… فقط و فقط خداوند بزرگ را در نظر دارد و از فشارها و سرزنش های زورمندان و زر مندان نمی هراسد .چنین منشی باعث می شود افق های بزرگ مادی و معنوی به روی جامعه باز شود و استعدادهای افراد امکان بروز و ظهور پیدا کند و رشد و پیشرفت های باور نکردنی درا نتظار چنین جامعه ای خواهد بود. در مضمون آیه ای از قرآن کریم آمده است: اگر اهل زمین ایمان می آورذند و تقوا پیشه می کردند درهای برکات  را به سوی آنان می گشودیم.
  7. سواد: دارا بودن سواد و تخصص از شاخصه های لازم برای نمایندگی است اما کافی نیست. برخی مقوله سواد و باسوادی را بیش از اندازه لازم بزرگ جلوه می دهند و برای ان ارزش قایل می شوند،در حالی که در طول تاریخ افراد باسواد بسیاری را سراغ داریم که یا اصلا درد مردم را نداشته اند و در این عرصه های اجتماعی ورود پیدا نکرده اند و یا اگر ورود هم پیدا کرده اند عملکرد خوبی از خود نشان نداده و در خدمت عناصر قدرت و ثروت قرار گرفته اند. بنده قصد این را ندارم که تاثیر سواد را بی اهمیت جلوه دهم بلکه وجود آن را لازم و ضروری می دانم،بلکه می خواهم براین نکته تاکید ورزم که بیش از اندازه مقوله سواد را بدون در نظر گرفتن دیگر معیارها مطرح نکنیم ودارا بودن سواد را فقط یکی از ملاک هایی بدانیم که می توان به آن توجه نمود و در کنار آن باید شاخصه های مهم دیگری را مورد توجه قرار داد که به برخی از آنها اشاره کردم.
  8. تحزب: حزب گرایی و تحزب به شکل افراطی آن مطلوب نیست ، بلکه به نظر من یک نماینده اگر در قالب احزاب قرار گیرد نباید خود را به طور کامل مطیع آنان بداند ، زیرا ممکن است احزاب دچار اشتباهاتی بشوند که با دیدن آن ، فرد باید محکوم نماید و تا جایی که ممکن است از بروز اشتباهات جلوگیری نماید . حزب گرایی افراطی همان مدل پیشرفته قبیله گرایی است که در صورت نداشتن اصول دقیق به بیراهه خواهد کشید .پس نماینده باید تا جایی با احزاب همراهی کند که به مبانی و اصول اسلامی و انقلابی لطمه ای وارد نشود و از خدمت به مردم باز نماند.
  9. سوابق کاندیداها: دقت در سوابق و عملکرد گذشته افراد می تواند کمک شایانی در انتخاب فرد اصلح به مردم بنماید ، چرا که گذشته آنان نشان خواهد داد که تا چه اندازه اهل عمل هستند؟ افرادی که در ظلم ستیزی و تلاش برای عدالت گستری اقدام مناسبی انجام نداده ا ند و یا به صورت جدی به فکر حل مشکلات دین و دنیای مردم نبوده اند چگونه می توانند دم از مردم و درد مردم بزنند؟ قرآن کریم می فرماید: (چرا می گویید چیزی را که به آن عمل نمی کنید؟)
  10. اعتقاد به جوانان: نیروی محرکه پیشرفت در هر جامعه ای جوانان آن جامعه هستند که در صورت مهیا شدن فرصت لازم ، می توانند شریان های حیاتی جامعه را در بخش های گوناگون به حرکت در آورند. به نظر من نماینده باید اعتقاد جدی و راسخ به جوانان داشته باشد . این موضوع در سیره معمار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای هم مشاهده می شود. در عمل هم دیده ایم هر وقت جوانان وارد میدان عمل شده اند منشاء برکات بزرگی در جامعه شده اند که نمونه آن را ورود جوانان در عرصه هایی چون هوا فضا، فناوری هسته ای ، فناوری نانو و… و عرصه های مدیریتی کلان به خوبی مشاهده می کنیم.

دیدگاهها بسته شدهاند.

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار