سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 5673
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۲
تعداد نظرات: یک نظر
خانه » اخبار برتر » اعلام موجودیت جبهه پایداری در دلفان
Print This Post

“جبهه پایداری انقلاب اسلامی” عصر جمعه با تشکیل اولین جلسه موجودیت خود را در شهرستان دلفان اعلام نمود.

به گزارش خبرنگار سلام دلفان “جبهه پایداری انقلاب اسلامی” عصر جمعه با تشکیل اولین جلسه موجودیت خود را در شهرستان دلفان اعلام نمود.
جبهه پایداری انقلاب اسلامی یکی از مجموعه هایی است که در آستانه انتخابات مجلس نهم و زمینه های آن پس از خانه نشینی 12روزه رئیس جمهور شکل گرفت این جریان از ابتدای اعلام موجودیت جبهه پایداری در روز ششم مرداد ماه سال 90، تداوم شاخص‌های مکتب امام (ره) را از محور قرار داده است.
جبهه پایداری در معرفی خود با تأکید بر نگاه غیرحزبی، پایبندی به شاخص‌های مکتب امام، موضع‌گیری روشن در برابر جریان فتنه و وابسته نبودن به جریان انحرافی را از اصول لازم برای اعضا و همراهان خود برمی‌شمارد.

اما منظور از گفتمان جبهه پایداری چیست؟
شاید وقتی از برخی ها بخواهیم جبهه پایداری را توضیح دهند آدرس انتخابات مجلس نهم را بدهند و بگویند:”حرف جبهه پایداری اینست که حال که اصلاح طلبان در انتخابات مشارکت موثر ندارند اصرار بر لیست واحد میان اصولگرایان بی مورد است”
اما واقعیت این است تعریف فوق از جبهه پایداری کامل نیست. برای فهم دقیق تر هدف جبهه پایداری باید به نکات زیر توجه کرد:”حزب” در مفهوم غربی آن برای “کسب قدرت” تشکیل شده و بنابراین برای آن ساختار خاصی را تعریف کرده اند تا به این هدف یعنی “کسب قدرت” منتج گردد.
حال همین حزب با همین هدف و همین ساختار وارد ادبیات سیاسی ایران می گردد. البته به نظر می رسد برخی از مردم ایران دیدگاه مثبتی نسبت به احزاب ندارند تا آنجا که عده ای یکی از علت های موفقیت آقای احمدی نژاد در انتخابات سال 84 را همین می دانند که هیچ حزبی از ایشان حمایت نکرد؛ حتی خود آقای احمدی نژاد نیز گاهی با افتخار همین نکته را بیان می کرد که هیچ حزبی از ایشان حمایت نکرده و ایشان هیچ تعلق حزبی ندارد.
منتقدین آقای احمدی نژاد در جواب به این سخنان ایشان می گویند: مگر فعالیت تشکیلاتی سیاسی ایرادی دارد؟ آیا این که ما برای هدف یکسانی که در عرصه سیاست داریم با هم همکاری داشته باشیم و تشکیلاتی داشته باشیم که آن را حزب بخوانیم بد است؟ آیا بدون تشکیل احزاب قوی می توان انتظار اداره نظام‌مند (و نه شخص محور) در عرصه مدیریتی کشور را داشت؟
اما طرفداران رئیس جمهور جواب می دهند: چرا دیدگاه مردم ایران به احزاب تا این حد منفی است؟ آیا مردم احساس نمی کنند احزاب بیشتر به دنبال کسب قدرت هستند تا مدیریت صحیح کشور؟!
چه بخواهیم و چه نخواهیم این تفکر در ذهن برخی از مردم ما شکل گرفته که احزاب به دنبال فرستادن اعضای گروه خود به قدرت هستند و گویا هر کدام از احزاب می خواهند به سهم بیشتری از قدرت دست یابند.
به همین خاطر مردم از این ساختاری که به عنوان حزب بخواهد برای قدرت بجنگد دل خوشی ندارند.
اما در این میان دسته سومی نیز هستند که می گویند: هر چند ما به وجود کار تشکیلاتی اعتقاد داریم اما شیوه کار تشکیلاتی سیاسی موجود هم خالی از عیب نیست و حتی انسان های مومن و خوب هم در ساختار معیوب تغییر می کنند و چه بسا بسیاری از “ریزش ها” در سطح خواص به خاطر همین ساختارِ معیوبِ کارِ تشکیلاتی است.
آنچه مسلم است این است که حزب از دیدگاه اسلامی با حزب از دیدگاه غربی تفاوت دارد بنابراین ساختار های آن نیز باید متفاوت باشند. در واقع علت بدبینی برخی از مردم ما نسبت به احزاب این است که ساختار احزاب ما با ساختارِ “حزب” و “کار تشکیلاتی سیاسی” از دیدگاه اسلام متفاوت است و حتی گاهی این برداشت وجود دارد که ساختار برخی از احزاب ما ناشی از پیاده سازی مدل غربی از حزب است. بدیهی است حتی اگر انسان های خوب نیز در ساختار و مدلی اشتباه قرار بگیرند بعد از مدتی یا فاسد می شوند و یا حداقل این که سخت تر به مقصد می رسند.
هر چند نمی توان گفت احزاب کنونی ایران ساختاری کاملا غربی دارند اما باید گفت برخی از قسمت های ساختار های احزاب ایران قابلیت تکمیل به سمت اسلامی شدن را دارا هستند و ما در طی فرآیندِ پیشرفت در “اسلامی سازی نهاد های سیاسی” در جمهوری اسلامی باید در طول زمان به سوی اصلاح ساختار احزاب، به سمت “حزب از دیدگاه اسلامی” حرکت کنیم.
کما این که شاید سامانه وحدت ایجاد شده در انتخابات مجلس نهم نیز از این جهت دارای نقد بود که این ساختار هماهنگ با اهدافِ خوبِ سامان دهندگان آن نبود یا حداقل روش های بهتری برای رسیدن به آن اهداف وجود داشت؛ این که برای هر حزب و گروهی سهمیه ای در انتخاب لیست انتخاب کنیم در واقع کپی برداری از سیستم های روز دنیا بود که بر اساس هدف سهمیه هر گروه از قدرت شکل گرفته بود. البته یقینا منظور این نیست که اهداف تشکیل دهندگان این سامانه بد بوده است بلکه منظور این است که انتخاب ابزار باید با هدف متناسب باشد.
در واقع جبهه پایداری سعی دارد این تعریف از احزاب را اسلامی کند.
علامه مصباح مدل کنونی تحزّب را مدل غربی می دانند که با بینش اسلامی اساسا سازگار نیست و به گروه گرایی و قبیله گرایی دامن می زند و معتقدند حضرت امام(ره) هم تمایل چندانی به موضوع تحزّب نداشتند.
علامه مصباح با توجه به این موضوع می فرمایند: “از حدود یک قرن پیش تا به حال، چنین وانمود شده است که اگر بخواهیم کار اجتماعی در قالب تشکل باشد، باید به صورت حزب باشد.
از صدر مشروطیت تابه حال هم احزابی که تشکیل شده کارنامه های خوبی ندارند، حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم احزابی که تشکیل شد،چندان چنگی به دل نمی زد. اگر به یاد داشته باشید، با این که مؤسسان حزب جمهوری اسلامی، مرحوم دکتر بهشتی، دکتر باهنر، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی بودند، اما امام(قدس سره) خیلی تاکید نکردند که حزب تشکیل شود.
ایشان فرمودند اگر می خواهید حزب داشته باشید، حزب جمهوری اسلامی باشد. این تعبیر تفاوت دارد با این که حتما بروید حزب تشکیل بدهید. به هرحال، این گونه برای ما توجیه شده است که در مسايل سیاسی و اجتماعی، کار یا فردی و یا حزبی است. از کار حزبی هم که دل خوشی نداریم، لذا کار فردی انجام می دهیم. غافل از این که شکل سومی هم هست.

هیچ کدام از این مدل ها مدل اسلامی نیست؛ مدل اسلامی همان است که خود امام (قدس سره) به آن رسید، ولی متأسفانه در مورد آن پژوهش لازم و تلاش کافی انجام نگرفت.”
بنابراین چنانچه “ارزش ها” به جای “هم حزبی بودن” مورد تاکید قرار گرفت دیگر سهمیه خواهی نیز کم رنگ خواهد شد.
این سخنان که باید حکم مرامنامه را برای جبهه پایداری داشته باشد حقیقتا سخنان ارزشمندی است البته باید ماند و دید که اعضای جبهه پایداری بر این مرام پایدارند یا نه؟ چرا که بر اساس همین تفکر، “ما با هیچ کس عهد اخوت نبسته ایم” و تنها ارزش هاست که ملاک است.
به هر حال حرکت به سمت “حزب از دیدگاه اسلامی” و سعی در تئوریزه کردن آن تلاشی مبارک است که جبهه پایداری پرچم آن را بلند کرده است و از این دیدگاه ارزشمند می باشد و از این جهت بسیاری از جوانان مومن را “حامی گفتمانی” خود می بیند؛ افرادی که شاید بعضی هایشان به برخی یا هیچ کدام از افراد “لیست” جبهه پایداری رای نداده باشند اما همین که پرچم تئوری سازی حزب از دیدگاه اسلامی را می بینند خود را حامی گفتمان این جبهه می دانند و حرکت به سمت نهادیه کردن این گفتمان را مقدس می دانند.
پ.ن:
برچسب‌ها: حزب اسلامی, جبهه پایداری, گفتمان, علامه مصباح یزدی

  1. نویسنده دیدگاه: سعدی
    اسفند ۴, ۱۳۹۴ در تاریخ ۲۲:۳۴

    سپاس گزار می شویم اگر اسامی و افراد جبهه ی پایداری را در دلفان بنویسید برای اطلاع ما نا آگاهان

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار