سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 42776
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۳
تعداد نظرات: . نظر
خانه » آخرین عناوین » هزینه خرید جهیزیه چند برابر شده است؟
Print This Post

«چهارتا تیکه لگن و آبکش و سطل آشغال گرفتم، شده 10 میلیون تومن.» این جمله را دختری می گوید که همراه با مادر و خواهرش برای خرید جهزیه به بازار تهران رفته است. خواهرش سال 88، با ده میلیون تومان، تقریبا بیشتر جهزیه اش را تهیه کرده بود.

به گزارش سلام دلفان، «چهارتا تیکه لگن و آبکش و سطل آشغال گرفتم، شده 10 میلیون تومن.» این جمله را دختری می گوید که همراه با مادر و خواهرش برای خرید جهزیه به بازار تهران رفته است. البته در واقعیت کمی بیشتر از این وسایل را خرید کرده اما خواهرش سال 88، با ده میلیون تومان، تقریبا بیشتر جهزیه اش را تهیه کرده بود و حالا او با این میزان پول، تنها بخش کوچکی از وسایل و خرده ریزهای آشپزخانه اش را خریده است. کل خرید جهزیه خواهرش با یکسری وسایل لوکس در آن سال 20 میلیون تومان بوده و اما شیرین با حساب سرانگشتی می گوید: «باید حداقل 30 میلیون تومن دیگه خرج کنم تا بتونم تمام وسایلمو بخرم. تازه دیگه نمیخوام یه سری وسایل لوکس بخرم، فقط چیزهایی که لازم دارم.»

وسایل لوکس در بازار تهران زیاد به چشم می خورد. یکی از کالاهای لوکس بازار، رخت آویز های برقی بود. رخت آویزهایی با قیمت یک میلیون تومان که به دیوار نصب می شود و با یک دکمه باز و بسته می شود و احتمالا به درد خانه های کوچک الان می خورد. اما با جیب کم جون خانواده ها جور در نمی آید. به هرحال، یک میلیون تومان، رخت آویز برقی مارک دار، چندین برابر، قیمت رخت آویز های پلاستیکی است که به راحتی می توان با چند هزار تومان از پلاستیک فروشی های تره بار ها خریداری کرد.

وسیله لوکس دیگر، سرویس های چینی با نقش هایی به رنگ طلایی بود که فروشنده ادعا می کرد این رنگ ها در اصل طلای 18عیار است که روی ظرف ها کار شده است. قیمت این سرویس های چینی، بستگی به میزان کاری که رویش شده است از چهارمیلیون تومان به بالاست. البته چینی های معمولی هم چندان ارزان تر از مدل طلانشان آنها نیست. به طوری که دیگر، قیمت معمولی سرویس چینی، حول و حوش دو میلیون تومان می گردد و چینی زیر این قیمت، اصولا جنس نامرغوب خوانده می شود. فروشنده یک فروشگاه چینی فروشی که پسر جوانی است، می گوید: «چینی زیر دو میلیون تومان، دیگه به درد نمی خوره. جنس این چینی ها اصلا خوب نیست، یا زود می شکنه یا لب پر میشه.» بعد هم برای اثبات حرفهایش، چند بشقاب سرویس دو میلیون و 200 هزار تومانی را به شدت به هم می کوبد و ادامه می دهد: «ببین، اصلا نمی شکنه.»

در کنار تمام تلاش هایی که فروشندگان برای فروش کالاهایشان انجام می دهند، بازار لوازم خانگی، در چند سال گذشته نوسانات زیادی به خود دید؛ درست بعد از سال 89، 90 و نوسانات قیمت دلار و تورم های آنچنانی دولت گذشته. نوساناتی که باعث شده، هزینه تهیه جهزیه چند برابر شود. با این حال افزایش قیمت ها تا حدودی ادامه دارد و حتی اوایل امسال هم محمد طحان پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی گفت: علیرغم مخالفت دولت و سازمان حمایت برخی از تولیدکنندگان اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده اند. البته این افزایش قیمت قرار بود تنها تا خردادماه اتفاق نیوفتاد. اما به هرحال به اعتقاد او، کارخانجات لوازم خانگی غیرقانونی اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند و وزارت صنعت باید تکلیف اصناف را در بازار لوازم خانگی روشن کند.

در نهایت، طحان پور، تیر ماه اعلام کرد: «شرایط فعلی به گونه ای شده که بازار قیمت ها را تعیین می کند و چنانچه واحدی اقدام به افزایش قیمت کند، کالاها روی دستشان می ماند. همین طور عرضه لوازم خانگی بیش از تقاضا است و قیمت ها روند افزایشی نداشته و ثابت مانده است.»

او همین ماه پیش هم گفت: بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی نشان می دهد، برخلاف سال گذشته در حال حاضر روند قیمت گذاری ها با آرامش به پیش می رود.

به هرحال رییس اتحادیه معتقد است در سال 93 بازار در کمال آرامش است و مصرف کننده بدون استرس خرید می کند. طحان پور همین طور ادامه داده است: «ما در سال 91 بدبخت شدیم و تا 92، حدود 200 درصد افزایش قیمت داشتیم. خانواده ها می ترسیدند روند صعودی ادامه پیدا کند و حتی اگر دختر نوجوانی داشتند چند تکه جهیزیه برایش می خریدند. اما حالا با اطمینان می توانیم بگوییم بازار با ثباتی داریم چرا که روابط مان با دنیا خوب شده است. مردم باور کرده اند اقتصاد ثبات پیدا کرده، دیگر استرسی وجود ندارد، آن ها بر اساس نیاز واقعی شان خرید می کنند و فروشنده باید منت مشتری را بکشد.»

البته هرچه که باشد، مردم باز هم سعی می کنند، در زمان هایی خرید کنند که احتمال کاهش قیمت بیشتری وجود داشته باشد. شیرین می گوید: «ماه محرم و صفر بهترین زمان برای خرید است. البته نمی گم، قیمت ها کاهش پیدا می کنه، اما چون مشتری ها کم میشه، فروشنده ها با خریدارها راه می آیند و تخفیف های زیادی می دهند. ولی با این حال، بعضی خانواده ها میگن، تو این ماه ها خرید کردن، شگون نداره. یا حداقل تو دهه اول محرم نباید خرید عروسی رو انجام داد.» نبود مشتری آنچنانی در این ماه ها درست است. به طوری که ساعت سه عصر، هنوز خیلی از فروشنده های بازار منتظرند اولین دشت خود را بکنند و جنسی بفروشند. بیشترشان هم با وعده اینکه «خانم، آقا، از اول صبح دشت نکردم، اگر خرید کنی، تخفیف خوب میدم» سعی در راضی کردن مشتری ها دارند.

در کنار آنهایی که در پی زمان مناسبی برای خرید جهیزیه هستند، عده ای هم چشم انتظار کارت جهیزیه دولت نشسته اند. البته همین هفته پیش، بهمن بهمنی، مدیرکل ازدواج وتعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: اعطای کارت جهیزیه به زوج‌های جوان هنوز نهایی نشده است،

اما به هرحال، این کارت ها اعتبار پنج و 10 میلیون تومانی دارند. به گفته محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان، قرار شده با همکاری بانکها جوانان برای دریافت اینگونه کارتهای اعتباری ضمانت سنگینی نداشته باشند به طور مثال کارمند دولت می تواند تنها با ارائه فیش حقوقی و یا معرفی یک کاسب معتبر این کارتها را دریافت کند و یا کارمند غیر دولتی می تواند با معرفی پدر یا مادر کارمند خود از اینگونه کارتها بهره مند شوند. سود این کارتها 16 درصد بوده اما می خواهیم با همکاری بانک ها این درصد به 12 درصد کاهش پیدا کند.

ولی باز هم عده ای منتظر نشست فردای گروه 1+5 هستند. نشستی که شاید قیمت ها را در این سطح نگه ندارد و حتی زندگی مشترک و وسایل خانه و جهیزیه آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل هم بعضی ها زودتر در پی خرید جهیزیه شان هستند و بعضی امیدوار کاهش قیمت ها، چشم انتظار روزهای بعد از توافق نشسته اند. حتی فروشندگان هم از توافق می گویند و منتظر تعیین و تکلیف قیمت ها هستند.

منبع: صدای اقتصاد

» ارسال نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار