یکی از بزرگترین دغدغههای کنکوری ها پس از شرکت در کنکور و اعلام نتایج، انتخاب رشته صحیح و هوشمندانه است، چرا که ممکن است با یک اشتباه حاصل سال هاتلاش را به باد بدهند.
ابوالقاسم عیسی مراد، تصریح میکند: داوطلبان باید تعریف دقیق و درستی از منطقه و محل زندگی خود داشته باشند و در هنگام انتخاب دانشگاههای خارج از شهر یا استان محل سکونتشان باید به شرایط و مسائل مربوط به «دور از خانه و خانواده» بودن توجه کنند؛ چون تحصیل در شهرهای دور نیاز به ویژگی های شخصی و خانوادگی خاصی دارد بنابراین بهتر است داوطلب از همین حالا مسایل و مشکلات مربوط به دوری از خانه و خانواده، مشکلات خوابگاهها و مشکل اقتصادی را در نظر بگیرد و چنانچه قدرت سازگاری با این مسائل را در خود میبیند اقدام به انتخاب رشته و دانشگاه دور از محل زندگی خود کند.
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزشوپرورش عنوان میکند: داوطلبان باید ظرفیت دانشگاههای مورد علاقه خود را با توجه به رتبه کسب شده، به طوردقیق بررسی کنند. نحوه اعمال سهمیههای مختلف از جمله ایثارگران – مناطق، حوزه اولویت بندی و چیدمان رشتهها را بهمنظور بالا بردن احتمال قبولی مدنظر قرار دهند.
عیسی مراد با اشاره به اینکه مهمترین نکته در انتخاب رشته «علاقه» داوطلب است، میگوید: نکته ای که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند بحث «استعداد» است. برخی از داوطلبان که رتبههای یک، دو یا سه رقمی کسب میکنند با توجه به رتبه خوب خود اتوماتیکوار به دنبال انتخاب رشتههایی مثل پزشکی و مهندسی هستند و استعداد و توانایی خود را در نظر نمیگیرند، از سوی دیگر عدهای دیگر از داوطلبان که رتبه خوبی ندارند با انتخاب رشتههای پایینتر که متقاضی کمتری دارند بدون توجه به استعداد و توانایی خود به دنبال راهیابی به دانشگاه هستند و متاسفانه به همین دلیل شاهد تغییر رشته و جابه جایی دانشجویان در ترم اول دانشگاهها هستیم.
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزشوپرورش در ادامه به بحث «توانایی» و قدرت انجامدادن برخی از کارها و اموری اشاره می کند که موجب میشود آن فرد از افراد دیگر متمایز شود و میگوید: برخی از افراد با این که از استعداد متوسط در یک زمینه خاص برخوردار هستند اما بر اثر همت و تلاش مداوم در آن زمینه موفق میشوند و برعکس عدهای دیگر با این که از استعداد بالایی در آنزمینه برخوردار هستند اما به دلیل بیتوجهی به استعداد خود از این نعمت خدادادی بهره مند نمیشوند. بنابراین داوطلب باید، توانایی خود را کاملاً مدنظر داشته باشد و رشتهای را انتخاب کند که با استعدادش سازگار است. به عنوان مثال داوطلبی که در دوره دبیرستان در درس ریاضی ضعیف بوده چطور میخواهد رشته حسابداری را انتخاب کند و در صورت پذیرش چطور میتواند موفق شود؟
عیسی مراد میافزاید: عواملی ازقبیل داشتن انگیزه واقعی نه کاذب، شناخت و استدلال کافی، موقعیت و آینده شغلی متناسب با نیاز و امکانات جامعه نیز باید در انتخاب رشته مورد توجه باشد. وی میگوید: به خانوادهها توصیه میکنم درکنار فرزندان خود که منتظر به ثمرنشستن تلاش چندماهه هستند با آرامش و به دور ازهرگونه تعجیل، دقت، درایت و با توجه به توصیههای مشاوران توانمند و دلسوز آموزشوپرورش، متناسب با روحیات وتفاوتهای فردی نوجوان خود را همراهی کنند.
سلامت صفری اظهار کرد: با توجه به تغییرات صورت گرفته در نظام آموزشی جدید اکنون در رتبه نهایی آزمون سراسری سوابق تحصیلی دانشآموزان با 25 درصد تأثیر اعمال میشود اما هر سال این میزان تأثیر افزایش خواهد کرد و در نهایت در سال 93 میزان تأثیر سوابق تحصیلی دانشآموزان به 100 درصد میرسد و 80 درصد از دانشگاههای کشور با این شیوه اقدام به جذب دانشجو خواهند کرد.
