سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 3234
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
تعداد نظرات: . نظر
خانه » اخبار برتر » سهم اندک دلفان از مصوبه های دولت در سفرهای استانی
Print This Post
به بهانه سالگرد اولین سفر هیئت محترم دولت در اسفند 84به لرستان
سرویس سیاسی-علی ابراهیمی:در طی سه دوره سفر هیأت دولت به استان لرستان(اسفند84،آبان 87واسفند 89) ، تعداد 375 مصوبه با اعتباری معادل 1670میلیارد تومان  در این سفرها برای عمران و آبادانی ...

سرویس سیاسی-علی ابراهیمی:در طی سه دوره سفر هیأت دولت به استان لرستان(اسفند84،آبان 87واسفند 89) ، تعداد 375 مصوبه با اعتباری معادل 1670میلیارد تومان  در این سفرها برای عمران و آبادانی استان ، به تصویب هیأت محترم وزیران رسید ؛ این مصوبه ها با توجه به نیازهای اقتصادی ، صنعتی ،اجتماعی ، فرهنگی  وسایر نیازهای هر منطقه تصویب می شود.  به نظر می رسد سیر تکاملی این مصوبه ها از پایین به بالا می باشد ، بدین معنی که قبل از سفرهیأت  دولت به هر استان ، توسط مجموعه دستگاههای اجرایی با محوریت فرمانداریها نیاز سنجی و تدوین می شود و سپس به  استانداریها و از استانداریها به هیأت دولت ارجاع داده می شود . در هیأت دولت پس از بررسی توسط گارگروههای تخصصی و توجیه بنیادی ، مورد تصویب اولیه قرار می گیرد ،   سپس هنگام سفر به هر استان با ارزیابی دقیق تر و اختصاص بودجه ی لازم برای طرح ها و نیاز های برآورد شده ، تحت عنوان مصوبه های هیأت دولت تصویب و  به دستگاههای اجرایی جهت اجرا ابلاغ می گردد .

با توجه به آنچه بیان شد ، شهرستان هایی در جذب بودجه و اعتبارات موفق ترند ، که قبل از سفر هیأت دولت نیاز سنجی دقیقی از وضعیت اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سایر نیازها که لازمه ی توسعه ی همه جانبه ی آن منطقه است ، توسط دستگاههای مسئول، انجام شده باشد چرا که در حین سفر هیأت دولت یا بعد از آن هرگونه تلاشی برای انجام این کارها مثمر ثمر واقع نخواهد شد .  بنا براین مجموعه دستگاههای اجرایی هر شهرستان که تمام امورات و مشکلات مردم به نحوی به آنان انعکاس داده می شود ، در شناسایی این نیازها  و ارائه ی طرح های جامع و عملیاتی برای رفع مشکلات ، نقش به سزایی دارند .  به جرأت می توان گفت که عامل آبادانی و توسعه ی یک منطقه ، مرهون مدیریت های خلاقانه ، صادقانه و حکیمانه ی دستگاههای اجرایی آن منطقه است ؛ که با اشراف نظارتی و عمل خواهی فرمانداریها به عنوان  مرکز عملیاتی سایر دستگاهها تحقق پیدا میکند . در این صورت مدیرانی در سهم خواهی  و جذب بودجه از دولت  موفق خواهند بود که اطلاعات درست و دقیقی از نیازهای منطقه تحت حاکمیت خود داشته باشد و برآورد دقیق علمی و عملی این نیازها تنها از راه نگرش سیستمی به همه ی دستگاههای اجرایی و تعامل سازنده  ی چند سویه  بین آنها امکان پذیر خواهد بود . اگر در رأس مجموعه دستگاههای اجرایی مدیرانی باشند که دارای  خلاقیت وابتکارباشند و احساس مسئولیت دربرابر مردم به عنوان یک خدمتگزار داشته باشند و فلسفه ی وجودی خود را مرهون وجود مردم و خدمتگزاری به آنها بدانند ، باید  انتظار تحول اساسی و بنیادی در وضعیت آن منطقه  را داشت  .  مدیرانی که  تنها علقه و وابستگی آنها به مدیریت ، خدمت صادقانه و بی ریا به  مردم است؛  و مدیریت را ابزاری برای شکار موقعیت برتر و خودکامگی ،  فرصت طلبی و انباشت سفره های خود از غذاهای پرچرب  نمی دانند ، بلکه فرصتی برای  خدمت رسانی به مردم می دانند . در این صورت  می توان روح کمبودها و عقب افتادگی ها را به چهار میخ کشید و آمال و آرزوهای مردم را برآورده ساخت . البته نفوذ قدرتمند نماینده یا نمایندگان مقتدر آن منطقه  در مجموعه ی هیأت دولت برای بهره وری بیشتر از امکانات و یا به عبارتی برای گرو کشی از دولت را نمی توان نادیده گرفت ؛ زیرا قدرتی که یک نماینده به موجب جایگاه نظارتی و قانونی دارا می باشد ، نمی توان با هیچ چیز دیگر ی برای نفوذ در دولت مقایسه کرد .

به هر حال تاکنون سهم شهرستان دلفان از این مصوبه ها بسیار اندک و ناچیز بوده است . با نگاهی که به مصوبات هیأت دولت در این سه دوره، مشاهده شد که در بند های این مصوبات شهر خرم آباد با 34 بار تکرار در مقام اول جذب اعتبارات ، شهر بروجرد با 15 بار تکرار در مقام دوم ، و نورآباد فقط با چند بار تکرار آن هم با مصوباتی مانند ایستگاه رادیویی ، تجهیز مجتمع فرهنگی هنری ، چهار خطه کردن نورآباد – خرم آباد و درمانگاه تأمین اجتماعی و کمربندی نورآباد و … در رتبه های آخر قرار دارد که این مصوبات  باستثنای چهار خطه کردن نورآباد – خرم آباد که درصد پیشرفت آن  هم بسیار اندک می باشد ، سایر مصوبات از ارزش اقتصادی و اشتغال زایی چندانی برخوردار نیستند .

البته مصوبات عمومی شامل 91 مصوبه بود که با این مقایسه می توان  سهم شهرستان دلفان را از مصوبات عمومی حدس زد . و این سهم اندک با توجه به آنچه که  در بالا به آن اشاره شد ، نتیجه ی انعکاس کم رنگ نیازمندیها و طرح های مورد نیاز این منطقه ،  به مقامات ما فوق ویا کم توجهی  مقامات مافوق به این منطقه بوده است که قضاوت این موضوع با خود مسئولان می باشد . شاید مهمترین شاخصی که در این مصوبات  می بایست مورد توجه بیشتر ی قرار گیرد ، طرح های اشتغال زا بوده است که مورد بی مهری قرار گرفته است ؛ ضمن اینکه  در این موردخاص  نمی توان همه ی کاستی ها را متوجه دولت کرد ؛ بلکه بخش خصوصی به عنوان موتور محرکه ی طرح های اشتغال زا نقش موثری را دارد که متأسفانه این منطقه بدلیل فقدان سرمایه داران کلان و تجربه ی ناموفق سرمایه گذاران گذشته در بخش تولید و صنعت بدلیل بوروکراسی های اداری ، تاکنون از این ظرفیت مهم و کارآفرین بی بهره بوده است.

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار