سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 2768
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۰
تعداد نظرات: . نظر
خانه » یادداشت » چه نوع خواننده ای هستید؟
Print This Post
چه نوع خواننده ای هستید؟ دریک معنای کلی هم اینک شما مطالب زیادی راجع به خواندن میدانید. با این حال قبل از آنکه در این کار به دیگران کمک کنید شاید ...

چه نوع خواننده ای هستید؟

دریک معنای کلی هم اینک شما مطالب زیادی راجع به خواندن میدانید. با این حال قبل از آنکه در این کار به دیگران کمک کنید شاید بهتر باشد طرز خواندن ونیز نظرات کلی تان را درباره خواندن بررسی کنید. چه نوع خواننده ای هستید ؟آیا آهسته وبا دشواری مطالعه می کنید یا سریع و سرسری می خوانید؟آیا کلمه به کلمه مطالب را می خوانید یا آنکه فقط به مفهوم بسنده می کنید؟ آیا مطالب را با علاقه دنبال می کنید یا بی حوصله می شوید؟آیا حواستان زود پرت می شود یا غرق در خواندن می شوید؟ بی شک سالهای زیادی است که مطالعه می کنید وهر روزه ممکن است مطالب گوناگونی شامل یادداشتها ،علائم،حروف ،اطلاعات روی جعبه ها، روزنامه، مجله یا بخشی از یک کتاب را بخوانید. از آنجا که عمل خواندن برایتان عادی شده است احتمالاًهرگز کار خودتان را بعنوان یک خواننده ارزشیابی نکرده اید.این آزمون مقدماتی سنجشی از توانایی تان در خواندن به حساب نمی آید بلکه به شما کمک می کند تا قبل از مطالعۀ مقیاس مهارت، عادتها، تجارب دانش ونظراتتان را محک بزنید. قبل ازآنکه برای یک پاسخ ذهنی آماده شوید مجموعۀ پرسشهای زیر را بخوانید. پس از خواندن هریک از آنها مکث کنید وقبل از ادامه مطالعه آنها درباره سوال فکرکنید.

1-   هنگامی که در ابتدا مطالعه کتاب را شروع کرده اید آیا فهرست مندرجات را نگاه کرده اید؟ آیا توجه کرده اید که کتاب چگونه تدوین شده است؟

2-      آیا سرسری کتاب را باز کرده اید یا آن بخش مورد علاقه تان را انتخاب کرده اید؟آیا از محتوای کتاب نمونه برداری کرده اید؟

3-   آیا همه ی مطالب را با یک سرعت می خوانید؟ویا به همه ی آنها  به یک اندازه توجه می کنید؟ آیا تاکنون سعی

 کرده اید ضمن خواندن به سرعت خود بیفزایید؟

4-   چنانچه به کلمه های که معنای آنها را نمی دانید برخورید چکار می کنید؟ آیا آنها را رها می کنید  و مفهوم آنها را با توجه به قسمتهای دیگری که می دانید حدس می زنید؟

5-   آیا وقتی مطالعه یک بخش ،متن،یا فصل را تمام کرده اید درباره آن فکر می کنیدیا اینکه به مطالعه خود ادامه

می دهید،آیا درباره بخش یا فصلی که خوانده اید فکر می کنید آیا یادداشت هم بر می دارید یا با دیگران درباره آن بحث می کنید؟

6-   آیا هنگام مطالعه حواستان پرت می شود یا آنکه قادرید تمر کز حوا س بدهید به گونه ای که مکان و زمان و

مسئولیت های دیگر را از یاد ببرید؟چه عواملی می توانند در این امر تفاوتی را ایجادکند؟

 توجه به پرسشهای بالا به دانش آموزان کمک می کند که روش مطالعه مناسبی را بر گزیند واورا در بازدهی بیشتر مطالعه یاری دهد.

منبع:آموزش در دوره متوسطه

تالیف: جوزف اف ،کالاهان ،لئونارد اچ .کلارک

ترجمه :دکتر جواد طهوریان

گرداورنده: حمزه فتحی محمد آبادی

 ***

موفقیت تحصیلی

بدون شک قبولی در کنکور بعنوان یکی از موفقیت های تحصیلی در زندگی افراد قلمداد می شود.اکنون با توجه به اهمیت این امر در زندگی دانش آموزان و موفقیت در سایر عرصه ها باعث گریده که دانش آموزان زیادی دراین میدان با هم به رقابت بپردازند.

شاید سوال تمام شما عزیزان این باشد که چطور می شود در این رقابت به موفقیت رسید.با توجه به سوال مذکور برآن شدم که چند سطری به اختصار پیرامون سوال بنگارم وامیدوارم که بتوانم راهگشای شما عزیزان باشم.در زیر عوامل موثر با توجه به اهمیت آنها ذکر میکنم .

*تعیین هدف

آنها که می دانند چه می خواهند وبه دنبال چه هستند از آنان که نمی دانند بسیار جلوتر هستند. آیا تا بحال اندیشیده اید که برا ی چه درس می خوانید؟این سعی وتلاشها برای رسیدن به چه چیزی است ؟می خواهید در چه رشته دانشگاهی ادامه تحصیل دهید؟

هرفردی در زندگی دارای اهدافی می باشد .این اهداف ،نگرش فرد به زندگی را بیان می کند. انسانهای بزرگ معمولاًدارای اهداف بزرگ هستند که آنها به سعی وتلاش بیشتر وا می دارد،خصوصاً اگر برای هدف در نظر گرفته شده احترام وارزش قائل شویم تلاشمان بیشتر ومضاعف تر خواهد شد.لازم است که برای رسیدن به هدف :

1-پیگیری لازم انجام دهیم.

2-برنامه ریزی در جهت هدف داشته باشیم.

3-در خود ایجاد انگیزه کنیم .

4-خود را باور داشته و به خود اعتماد کنیم (لازم است که داوطلب همیشه با خود صادق باشد)

5-همیشه به آینده امیدوار باشیم وهمیشه صبر رادر دستور کار خود داشته باشیم.

6-همیشه باید با توکل به خداوند ودرجهت رضای او به مطالعه بپردازیم.

*برنامه ریزی:

برنامه ریزی راه وروش رسیدن به هدف را به شما نشان می دهد.اگرهدف رابه عنوان مقصد درنظر بگیریم برنامه راهی است که شما را به آنجا خواهد برد.برنامه ریزی عبارت است ازاستفاده بهینه ازامکانات موجود درجهت تحقق اهداف شما

 می باشد.معمولاًبرنامه شما را از وضعیت به وضعیت مطلوب سوق می دهد..

برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که  تمام امکانات ، استعداد و توانایی های شما  را درجهت رسیدن به هدفتان هماهنگ کند واز اتلاف انرژی ووقت شما جلوگیری کند.

نکته قابل توجه این است که یک برنامه خوب باید قابلیت اجرا داشته باشد چرا که اجرای برنامه وبه مراتب ازخود برنامه ریزی

مهم تر است.

دربرنامه ریزی چون باید به توانایی ها- استفاده امکانات – نقاط قوت وضعف – عادات مطالعه – رغبتها و…..توجه داشت پس بنابراین تنها  شخصی که راقف به مقوله های ذکر شده می باشدخود دانش آموز می باشد پس می توان گفت بهترین برنامه ریز خود دانش آموز است.

اما دانش آموز می تواند برای  غنی ترشدن برنامه مطالعاتی  خویش با مشاوران تحصیلی متخصص کمک بگیرند.

دربرنامه مطالعاتی باید نکات زیر را مد نظر قرارداد.

1-       برنامه مطالعاتی بایدبا دیدی  واقع بینانه طرح ریزی شود.

2-       اوقات  مطالعه  را   شناسایی وآنها را تقسیم بندی کنید.

3-       استفاده از بهترین ساعات  مطالعه که معمولاًصبحها از بهترین  ساعات بشمار می آید.

4-       توجه به دروس مشابه  بطوری که حتی الامکان این دروس پشت سر هم قرار نگیرند.

5-       اختصاص دادن ساعاتی برای مرور وتست مطلاب خوانده شده

6-       پرهیز از حل تست بلا فاصله بعداز مطالعه

7-       استفاده ازاصل تنوع یعنی استفاده از چند کتاب در روز(می توان 4تا6کتاب در برنامه روزانه قرار داد).

8-       شناسایی اوقاتی که ما ازآنها هیچ گونه استفاده ای نمی کنیم(وقت مرده) وتبدیل آن اوقات به وقتهای فعال

  می توان در حیطه برنامه ریزی گفت راهبردهای برنامه ریزی  شامل تعیین هدف برای یادگیری و مطالعه ، پیش بینی زمان لازم برای مطالعه ،تعیین سرعت مناسب مطالعه ،تحلیل چگونگی برخورد با موضوع یادگیری و انتخاب راهبردهای یادگیری مفید است.دانش آموزان ودانشجویان موفق یادگیرندگانی فعالند نه منفعل.

*کنترل ونظارت

 منظور از کنترل ونظارت  ،ارزشیابی  یادگیرنده از کار خود برای آگاهی یافتن  از چگونگی پیشرفت  زیر نظر گرفتن  وهدایت آن است. از جمله می توان بر توجه  در هنگام خواندن یک متن از خود سوال پرسیدن به هنگام مطالعه ،کنترل زمان وسرعت مطالعه نام برد . این راهبرد به یاد گیرندگان کمک می کند تا هر وقت به مشکلی برخورند به سرعت آنرا تشخیص داده ودر رفع آن بکوشند.

دمبو(1994)دررابطه با استراتژی نظارت وکنترل گفته است ((شما مشغول مطالعه برای آماده شدن آزمون زیست شناسی هستید،از خود درباره این  درس سوالهایی می پرسید ومتوجه می شوید که بعضی از قسمتهای کتاب را خوب نفهمیده اید، روش خواندن ویادداشت برداری برای شما قسمت ها ی کتاب موثر نبوده است .لازم است راهبرد یادگیر ی را بکار بندید)).از راهبرد های دیگر کنترل ونظارت  پیش بینی نمونه سوالهایی است که در آزمون ممکن است بیایند. 0(برای کنکور سراسری نمونه سوالهای سالهای گذشته بهترین گزینه اند)این مهارت هم به یادگیری بهتر وهم به جلب  توجه بیشتر یادگیرنده کمک می کند.

سعی کنید از راهبرد نظم دهی استفاده کنید چرا که راهبردهای نظم دهی انعطاف پذیری در رفتار یاد گیرنده را موجب می شوند و به او کمک می کنند تا هر زمان که برایش ضرورت داشته باشد روش و سبک یادگیری خود را تغییر دهد. از ویژگی های یادگیرندگان موفق توانایی اصلاح کردن یا تغییر سبک یادگیری است.

خود پنداری مثبت :

تصور شخص از توانایی هایش نقش مهم و به سزایی در موفقیت یا عدم موفقیت او دارد. بدون شک با خود پنداری مثبت مسیر موفقیت  برای افراد هموار می شود و رسیدن به مقصد را آسانتر و دست یافتنی تر می کند. اندیشه ها چه مثبت باشند چه منفی ذهن را در همان جهت دستور می دهند و فعالیت های ما را در همان مسیر خود پنداری سوق می دهد. یقیناً با تصور منفی از خود و توانایی هایتان برای مسیر خود موانع می تراشید پس اگر می خواهید به هدف و مقصدتان برسید خودتان را باور داشته باشید و به خود اطمینان دهید که می توانید به هدفتان نائل شوید. بیایید از این به بعد اینگونه بیاندیشیم که :

–        من می توانم در تحصیل موفق شوم.

–        من توانایی یادگیری مطالب را دارم.

–        من می توانم آن چه را خوانده ام به طرز بسیار عالی به خاطر بسپارم.

–        من می توانم محیطم را تغییر دهم و بر مطالعه تمرکز پیدا کنم.

    نکات کلی:

– سعی کنید باروشهای مطالعه آشنایی داشته باشید.

– مطالب جدید(یادگیری جدید) ومطالبی که درگذشته(یادگیری قبلی)فرا گرفته اید به هم ارتباط دهید.

– سعی کنید نسبت به هیچکدام ازدروس احساس تنفر نکید.

– درمقابل یادگیری مطالب یا مباحث سخت احساس عجز وناتوانی نکید.

– همیشه درپایان هفته یادگیری های شکل گرفته شده وبرنامه مطالعاتی تان را مورد ارزشیابی قرار دهید.

– سعی کنید همیشه آرام باشید وبا آرامش کامل به مطالعه بپردازید.

– همیشه هدفتان را به یاد داشته باشید.

– بدانید که برای چه هدفی تلاش می کنید.

– سعی کنید درساعات مطالعه روزانه درایام هفته پراکندگی نداشته باشید.

– خودتان را باور کنید تا موفقیت حاصل گردد.

– از تلاش کردن ومطالعه نمودن خود لذت ببرید.

– ازعصبانیت ها شدیداً دوری کنید.

– سعی کنید در ایام مطالعه برنامه غذایی مناسبی داشته باشید.

                         منابع:

          روانشناسی پرورشی تألیف دکتر علی اکبر سیف

          روشهای مطالعه ویادگیری تألیف دکتر علی اکبر سیف

       برنامه ریزی چگونه درکنکور موفق شویم تألیف علیرضا فراتی

***

برنامه ای برای مطالعه

از آنجا که بعنوان یک دانشجو یا دانش آموز،کارهای زیادی دارید و از نظر زمان در مضیقه هستید،لازم است که برای فعالیت های خود یک برنامه کار داشته باشید. این نوع برنامه کمک می کند تا از پیش، کارها را منظم کنید و به موقع هر کاری را انجام دهید و از نگرانی های بی موقع شما کاسته شود. بر اساس کارهای مربوط به موضوع درسی، وقت کار و تفریح خود را مشخص کنید. برای هر موضوع بخصوص حداقل از یک هفته قبل به مطالعه بپردازید. در این مورد به پیشنهادهای  زیرعمل کنید.

1- برنامه مطالعاتی خود را با دیدی واقع بینانه طرح ریزی کنید. مقدار زیادی کار برای یک مدت محدود نگذارید.

2-کارهای فوق العاده را هم منظور کنید. گاهی کارهای غیره منتظره و عوامل دیگری پیش می آیند که ممکن است برنامه کار شما را بهم بزنند، برای این کارها وقت لازم را پیش بینی کنید.

3- اوقات خود را تقسیم کنید. برای مطالبی که یادگیری آنها زیاد به حافظه متکی است وقت مطالعه را تقسیم کنید (مثلاً شبی یک ساعت در پنج شب بهتر از پنج ساعت در یک شب است).

4- از بهترین ساعات خود استفاده کنید. کارهای سنگین را برای ساعت هایی که بهتر می توانید کار کنید اختصاص دهید.

5- در صورت امکان مطالب مشابه را با هم  نخوانید. خواندن مطالب مشابه با یکدیگر اشتباه می شوند. در کار شما مزاحمت ایجاد می کنند.

6-تخمین زدن زمان یکی از عوامل موثر در تدارک دیدن یک برنامه موثر است. اگر چه تخمین زدن زمانی که یک مطلب خواندنی وقت می گیرد در ابتدا مشکل به نظرمی رسد، امّا بعد از قدری تمرین آن قدرها هم کار دشواری نخواهد بود. برای این منظور بطور واقع بینانه زمان را تخمین بزنید و سعی کنید از آن پا فراتر ننهید. اگر مدتی تخمین زدن را تمرین کنید به زودی قادرخواهید شد تا این کار را به دقت و صحت انجام دهید. زمان مطالعۀ خود را برحسب ساعات تقسیم بندی کنید. برای غالب دانشجویان این تقسیم بندی ساعتی یک تقسیم بند ی مناسب است. در هر پایان هر ساعت مطالعه به طور مرتب تنفس کوتاهی بگیرید و هر گز برای چندین ساعت بطور مداوم بدون رفع خستگی مطالعه نکنید. پنج تا ده دقیقه تنفس در پایان هر ساعت مفید است.

 

دیدگاهها بسته شدهاند.

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار