سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 64671
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
خانه » اخبار برتر » جدا دانستن دین از سیاست یعنی نادیده گرفتن ثمره خون سیدالشهدا(ع)/ هیئت یک سنگر بسیار مستحکم برای مواجهه با معظلات فرهنگی است/ هیئت یعنی “حلف الفضول” انقلاب اسلامی
Print This Post
گفتگوی سلام دلفان با مداح برگزیده لرستان؛

هیئت در منظومه فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری یعنی حلف الفضول انقلاب اسلامی،

کربلایی یونس سبزی متولد سال ۱۳۶۴ در شهر نورآباد، و دارای ۳۰ سال سن و دارنده دو پسر ۸ ساله ۳ ساله به نام های حسین و حسن است و در حال حاضر در شهر مقدس قم مشغول به تحصیل در حوزه علمیه قم و دانشگاه است و بیشتر وقتش را صرف انجام فعالیت های پژوهشی و علمی می کند.

DSC00266-1024x576

به بهانه‌ی رسیدن ماه محرم؛ ماهی که بیش از هر وقت صدای او و مداحان دیگر در تکیه‌ها و مساجد و خانه‌ها شنیده می‌شود سلام دلفان گفتگویی با این ستایشگر اهل بیت انجام داده است که حتماً خواندنی خواهد بود.

سلام دلفان – از شروع مداحی‌تان برایمان بگویید.

بنده از همان ابتدای نوجوانی شدیداً به مداحی اهل بیت علاقه مندبودم، به نحوی که بارها با شنیدن صدای روضه در میان کوچه های شهر با اشتیاق دنبال صدا را می گرفتم و بدون دعوت و هماهنگی می رفتم و در مجلس شرکت می کردم و در یک گوشه می نشستم و انگار گمشده ام را پیدا کرده بودم، اولین مداحی رسمی من در مسجد امام حسین(ع) به حدود ۱۶ سال پیش برمی گردد که با خواندن دعای ندبه توفیق ورود به عرصه مداحی را بصورت علنی و عمومی پیدا کردم.

 سلام دلفان – بیشترین تاثیر را چه کسی در مداحی شما داشته است؟

پاسخ به این سوال نیاز به تامل بیشتری دارد اما اگر بخواهم به این سوال پاسخ بدهم باید بگویم دو طیف از شخصیت ها بیشتر بر من تاثیر گذاشته اند، طیف اول روحانیونی که با اخلاص در هیئت مرا تشویق کرده اند یا به نحوی راه را به من نشان داده اند ازجمله در راس آنها مقام معظم رهبری که عشق به ایشان در شکل گیری شخصیت و هویت بنده بسیار نقش داشته و در مراتب پایین تر عزیزانی همچون آیت الله مصباح، حاج آقا پناهیان، حاج آقا هاشمی نژاد و حاج آقا مهدوی  و طیف دومی که بر من تاثیر گذاشته اند مداحان بزرگواری هستند ، از جمله حاج منصور ارضی، حاج سعید حدادیان و حاج مهدی سلحشور

سلام دلفان – اهل مطالعه هستید؟ چه کتبی را مطالعه می‌کنید و چند کتاب معرفی کنید.

به نظر بنده مطالعه و تفکر یکی از ارکان اصلی ستایشگری اهل بیت است و سعی می کنم قسمت مهمی از روزم را به مطالعه کتاب و بخصوص کتب مداحی بگذرانم و باتوجه به اینکه درشهر مقدس قم در یکی از موسسات مربوط به بحث هیئت و مداحی در بخش پژوهش مشغول بکار هستم، لذا هم از جهت اینکه لازمه کار بنده مطالعه و تحقیق و پژوهش است و هم از جهت اینکه عمیقاً به مطالعه علاقه مندم مشغول مطالعه هستم. به نظربنده ابتدایی ترین مسئله برای یک مداح داشتن سیر مطالعاتی مفید و عمیق است، بنده با آثار شهید مطهری مانوس هستم و آنرا لازم میدانم و در زمینه عاشورا هم از مبنایی ترین کتب می توان به کتب حماسه حسینی،  آفتاب در مصاف و انسان ۲۵۰ ساله اشاره کرد، در زمینه مقاتل هم مقتل ابی مخنف، لهوف، نفس المهوم و مقتل شیخ مفید که در کتاب ارشاد القلوب موجود است از جمله مقاتلی هستند که باید مورد مطالعه دقیق یک مداح قرار گیرند.DSC02360

سلام دلفان – هیأت‌ها چگونه می‌توانند در مقابل نفوذ فرهنگی سد ایجاد کنند؟

هیئت به منزله یک سنگر بسیار مهم واستراتژیک و حساس است که ظرفیت منحصر بفرد و ویژه ای دارد و به تعبیر شهید مطهری اگر بخواهیم دنیای اسلام و کشور اصلاح شود راهش استفاده از احساسات مردم در مورد سیدالشهدا(ع) است که محل و منشا آن احساسات هیئت است، یعنی هیئت با نگاهی کلان در بحث تمدن سازی اسلامی یک جایگاه فوق العاده ویژه و حساس دارد و حتی به تعبیر مقام معظم رهبری موتور حرکت جامعه به سمت تمدن سازی است واین بسیار مطلب حائز اهمیتی است.

در واقع هیئت مجموعه ای است از نخبگان فرهنگی و دغدغه مند است که بر محور امام حسین (ع) و محبت اهل بیت (ع)  دور هم جمع شده اند و آنچه که این مجموعه را به هم پیوند می زند جوشش آن احساسات و عواطف و محبت آنها نسبت به سید الشهداست، به این خاطر بستری است که می توان در آن مشکلات و معظلات جامعه را قبل ازوقوع درمان کرد، یعنی اگر یک شخص هیئتی در وسط میدان خیمه زده باشد، قطعاً انگشت اشاره سید الشهدا(ع) را که مسیر امام زمان و ولایت است را می فهمد و همین زود فهمی و لحظه شناسی باعث می شود که در مقابل معضلات فرهنگی جامعه قبل از نفوذ و رخنه، سد و پادزهرمربوط به آن را فراهم کرده باشد.

هیئت در منظومه فکری امام خمینی(ره)و مقام معظم رهبری یعنی حلف الفضول انقلاب اسلامی، در تاریخ اسلام آمده است که عده ای از جوانان در زمان پیامبر در مدینه با همدیگر پیمانی بستند که اگر کسی مورد ظلم و تجاوز واقع شد ازحقوق آن مظلوم دفاع کنند، لذا خواص و سران آن جامعه از جایگاه این جوانان دغدغه مند می ترسیدند چون می دانستند با قاطعیت با ظلم مبارزه میی کنند.

مطالبه ای که مقام معظم رهبری از هیئتی ها و هیئت دارند این است که گفتمان مبارزه با ظلم ، گفتمان استکبار ستیری ، گفتمان عدالت خواهی را در جامعه علم کنید، هیئت یعنی آن جایی که در دوران طاغوت شاه با آن همه هیمنه اش از آن می ترسید،نشانه اش هم ممانعت از تجمع های عزاداری بود.

اگر مداحان هیئت و هیئتی ها اینچنین روحیه ای داشته باشند که خود را مانند اربابشان سیدالشهدا(ع) ملتزم به اجرای دین و مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهی از منکر بدانند ، قطعاً هیئت یک سنگر بسیار مستحکم و قوی برای مواجهه با معظلات فرهنگی هم قبل و هم بعد ازوقوع می باشد و فراتر از اینها هیئت می تواند حتی در سطح بین المللی خواص ویژه و منحصر بفرد خود را داشته باشد

سلام دلفان – آفت‌هایی که هیئت‌های کنونی را تهدید می‌کند، کدام‌ هستند و چگونه می‌توان بر آن‌ها فائق آمد؟

هیئت به صورت  طبیعی اگر درست اداره شود نه اینکه آفت زا نیست بلکه آفت زدا است،اینکه ما بحث می کنیم چطور می توانیم با آفت های هیئت مبارزه کنیم  متاسفانه نشان از نفوذ دشمن در فضای اعتقادی و فضای اخلاقی هیئت ها دارد، برای مبارزه با آفات هیئت ها که اگر بخواهیم اصلی ترین آفات هیئت ها را ذکر کنیم به نظر بنده مسخ کردن و بی اثر کردن هیئت معظل بزرگی است و دشمن تمام سعی خود را کرد که بتواند اصل هیئت و اصل ذکر امام حسین (ع) را بردارد ولی به این خواسته هرگز نتوانست برسد، همانگونه که حضرت زینب (س) در مجلس شام این وعده را دادو به ابن زیاد ملعون فرمود :فو الله لا تمحو ذکرنا و تمیت وحینا واتدرک أمدنا یعنی تو نمی توانی نام و یاد حسین(ع) را از زبان ها محو سازی و هر غلطی که میخواهی بکن، واقعاً دشمن عاجز است ازمبارزه با اصل ذکر و اصل هیئت اما در بحث بی تفاوت کردن و میسخ کردن هیئت توانسته است تا حدودی پیش برود و اگر با این آفت اصلی مبارزه نکنیم طبیعتاً خروجی این هیئت انسان هایی بی تفاوت ولی پر ادعا است ، که اینچنین افرادی دارای جهل مرکب اند و درواقع خود را به خواب زده اند که بیدار کردن فردی که خود را به خواب زده بسیار مشکل است و جامعه مواجه می شود با این طیف انسان ها که نه تنها نمی توانند مشکلات فرهنگی را حل کنند و سرباز امام زمان باشند بلکه خودشان آفت جامعه میشوند و درد جامعه می شوند، به تعبیر امیرالمونین (ع) که پس از جنگ صفین که به برخی از افراد فرمود : أرید أن أداوی بکم و أنتم دائی  یعنی من می خواستم به واسطه شما دردهای جامعه را دوا کنم ولی شما خود درد من هستید ، در واقع خروجی هیئت هایی که مسخ شده اند پرورش موجوداتی است که خود درد امام زمان(عج) هستند نه درمان درد امام زمان(عج)

سلام دلفان – رابطه‌ی هیئت با اسلام سیاسی چگونه است؟ چرا هیئت‌ها نمی‌توانند سکولار باشند؟

سیاست به معنای درست اسلامی که تعریف آن در کتاب انسان ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری آمده است یعنی: جهت گیری علمی و عملی بر علیه ظلم و ظالم است.

خب این یک وظیفه دینی و ذاتی است، سیاست به این معنا قابل تفکیک از اسلام و شخصیت امام حسین(ع) نیست و اگر کسی بخواهد شخصیت امام حسین را منهای عنصر سیاست تحلیل کند در واقع شخصیت یک انسان منزوی و گوشه گیر را نشان داده که در مقابل ظلم با سکوتش تایید و تقویت از خود نشان داده است و همه ما می دانیم که امام حسین (ع) اینطور نبوده و فلسفه شهادت امام حسین و خانواده اش در همین نکته بوده است و گرنه اگر امام حسین(ع) کاری با آنها نداشت آنها هم کاری با اونداشتند. در کتاب خاطرات مستر همفر آمده است که وقتی یکی از مستشاران انگلیسی وارد ایران شد صدای اذان را شنید، پرسید که این صدای اذان برای چیست و آیا برای ما ضرر دارد؟ جواب دادند که یک عده می آیند و برای خود نماز می خوانند بعد میروند خانه هایشان وضرری ندارد سپس گفت پس تا دلشان می خواهد نماز بخوانند.

اگر اسلام منهای سیاست و امام حسین (ع) منهای سیاست را ترویج کنیم می شویم همان مداحانی که به نقل از سردار کشکولی در زمان طاغوت می آمدند و درمجالس امام حسین (ع) روضه می خواندن و درختم جلسه هم برای شاه ملعون دعا می کردند و این در واقع یعنی تناقض آشکار، کسی که می گوید سیاست را از هیئت حذف کنید یعنی ثمره خون امام حسین را نادیده بگیرید و این یعنی فراموشی نام سیدالشهدا (ع)DSC009001

سلام دلفان – شاعرانی که با آن‌ها کار می‌کنید چه کسانی هستند؟

بنده در مورد شاعر و شعر خوب حساسیت ویژه ای دارم و بیشترین بهره و تماس مستقیم را با دوست و استاد عزیزم آقای یوسف رحیمی داشته و بهره های شعری را از محضر ایشان برده ام اما شعرایی مانند غلامرضا سازگار، علی انسانی، سید محمد جواد شرافت، سید حمید رضا برقعی و .. به نظرم اثار خوب و قابل تاملی در این زمینه نوشته اند و من واقعا از صمیم دل دعا گویشان هستم

سلام دلفان – در سخن آخر برای جوانانی که در دستگاه امام حسین (ع) فعالیت می کنند چه نصیحتی دارید؟

در پایان خودم را در حدی نمی بینم که نصیحت یا موعظه ای کنم ولی به دوستان عزیزم یادآوری میکنم که قدر نعمت نوکری در دستگاه ابی عبدالله (ع) را بدانیم و با تمام وجود درراه تقویت آرمان های سیدالشهدا (ع) علماً و عملاً قدم برداریم و عطر خوش بوی سیب را که کنایه از عطر ناب حسینی است در عالم فرا گیر کنیم و یادمان نرود که ما هم علمداران و سقاهای این دوران هستیم چون امام زمان (عج) در زیارات ماثور به چشمه حیات تعبیر شده است،خب در عالم تشنگانی وجود دارد، ما باید مشک وجودمان را لبریز از این آب حیات کنیم و مانند سقای کربلا این آب حیات را به تشنه های عالم برسانیم و به نظر من وجود هر هیئتی در این دوره که دور عطش انتظار است همانند یک ساقی است و کلامم را با این جمله به چایان میرسانم:.

اگر در راه خدمت بر تو باشد، حسین (ع) جان خستگی را دوست دارم

  1. نویسنده دیدگاه: سکوت
    مهر ۳۰, ۱۳۹۴ در تاریخ ۱۵:۵۸

    با سلام
    خداوند این یونس عزیزو حفظ کنه
    خدایی اگه ایش.ن نبودن چه جوون هایی که حسینی نمیشدند
    صدای ایشون باعث جذب خیلی از بچه ها به روضه امام حسین شد
    انشائ الله زیر سایه امام حسین همیشه سالم و موفق باشن

  2. نویسنده دیدگاه: ایمان
    آبان ۱۸, ۱۳۹۴ در تاریخ ۱۹:۰۷

    خدا نگهدارشون باشه انصافا از افتخارات شهر ما هستند …
    اهالی مسجد امام حسین محرم ها رو با نوای دلچسب ایشون زندگی میکنند…
    خدا حفظش کنه

  3. نویسنده دیدگاه: محسن
    آبان ۲۷, ۱۳۹۴ در تاریخ ۲۲:۲۷

    با سلام،ایشون در دوران ابتدایی همکلاس من بودن ازهمون دوران انسان بزرگ باوتقوایی بودن،درود خدا بر ایشان باد

  4. نویسنده دیدگاه: حسینی حاج آقا
    دی ۲۹, ۱۳۹۴ در تاریخ ۱۳:۲۰

    براش دعا میکنم.

  5. نویسنده دیدگاه: ngs,c
    اسفند ۱۸, ۱۳۹۴ در تاریخ ۰۸:۴۸

    انشااله برا خدا باشد

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار