سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 51525
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
خانه » اخبار برتر » هنوز هم می توان یک معلم خوب بود
Print This Post

معلم خوب باید ضمن تحمل ترافیک های زندگی، راه خودرا که اندوختن دانش و آموختن آن به دیگران است، گم نکند.

علی ابراهیمی- سرویس فرهنگی سلام دلفان، برکسی پوشیده نیست که جوانان مهمترین سرمایه های یک کشور هستند و مربیانی که با این جوانان سروکار دارند در یک موقعیت منحصر به فرد برای کمک به توسعه و پتانسیل این نیروی کارآمد و موثر می باشند. آموزش و پرورش از بزرگترین ارگان های خدماتی است که خداوند متعال آن را به مردان و زنانی واگذار نموده است که با فضل علم و دانش خود و آموزش فرزندان یک ملت، آنان را برای روزهایی که قرار است مقدرات امور آن کشور به دستشان سپرده شود، پرورش می دهند .و این پرورش اگر درست و صحیح انجام شود، مانند پروریدن گوهری است که بر تاج پرشکوه آن ملت خودنمایی خواهد کرد. کسانی طلایه دار این مأموریت هستند، که نه سودای قدرت و شهرت در سردارند و نه کسب ثروتی از این راه برای آنان متصور است . اگرچه از حیث اینکه مأموریت یک معلم تربیت انسان می باشد در رده ی بهترین مشاغل بوده است وبه فرموده ی حضرت امام خمینی (ره) همردیف با شغل انبیاء الهی می باشد، اما از نظر پرداخت همواره در رده ی نامطلوبی بوده است. معلمی که دستاورد های آن قرار است آرمان های آن ملت باشد و ارزش و امکانات یک ملت نهایتاً باید از طریق معلم مورد ارزیابی قرارگیرد و معلمی که مردمان آن کشورباید یک ماکت بزرگ از وی باشند، این روزها به جای اینکه تمرکز فکری آنان روی تحقیق و پژوهش و به روز رسانی اطلاعات و دانش خود باشند، بیشتر برروی تأمین معیشت تمرکز یافته است و دغدغه ی تأمین معیشت، فرصت های آموزشی و پژوهشی را از وی سلب نموده است. می گویند اگر سیستم آموزشی یک کشور موفق باشد، موفقیت آن کشور در همه ی عرصه ها تضمین خواهد شد و اگر معیوب باشد شکست آن کشور بدیهی خواهد بود. امروز حیات فرهنگ و تمدن یک جامعه وابسته به حیات مدارس است و حیات مدارس وابسته به حیات معلم است؛ و اگر حیات مادی معلم مورد تهدید قرار گیرد این تهدید متوجه حیات مدارس و به تبع آن تهدید حیات فرهنگ جامعه خواهد شد. یک مدرسه ی بدون معلم مانند یک کالبد بدون روح و یک اسکلت بدون گوشت و استخوان و یک سایه بدون ماده است. امروز آموزش و پرورش بیش از هر زمان دیگری نیاز به مردان و زنانی دارد که نقش پدرانه و مادرانه را برای جوانانی که در معرض انواع تهاجم ها و تهدیدها هستند ایفا نمایند و اگر سطح کیفیت زندگی یک معلم تنزل پیدا کند، دیگر تفاوتی نخواهد داشت که مدرسه ای بدون معلم باشد یا دارای معلمی که روح او درگیر حل مشکلات معیشتی باشد.

گفته می شود یک معلم باید تبلور یک شخصیت کامل باشد، اما امروز هستند معلمینی که برای تأمین هزینه های زندگی خود، که دریافت آنان کفاف پرداخت این هزینه هارا نمی دهد، باخارج شدن از کلاس درس، در خیابان ها و آژانس های مسافربری مشغول کارمی شوند، و یا هستند معلمینی که پرداخت بهای مایحتاج روزمره زندگی خود را که از فلان کاسب قرض نموده اند، به سربرج ویا پرداخت یارانه حواله می دهند، در چنین وضعیتی برای چنین معلمی نه می توان احساس نشاط و پویایی فرض کرد و نه می توان اورا تبلور یک شخصیت کامل نامید و نه شأن و منزلتی را که شایسته ی یک معلم است برای او تصور کرد. گفته اند که یک معلم باید اهل تعامل و معاشرت با دیگران باشد و روابط اجتماعی خود را با دیگران طوری تنظیم کند که از اضطراب و افسردگی و تنهایی بیرون آید تا بدینوسیله سلامت روان خودرا ارتقاء دهد؛ این سخنی صواب است، اما وقتی که نتیجه ی این تعامل و معاشرت، از یک طرف گرو گذاشتن او در قبال وام های چند میلیونی (بدلیل حاکمیت قوانین موجود) می باشد و از طرف دیگر شأن و منزلت او توسط همان وام گیرندگان، طنزگونه هم شأن یک گیره و پوشه قلمداد می شود؛ بهتر است افسردگی و تنهایی را برتعامل و معاشرت بادیگران ترجیح دهد و به دلیل الطفات ویژه ای که بانک ها جهت تضمین بازگشت مطالبات خود، به این قشر دارند، بند بند پیوندهای سببی و نسبی خود را قطع کند تا خودرا راهن بدهی دیگران قرار ندهد و حداقل امنیت شغلی و روانی خود را به مخاطره نیاندازد. با این وجود، معلم هنوز هم می تواند بهترین باشد، هنوز هم می تواند با وجود ارتباطات نوین الکترونیکی، کتاب حکمت و دانایی برای دانش آموزان باشد، هنوز هم می تواند همان شمع باشد که به دانش آموزان نور بدهد، هنوز هم می تواند سایه ای از عشق برسر دانش آموزان باشد، هنوز هم می تواند زیربنای فرهنگ و تمدن باشد. یک معلم خوب هنوز هم می تواند به عنوان یک مهندس فرهنگی با تربیت صحیح جوانان کیفیت انسانی آنان را به درجه ای از رشد و کمال برساند که حداقل یک شهروند مطلوب برای جامعه باشند. معلم خوب باید ضمن تحمل ترافیک های زندگی، راه خودرا که اندوختن دانش و آموختن آن به دیگران است، گم نکند. به شرط اینکه جایگاه او در جامعه حفظ شود و به شرط اینکه حرفه ی معلمی را به عنوان یک کار برای پرداخت دستمزد انتخاب نکرده باشد و نگاه او به شغل معلمی صرفاٌ حس منفعت طلبی شخصی نباشد و اگر چنین باشد، پیکر تعلیم و تربیت بزرگترین ضربه را خواهد خورد. اینگونه معلم تنها به اشغال یک صندلی پرداخته است که برای امتحان شغل خود روی آن تکیه داده است، درحالی که انتظار دارد هزینه ی آن از جیب دیگران تأمین شود ، بدون اینکه چیزی را عاید خود و دیگران کند. هنوز هم می توان یک معلم خوب بود ؛ به شرط اینکه تحت هر شرایطی با رضایتمندی و امید به تحقق اهداف آموزش و پرورش، تلاش کند و وظیفه ی خطیر خود را انجام دهد.

  1. نویسنده دیدگاه: دلسوز اصلی
    اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۴ در تاریخ ۱۸:۳۴

    روز معلم بر تمام معلمین و دلسوزان واقعی فرزندان این مرز و بوم مبارک باشه
    یک گلایه هم از فرهنگیان فهیم دلفانی دارم خصوصا اونایی که مخاطب سایت های اینترنتی هستند.
    چرا فقط در بحث هایی که کلمه فرهنگیان داشته باشد شرکت می کنید؟ آیا دغدغه ای بجز زمینهای فاز ۳ و ۴ ندارید؟ آیا مشکلات شهر برایتان مهم نیست؟ میدونم خیلی از اونایی که نظر میذارند هم معلمین هستن اما دارم به طور کلی بحث می کنم
    امیدوارم این انتقاد رو به دور از هرگونه توهین و تعصب بپذیرید

  2. نویسنده دیدگاه: جامعه شناس
    اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۴ در تاریخ ۲۲:۱۵

    برو بابا این چجور تحلیلیه بر علیه معلمان نوشتی

    • نویسنده دیدگاه: منتقد
      اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۴ در تاریخ ۲۰:۳۹

      احتمالاً جنابعالی هدف این جمله آخر آقای ابراهیمی قرار گرفتی که صدات دراومده : «اینگونه معلم تنها به اشغال یک صندلی پرداخته است که برای امتحان شغل خود روی آن تکیه داده است، درحالی که انتظار دارد هزینه ی آن از جیب دیگران تأمین شود ، بدون اینکه چیزی را عاید خود و دیگران کند.»

  3. نویسنده دیدگاه: کهکشانی
    اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۴ در تاریخ ۲۱:۳۲

    معلم خوب مگه معلما بدهم دارن استغفارکن

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار