رعایت استاندارهای لازم جهت زدودن برف معابر شهری در فصل زمستان / استفاده از مصالح با کیفیت مناسب در تولید آسفالت / استفاده از نظرات کارشناسان جهت تعیین زمان مناسب لکه گیری و روکش، نحوه تولید آسفالت و نحوه زیرسازی معابر و…
به گزارش سلام دلفان – کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان و هم چنین یکی از شاخصهای رضایت از عملکرد شهرداریها محسوب میشود. طی سالهای اخیر مشکلات مربوط به آسفالت معابر شهری در بیشتر شهرهای ایران از جمله مسائلی بوده است که شهرداریها با آن دست به گریبان بودهاند. شهر نورآباد، همچون سایر شهرهای کشور سالهاست که از کیفیت پایین معابر شهری و به طور خاص کیفیت آسفالت معابر رنج میبرد. بر این اساس، ذکر نکاتی جهت بهبود وضعیت موجود معابر شهر ضروری است.
بيشترين میزان آسيب به آسفالت شهري در فصل زمستان اتفاق ميافتد؛ با این حال عامل اصلی آسیب دیدن آسفالت معابر در فصل زمستان سرمای هوا نیست؛ بلکه عمليات شنريزي، نمکپاشي و نحوه جمعآوری برف از روي سطح معابر با استفاده از لودرها، گريدرها و ماشینهای سنگین است که سبب زخمی شدن و نابودی روکش آسفالت معابر میشود. روش قدیمی و مخرب پاشيدن شن درشت و نمک روي آسفالت براي زدودن برف سالها است که در دنیا منسوخ شده است، چون اين کار به طور غيرمستقيم موجب تخريب آسفالت ميشود. نمکپاشي در فصل زمستان روي سطح خيابانها هرچند به بهبود تردد خودروها و آب شدن برف و يخ کمک ميکند، اما همين نمک باعث باز شدن منافذ خاک شده و در اصطلاح باعث خوردگي سطح آسفالت ميشود.
متوسط عمر آسفالت در سایر کشورها بین 10 تا 15 سال است؛ با این حال بر اساس قانون اصول مهندسی و به گفته کارشناسان عمر مفید آسفالت در ایران کمتر از یک سوم استانداردهای جهانی و چیزی حدود سه تا چهار سال است. با این وجود، در شهر نورآباد اغلب معابر در طول سال نیاز به بازسازی مجدد از طریق لکهگیری و یا روکش دارند. این وضعیت سالانه هزینه زیادی را بر شهرداری که خود با چالشهای مالی عدیدهای مواجه است، تحمیل میکند. بنابراین، نیاز به بهبود کیفیت آسفالت مورد استفاده در معابر از طریق بهبود مصالح مورد استفاده در تهیه آسفالت، استفاده از نظرات متخصصان این حوزه، نظارت درست و منطقی بر نحوه آسفالت معابر و نگهداری صحیح معابر بسیار ضروری است.
یکی دیگر از عوامل اصلی کیفیت پایین معابر شهری، کندهکاری خیابانها و معابر توسط سازمانهای مختلف از قبیل آب و فاضلاب، گاز، مخابرات است. اين حفاريهاي مداوم و بیپایان یکی از مهمترين عوامل تخریب آسفالت خيابانهاست و متاسفانه شهرداری در این حوزه دخالت و کارایی چندانی ندارد؛ زیرا مشکل اصلی مربوط به زيرساختهاي شهري و عبور بسیاری از تاسیسات از زیر خاک است. با این حال، در این حوزه مشکل اصلی عدم هماهنگی میان این سازمانها با شهرداریها است که هنگام حفاري خيابانها زمان تعمير مجدد آن را افزايش ميدهد.
نکته دیگر مربوط به غفلت از معابر فرعی شهر و توجه بیش از حد به معابر اصلی است. شهرداریها به طور اعم سعی میکنند معابری که بیشتر در معرض دید هستند را همواره در وضعیت ایدهآل نگهداری کنند، تا مورد هجمه کمتری از نارضایتیها قرار گیرند. اما نکته اصلی در اینجاست که صرف بخش عمدهای از بودجه در چند معبر اصلی به هزینه سایر معابر شهر اتفاق میافتد و به لحاظ بودجهای امکان توجه به سایر معابر را از شهرداری سلب میکند. بنابراین، اولویتبندی معابر و بهبود کیفیت آسفالت معابر میتواند مانع از دوباره کاریهای سالانه و صرف هزینههای صرفه جویی شده در معابر فرعی گردد.
طبق نظر رهبر معظم انقلاب در جمع شهرداران و اعضای شورای شهر تهران «اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور در شرایط کنونی قابل حل است». این نکته قابل تسری به تمامی حوزهها و به خصوص حوزه شهری و مسائل و مشکلات مربوط به آن است. بر این اساس و با توجه به تجربه سالها زندگی در شهر نورآباد، حضور شهرداران فراوان با دیدگاههای متفاوت و با سرلوحه قرار دادن مدیریت جهادی رعایت نکات زیر میتواند زمینه بهبود پایدار وضعیت معابر شهری را به دنبال داشته باشد.
رعایت استاندارهای لازم جهت زدودن برف معابر شهری در فصل زمستان؛
استفاده از مصالح با کیفیت مناسب در تولید آسفالت؛
استفاده از نظرات کارشناسان جهت تعیین زمان مناسب لکه گیری و روکش، نحوه تولید آسفالت و نحوه زیرسازی معابر؛
تشکیل کارگروهی برای ایجاد هماهنگی میان سازمانهای مرتبط با کیفیت معابر شهری؛
اولویت بندی و توجه توامان به معابر فرعی در کنار معابر اصلی شهر.

ممنون از توجه کارشناسی شما به مشکلات شهری
تشکر از سایت سلام دلفان
متاسفانه شهرداری ما بجای اشکال خوب وزیبا از مجسمه شیر که یکی از نماد رژیم شاهنشاهی بوده ان هم در وسط شهر روبروی میدان امام ره استفاده کرده که جای بسی تاسف بوده وهست