سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 32434
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
خانه » اخبار برتر » مشکلات و راهکارهای معابر شهری دلفان+گزارش تصویری
Print This Post
اختصاصی سلام دلفان؛

رعایت استاندارهای لازم جهت زدودن برف معابر شهری در فصل زمستان / استفاده از مصالح با کیفیت مناسب در تولید آسفالت / استفاده از نظرات کارشناسان جهت تعیین زمان مناسب لکه­ گیری و روکش، نحوه تولید آسفالت و نحوه زیرسازی معابر و…

به گزارش سلام دلفان – کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان و هم چنین یکی از شاخص­های رضایت از عملکرد شهرداری­ها محسوب می­شود. طی سال­های اخیر مشکلات مربوط به آسفالت معابر شهری در بیشتر شهرهای ایران از جمله مسائلی بوده است که شهرداری­ها با آن دست به گریبان بوده­اند. شهر نورآباد، هم­چون سایر شهرهای کشور سالهاست که از کیفیت پایین معابر شهری و به طور خاص کیفیت آسفالت معابر رنج می­برد. بر این اساس، ذکر نکاتی جهت بهبود وضعیت موجود معابر شهر ضروری است.

بيشترين میزان آسيب به آسفالت شهري در فصل زمستان اتفاق مي­افتد؛ با این حال عامل اصلی آسیب دیدن آسفالت معابر در فصل زمستان سرمای هوا نیست؛ بلکه عمليات شن­ريزي، نمک­پاشي و نحوه جمع­آوری برف از روي سطح معابر با استفاده از لودرها، گريدرها و ماشین­های سنگین است که سبب زخمی شدن و نابودی روکش آسفالت معابر می­شود. روش قدیمی و مخرب پاشيدن شن درشت و نمک روي آسفالت براي زدودن برف سال­ها است که در دنیا منسوخ شده است، چون اين کار به طور غيرمستقيم موجب تخريب آسفالت مي­شود. نمک­پاشي در فصل زمستان روي سطح خيابان­ها هرچند به بهبود تردد خودروها و آب شدن برف و يخ کمک مي­کند، اما همين نمک باعث باز شدن منافذ خاک شده و در اصطلاح باعث خوردگي سطح آسفالت مي­شود.

متوسط عمر آسفالت در سایر کشورها بین 10 تا 15 سال است؛ با این حال بر اساس قانون اصول مهندسی و به گفته کارشناسان عمر مفید آسفالت در ایران کمتر از یک سوم استانداردهای جهانی و چیزی حدود سه تا چهار سال است. با این وجود، در شهر نورآباد اغلب معابر در طول سال نیاز به بازسازی مجدد از طریق لکه­گیری و یا روکش دارند. این وضعیت سالانه هزینه زیادی را بر شهرداری که خود با چالش­های مالی عدیده­ای مواجه است، تحمیل می­کند. بنابراین، نیاز به بهبود کیفیت آسفالت مورد استفاده در معابر از طریق بهبود مصالح مورد استفاده در تهیه آسفالت، استفاده از نظرات متخصصان این حوزه، نظارت درست و منطقی بر نحوه آسفالت معابر و نگهداری صحیح معابر بسیار ضروری است.

20140424_13390520140424_13395620140424_13382820140424_165208

یکی دیگر از عوامل اصلی کیفیت پایین معابر شهری، کنده­کاری خیابان­ها و معابر توسط سازمان­های مختلف از قبیل آب و فاضلاب، گاز، مخابرات است. اين حفاري­هاي مداوم و بی­پایان یکی از مهم­ترين عوامل تخریب آسفالت خيابان­هاست و متاسفانه شهرداری در این حوزه دخالت و کارایی چندانی ندارد؛ زیرا مشکل اصلی مربوط به زيرساخت­هاي شهري و عبور بسیاری از تاسیسات از زیر خاک است. با این حال، در این حوزه مشکل اصلی عدم هماهنگی میان این سازمان­ها با شهرداری­ها است که هنگام حفاري خيابان­ها زمان تعمير مجدد آن را افزايش مي­دهد.

DSC00786 DSC00790 DSC00791 DSC00776

نکته دیگر مربوط به غفلت از معابر فرعی شهر و توجه بیش از حد به معابر اصلی است. شهرداری­ها به طور اعم سعی می­کنند معابری که بیشتر در معرض دید هستند را همواره در وضعیت ایده­آل نگهداری کنند، تا مورد هجمه کمتری از نارضایتی­ها قرار گیرند. اما نکته اصلی در اینجاست که صرف بخش عمده­ای از بودجه در چند معبر اصلی به هزینه سایر معابر شهر اتفاق می­افتد و به لحاظ بودجه­ای امکان توجه به سایر معابر را از شهرداری سلب می­کند. بنابراین، اولویت­بندی معابر و بهبود کیفیت آسفالت معابر می­تواند مانع از دوباره کاری­های سالانه و صرف هزینه­های صرفه جویی شده در معابر فرعی گردد.

DSC00766 DSC00760 DSC00774

طبق نظر رهبر معظم انقلاب در جمع شهرداران و اعضای شورای شهر تهران «اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور در شرایط کنونی قابل حل است». این نکته قابل تسری به تمامی حوزه­ها و به خصوص حوزه شهری و مسائل و مشکلات مربوط به آن است. بر این اساس و با توجه به تجربه سال­ها زندگی در شهر نورآباد، حضور شهرداران فراوان با دیدگاه­های متفاوت و با سرلوحه قرار دادن مدیریت جهادی رعایت نکات زیر می­تواند زمینه بهبود پایدار وضعیت معابر شهری را به دنبال داشته باشد.

رعایت استاندارهای لازم جهت زدودن برف معابر شهری در فصل زمستان؛

استفاده از مصالح با کیفیت مناسب در تولید آسفالت؛

استفاده از نظرات کارشناسان جهت تعیین زمان مناسب لکه­ گیری و روکش، نحوه تولید آسفالت و نحوه زیرسازی معابر؛

تشکیل کارگروهی برای ایجاد هماهنگی میان سازمان­های مرتبط با کیفیت معابر شهری؛

اولویت بندی و توجه توامان به معابر فرعی در کنار معابر اصلی شهر.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

 

 

  1. نویسنده دیدگاه: دانشجو
    اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۳ در تاریخ ۱۱:۵۸

    ممنون از توجه کارشناسی شما به مشکلات شهری

  2. نویسنده دیدگاه: نام شما...
    اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۳ در تاریخ ۱۴:۴۵

    تشکر از سایت سلام دلفان
    متاسفانه شهرداری ما بجای اشکال خوب وزیبا از مجسمه شیر که یکی از نماد رژیم شاهنشاهی بوده ان هم در وسط شهر روبروی میدان امام ره استفاده کرده که جای بسی تاسف بوده وهست

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار