سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 66191
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
خانه » اخبار برتر » آنچه در همایش بزرگداشت ” تُرکه میر” در دلفان گذشت+ گزارش تصویری و حواشی
Print This Post
سلام دلفان گزارش می دهد؛

همزمان با سالروز درگذشت شاعر وعارف نامی لک زبان “ترک امیر آزاد بخت ” همایش بزرگداشتی روز بیست ویکم آبان ماه در مجتمع فرهنگی وهنری دلفان برگزار شد.

به گزارش سلام دلفان، همزمان با سالروز درگذشت شاعر وعارف نامی لک زبان “ تُرکه میر” همایش بزرگداشتی روز بیست ویکم آبان ماه در مجتمع فرهنگی و هنری دلفان با حضور امام جمعه و اهالی فرهنگ و هنر از شهرستان های دلفان، کوهدشت، کرمانشاه و هرسین و  مسئولین برگزار شد.

در این همایش که به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلفان برگزار شد، کارشناسان ادبیات فارسی و لکی به بیان زندگی نامه و اینکه ترکه امیر عارفی روشن ضمیر بوده و اهل کرامت و همچنین تحلیل شعر وی پرداختند.

همچنین حجت الاسلام هاشمی نژاد امام جمعه شهرستان دلفان ضمن تقدیر از برگزاری این همایش افزود: که ترکه امیر یک شاعر عارف بوده که بعضی از  بزرگان از چند صد متری با درآوردن کفش و پای برهنه بر سر مزار ایشان حاضر می شدند،  هاشمی نژاد افزودند که اهل کجا بودن ترکه میر زیاد مهم نیست ولی مهم شناسندن این عارف و شاعر محب اهل بیت به مردم است وی در ادامه  بدلیل مطرح نشدن برگزاری  این همایش در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان دلفان جهت تصمیم گیری برای  باشکوه تر برگزار شدن مراسم  و همچنین احداث بنای یاد بود بر سر مزار  “ترکه میر”  انتقاد کرد.

 

بهادر غلامی از شاعران دلفانی ودبیر ادبیات به بیان زندگی نامه ترک امیر اعر وعارف نامی لک زبان “ترکه میر پرداخت که متن آن در ذیل میآید:

ملا ترکه میر آزادبخت دلفانی فرزند خواجه امیر است که از همسر خود به نام ننه هوا پسری به نام لک امیر داشته است و در دو قرن پیش همراه با گروهی به نام قوٌتل  (خانوارهاي کارگزار وابسته به خانوادة بزرگ در ايل که مطيع دستورات رئيس قبيله هستند. ) در دامنه کوههای سرکشتی از توابع ایتیوند جنوبی به سر می بردند.

تاریخ وفات این عارف شاعر را باید در سوم صفر سال 1236 هجری قمری برابر با سال 1199 هجری شمسی دانست         چنانکه مرحوم تقی موموندی در رثای ایشان گفته است:
ایسا وای تاریخ الـــف گذشته سنه وه دویست و سی وشش گشته
اسم عامــــش لحم لوئیل برشته شهـــــــــــرش وه سوم صفر نوشته
پایة بی شــرطیش ژ نو بنا کرد تــــــرکه میر ژی دهر دنی قنا کرد
قبر ملا ترکه میر در کنار قبر پسرش رو به جانب شمالی روستای قمش ایتیوند قرار گرفته است که هرچند قبر به جاست اما سنگ قبرش بنا به گفته یکی از سالخوردگان از نوادگان ملا ترکه میر: در جند دهة گذشته به سبب درگیری محلی اینان با گروهی از اهالی موجب می شود که طرفین از روی انتقام جویی سنگ قبر جد آنان ( ملا ترکه میر) را از روی گور او بر دارند و بشکنند و در پی ساختمان مسکونی افکنند و در واقع تاریخی از ددمنشی اعراب بدوی را تکرار کنند.photo_2015-11-13_11-36-02

photo_2015-11-13_11-35-56

کسانی بنا به علاقة وافر یا از روی ناآگاهی، ترک امیر را از اهالی آزادبخت کوهدشت می دانند در حالی که برای رفع این ابهام باید گفت :
1- شیخ مردوخ در کتاب « کرد و کردستان و توابع» در صفحة 76 ، آزادبخت را گروهی متفرق در دلفان و خاوه و کوهدشت می داند.
2- در کتاب ابوقداره و در کتاب« سرود بادیه » در صفحات 4 و 15 آرامگاه ملا ترک امیر را در روستای قمش از توابع ایتیوند جنوبی می دانند.
3- آقای حشمت اله رحمتی در کتاب «قوم لر در آئینة تاریخ » در صفحات 7-126 گوید: طوایفی مهاجر به نام آزادبخت ها و اولادقبادها و ایتیوندها در منطقة طرهان سکونت داشته که اکثراً از منطقة دلفان کوچ کرده اند.
4- در نزدیکی روستاهای قمش و خوشنام ایتیوند، روستایی به نام ترک امیر وجود دارد که املاک آن را آزادبخت می گویند و دره ای نیز به نام درة آزادبخت در آنجاست که ملک تملیکی و استیفایی ملا ترکه میر بوده است و هم اکنون نیز به همین نام و در همین مکان است و نوادگانش با نام خانوادگی مرادی ترکه میری و بنیادی اغلب در شهرستان نورآباد دلفان سکونت دارند.
5- ملا ترکه میر عارفی شاعر و شاعری عارف بوده است و همچنان که از آثار وی بر می آید منزلتی آسمانی و فضیلتی عرفانی داشته است به طوری که در این راه صاحب کرامت عالیة عرفانی طی الارض بوده است و به نقل از کسانی که با یک واسطه ملا ترکه میر را دیده اند و حالات عرفانی او را مشاهده کرده اند و به عینه او را به طور همزمان در دو مکان مختلف دیده اند.
حکایت است که ملا ترکه میر به مکتب نرفته چون مکتبی در آن روزگاران نبوده تا در دامنه های کوه سرکشتی تحصیل علم کنند و نظر غالب در این مورد این است که ملا ترکه میر ملای غیبی بوده و علم لدّنی یا علم ناآموخته برخوردار بوده است هرچند که در سفر کوتاه خود به کوهدشت، در نزد نجف آزادبخت کسب فیض عرفانی داشته است .
به طور تواتر نقل عموم است که: مرحوم آیت الله شیخ فرج الله کاظمی موموندی صاحب رساله عملیه هرگاه به آن دیار می رفت ابتدا در آبگیری که در آن حوالی بود وضو می گرفت و با طهارت و تطهیر به زیارت قبر ملا ترکه میر روی می آورد و قبر او را مقدس می خواند و سپس به زیارت شاهزاده ابراهیم (بابا بزرگ) می رفت.
6- نوادگان ملا ترکه میر در دلفان به سر می برند و بر اساس اسناد شناسنامه ای و زبان زندة خود منتسب به دلفانند، آمدیم ملا ترک امیر را کوهدشتی بدانیم تکلیف نوادگان ایشان و آرامگاه و اسناد به جا مانده و املاک مندرج در اسناد و مالکیت ملا ترک امیر و خط و مهر و امضاء ایشان و دهها دلیل دیگر، چه می شود؟
لذا با توجه به مبایعه نامه ها و اسناد فراوان مبتنی بر تفکیک اراضی محلی موجود در یدِ نوادگان ملا ترکهمیر و مراثی و شواهد و قرائن و اقوال و احادیث مقرره، تردیدی در دلفانی بودن ملا ترکه میر نیست.

 سخنان جناب حشمت آزادبخت مبنی بر کوهدشتی بودن و در ادامه دفاع بهادر غلامی و سید حشمت موسوی  مبنی بر دلفانی بودن ترک امیر،  با گلایه کوهدشتی های حاضر در سالن روبرو شد و مراسم برای مدتی با حواشی روبه رو شد.photo_2015-11-13_11-32-59 photo_2015-11-13_11-33-17

یاسر یزداندار از حضار کوهدشتی حاضر در سالن در یادداشتی که برای سلام دلفان ارسال کرده است نوشته است:

همایشی برای بزرگداشت یا همایشی برای تفرقه و دعوا!!!؟

شاید اگر مسوولین محترم و علی الخصوص ریاست محترم سازمان فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان دلفان می دانستند نتیجه ی برگزاری همایش چیزی جز کدورت وشاید هم دعوا بین دو شهرستان دلفان و کوهدشت نخواهد بود هرگز چنین همایشی را برگزار نمی کردند. البته در این شکی نیست که هدف و خواسته ی این عزیزان چیزی غیر از این بوده است. در واقع سازمان ارشاد در راستای کارهای فرهنگی که وجود سازمان بخاطر آن شکل گرفته برگزاری همچین همایش هایی را در دستور کار خود دارند و از این بابت بنده قدردانی و خسته نباشید عرض می کنم به تمامی این عزیزان..

به راستی واقعیت چیست؟ کوهدشت و نوراباد به گواه و حقانیت همگان یک روح در دو جسم هستند و پیوندهای عمیق وریشه داری در بین آنها وجود دارد و کمتر خصوصیت متفاوتی می توان در میان آنها پیدا کرد. در واقع چیزی جز شباهت وهم سانی در بین آنها دیده نمی شود..
سوال اینجاست آیا واقعا مهم است (ترکه میر) این عارف وشاعر برجسته و بی ادعا کوهدشتی باشد یا نورآبادی؟ آزادبخت باشد یا مومیوند؟
آیا حضرت حافظ فقط متعلق به مردم شیراز است؟ وسایر مردم ایران حق ندارند در مورد حافظ حرف بزنند واحیانا شعرهای این شاعر بزرگ را بخوانند؟ قطعا حضرت حافظ نه فقط شیرازی نه ایرانی بلکه شخصیتی جهانی ومتعلق به همه ی مردم جهان است.
بله باور کنید این که مشخص شود (ترکه میر)در اصل کجایی بوده وکجا زندگی کرده و در آخر سر کجا فوت شدن خیلی مهم نیست،قطعا همه مردم دوست دارند همه ی این اطلاعات را بدانند و جواب این سوالات رو داشته باشند اما به چه قیمتی؟ آیا می ارزد به اینکه خدای نکرده این مسئله باعث کدورت واختلاف شود.
ما اصلا نمی خواهیم قضاوت کنیم که حق با مردم نورآباد است یا کوهدشت چون اصلا مهم نیست این قضیه! بله مهم این است که این شاعر لک زبان بوده همین،  نه چیزی دیگه واین میتواند افتخار همه ی لک زبانان باشد که این عارف وشاعر برجسته به زبان لکی سخن گفته است.
پس دوستان عزیزی که دغدغه ی این را دارند حتما بگویند ترکه میر کجایی بوده و الان کجای این سرزمین آرمیده اند حواستان باشد کاری نکنید خدای نکرده مردم این دو شهرستان نا خواسته دچار این مسئله نه چندان مهم شوند ودلهایشان هرچند کوچک نسبت به هم دچار کینه وکدورت شوند که آن موقع خود همین عارف برجسته شما را نخواهد بخشید…!


photo_2015-11-13_11-31-44 photo_2015-11-13_11-32-19 photo_2015-11-13_11-32-40 photo_2015-11-13_11-32-51 photo_2015-11-13_11-33-42 photo_2015-11-13_11-35-47

 

 

 

 

  1. دلفانی می‌گه:

    بنده در ان جلسه حاضر بودم ولله جناب حشمت آزاد بخت که رییس اداره ارشادکامیاران هستند بسیار زیبا گفتند که هیچگاه بین مردم نوراباد و کوهدشت جدایی نبوده بلکه هردو فرزندان یک پدربوده که بر اثرکوچ کردن در دومنطقه ییلاق و قشلاق ساکن شده اند و آزاد بخت ها در اصل گروهی از مردم دلفان هستند که در طرحان کوهدشت ساکن شدهاند خداشاهده بنده به عنوان یک نوزابادی اصیل بسیارلذت بردم از حرف های وحدت بخش و مستند ایشان لطفا شما حاشیه نسازید

  2. نام شما... می‌گه:

    امام جمعه محترم در این مراسم فرمود بزرگان ما برای زیارت جناب ترکه میر از فاصله چند صد متری کفش هایشان را به احترام ایشان از پا در میاوردند بنده وقتی این حرف را از زبان امام جمعه محترم شنیدم فهمیدم این شاعر بزرگوار چه منزلتی داشته و ما غافل بوده ایم

  3. به راستی متاسفیم که آقای آزادبخت رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است ولی … ایشان به جای استدلال توهین میکرد. باز هم متاسفیم!

    • جناب حاضر در جلسه احتمالا جنابعالی حضورتان فقط فیزیکی بوده اتفاقا ایشان بسیار زیبا منطقی ومستدل وبدون حاشیه سخن گفتند ودم از اتحاد وانسجام وپک پارچکی دلفان وطرهان در گذشته دور زدند واعلام نمودند که ایشان هم در اصل دلفانی اند وازذبخت ها که چندین پارچه ابادی در اطراف حومه کوهدشت را شامل میشوند در حقیقت از طایفه بزرگ موموند هستند ولی اقای غلامی فقط یک گرز کم داشت ورسم مهمان نوازی را بجا نیاوردند .

  4. جا دارد که از مسولان برگزاری این همایش تشکر ویژه ای داشته باشیم.
    ولی واقعا مگر هدف از چنین همایشی نشان دادن فرهنگ و تمدن دیارمان به دیگران نیست؟ خوب می شد دلیل از بین رفتن سنگ قبر مرحوم “ترکه میر” را، مرور زمان و گذشت بیش از دو قرن از فوت آن شاعر و عارف بزرگ معرفی می کردند…. ولی متاسفانه متولیان فرهنگ شهرمان از روی گفته های یک شخص کم سواد و ناآگاه ، ایل بزرگ،مهمان نواز و شجاع ایتیوند را به “…. “و …. محکوم کرده اند؟!

    • شهروند می‌گه:

      با سلام حقيقتا بنده از نوع مهمان نوازي هم شهريانم شرمنده شدم وبايد از مهمانان كوهدشتي دعوت شده عذر خواهي مي شد بجز وحدت كسي از تفرقه نام نبرد الا اقايان زارعي وموسوي كه يك بحث بيهوده را شروع كردن ودر پايان بايد از حجت عليپور به خاطر شعر زيبايش وارامشي كه در سالن ايجاد كرد تشكر كنم

  5. از دیرباز طوایف دلفانی زمستان را در کوهدشت به سر می بردند مرحوم ترک امیر هم آزادبخت است هم دلفانی لذا هم استاد غلامی وموسوی درست گفته اند وهم استاد اسد وحشمت آزادبخت .اما برای جلوگیری از هر نوع هرج ومرج آن عارف بنام را ترک امیر دلفانی بنامیم.با اینکه ترک امیر اصالتا ایتیوند بوده است والان نوادگان ایشان طایفه ایتیوند هستند.

  6. سلام بر هم ریشه های آبا واجدادی خودم . بنده هروقت اسم دلفان را میشنوم احساسی چون منزل پدری پیدا میکنم. دلیل اصلی این احساس چیزی نیست جز همان اصالت وریشه تاریخی.
    درپیام دوستان احساس وبرادری موج میزند که برای من بعنوان یک کوهدشتی جای بسی افتخار است. اما درجواب یکی ازدوستان که با واژه ی” متاسفم”مرا محکوم به توهین به جای استدلال کرده اند.
    دوست هم قبیله ام باوجودی دوستان جواب شما را داه اند اما خدمت شما عرض میکنم بنده اسدالله آزادبخت اعلام میکنم کوهدشت ونورآباددرطول تاریخ پرازمنحنی خود ازهم فاصله نداشته وریشه واصالتشان یکی ست. بنده فرزندمومه هستم . آیا شما بعنوان یک دلفانی مومه را میشناسی؟ برای من بسی افتخار که دراین همایش بجز ابرازعقیده واعتقادم که حاصل سالها کنکاش وپژوهش است سخنی که حاکی ازتوهین و عصبانیت وحرمت شکنی باشدبرزبان جاری جاری نکردم.
    اما برادردلفانی من چرا اشاره نمیکنیدکه دوست خوبم کسی که واقعا ارادت قلبی به اودارم بهادرغلامی حرمت را شکست وفلسفه مهانوازی
    دلفان را زیرسوال برد. دلفان وکوهدشت تنها خصلت خوبی که ازاجدادمان به ارث برده ایم همین مهمانداری وحفظ حرمت مهمان است. افتخارمیکنم غروب پنجشنبه درجمع خوبان دلفان بودم.
    خدایا همه ی مارا عاقبت بخیر کن

    • سلام خدمت شما مدیر محترم ادراه ارشاد کامیاران جناب اسدالله آزاد بخت محض اطلاع عرض کنم متاسفانه در دلفان یک عده معدود در فضای مجازی همیشه ساز تفرقه سر میدهند حاضرم قسم بخورم اینها اصلا در انجا حاضر هم نبو ده اند و گرنه بنده که به عنوان پژوهشگر جامعه شناسی حضور داشتم و البته سایر حضار از فرموده های مستند وکارشناسی شما که پشتوانه ان تحقیقات تاریخی متقن جنابعالی بود خیلی استفاده کردیم

  7. نام شما... می‌گه:

    ی طرف می گه سلسله باهماهنگی خودشان نماینده وارد مجلس کردن اصلا نیازی به دلفان نبود تعداد قلیلی ازهمفکران به سوری رای دادن دوهدف ازانتخابات گذشته وجود داشت هردو پیروز 1الشتر باهمبستگی وتک کاندیدا پیروزشدن واما2مردم هم فکر اصلاح طلب با زمین زدن محمدمحمدی هرکدام بسوی رفتن که خود میدانستن نماینده اشان رای نخواهد اورداما به هدفشان رسیدن حال نیز باید نماینده دولت راانتخاب کنیم انشاالله پیروزی نزدیک است

  8. مهاجر می‌گه:

    سلام .خداقوت .خسته نباشید همکاران عزیزوعرض اردات خدمت مردمان شریف وفهیم دلفان وکوهدشت .هم زبانی .همدلی وسنت وفرهنگ مشترک پیوند ناگسستنی بین کوهدشت ودلفان از قدیم بوده وهست .طوایف اولاد قباد .ایتیوند .نورعلی .میربگ و…هم درکوهدشت هست هم در دلفان بعلت سرمای بسیار سخت دلفان در پاییز وزمستان در قدیم وگرمای کوهدشت در تابستان مردم علاوه بر نیاز خود برای دامها به کوچ ییلاق وقشلاق نیاز داشته اند لذا اقوام در دو شهر وجود دارندپس یکی هستیم واین عارف وشاعر متعلق به همه ایران زمین خصوصا لک زبانان است . البته تحقیق وبررسی محل تولدوزندگی ومرگ این عزیزواحداث بارگاه بسیار ضروری است .

  9. با سلام خدمت برادر بزرگوار جناب اقای اسدالله ازادبخت من از تمام نظرات دوستان به عنوان یک شهروند نور ابادی سخنان جنا بعالی را به حق و منطقی تر میدانم موفق و پاینده باشی

  10. سلام به همه ی هم تباران بزرگم.
    فیلم سخنرانی بنده موجوده هرکسی خواست می فرستم خدمتش البته از طریق تلگرام یا واتساپ. این هم شماره تلگرام بنده
    09187402831

  11. دلفانی می‌گه:

    برادر عزیز جناب حشمت آزادبخت سلام .
    خوب بود شما هم مثل اخوی گرامیتان در خصوص احوالات عرفانی ترک امیر می گفتید نه اینکه در جمع حضار دلفانی اعلام کنید ترک امیر اهل روستای کره پاست وروستایی به همان نام در کوهدشت است پس تکلیف مزار ترکه امیر ونوادگان ایشان چه می گویید شما حتی ایشان را پدر بزرگ یکی از اهالی روستای آزادبخت می دانید وبه صراحت اعلام دوبار اعلام کردید ایشان کوهدشتی است در حالیکه برادرتان خود را از نوادگان مومه اعلام کرد که یکی از طوایف دلفان است .
    برادر عزیز اول اینکه زیاد مهم نیست ایشان کجایی هستند .مهم شخصیت عرفانی ایشان است که شما را برای گفتن وپژوهش در احوالات ترک امیر دعوت کرده بودند .
    شایسته بود شما هم حداقل می گفتید یکی از احتمالات ابن است که ایشان را آزادبخت می نامند درسته که در گلزار ادب مرحوم غضنفری ایشان را آزادبخت نامیده ولی بر چه اساسی ایشان این ادعا را نموده است با کدام دلیل وبرهان ثابت نموده است؟
    آیا ایشان مورخ یا تاریخ نگار بودند .؟قطعا مرحوم غضنفری کمک بزرگی در گردآوری آثار بزرگان قوم لک داشته ولی در این عبارت ترک امیر آزادبخت کاملا بدون دلیل گفته است .در اینکه آزادبخت ها اصالتا دلفانی هستند شکی نداشته باش پس حتی اگر این فرموده مرحوم غصنفری درست باشد که نیست باز هم ترک امیر دلفانی است ضمن اینکه نوادگان ایشان در حال حاضر در دلفان هستند وهرگز خود را کوهدشتی نمی دانند .
    شما هم به رسم ادب ذاتی که دارید وبسیار انسان مفید و آگاهی هستید اعلام کنید ترک امیر دلفانی .موفق وپایدار باشید9

    • اقا ی دلفانی سرجدت کمتر به این بحث دامن بزن شما اگر اینقدر سینه سپر ان عارف دلسوخته هستی بفرما یک سنگ مزاری برای ایشان احداث کنید متاسفانه برخی از ما به جای ساخت و پرداختن متن فقط در حاشیه دست و پا میزنیم بنده به اظهارات جناب حشمت ازاذبخت کاری ندارم اما خدا را شاهد میگیرم جناب اسدالله ازادبخت که رییس اداره ارشاد کردستان و از جانبازان شریف دفاع مقدس و افتخاری برای قوم لک هستند بسیار علمی و متقن صحبت کردند

    • سلام عزیز. بنده تعجب می کنم که شما داخل سالن تشریف داشته اید و اظهارات بنده را به قول خودمان چپی چاوارشه نقل می کنید. اگر بوده اید و یادتان باشد بنده عرض کردم ما منکر نیستیم از این که مومه وند هستیم و معتقدم باید اندیشه ی ترکه میر و زیبایی های شعر ایشان عرضه شود و اهل کجا بودنشان مهم نیست. همین که افتخار و داشته ای برای لک است کافی است. و عرض کردم حافظ اهل شیراز است اما در تمام ایران بزرگداشتش را برگزار می کنند و گفتم اندیشه ی سعدی آن قدر والاست که دوبیت از وی را برسردر ساختمان بین الملل حک کرده و با هفت زبان زنده ی دنیا ترجمه کرده اند.
      در خلال صحبت هایم عرض کردم این ارزش ترکه میر را می رساند که شما و ما تلاش می کنیم وی را از دیار خودمان بدانیم و روایت هایی از بزرگان کوهدشت در رابطه با ترکه میر عرض کردم.
      و اگر یادتان باشد در آخر عرض کردم برای سلامتی خودتون و فرهنگ عظیمتون دست بزنید.
      سربلند و موفق باشی دوست عزیز.

      • نام شما... می‌گه:

        درضمن عزیز دلفانی این گونه حرف زدن در حق استاد اسفندیار غضنفری درست نیست ایشان مطمئن باشید تمام تریون و دلفون رو زیرپا گذاشت و خانه به خانه سرزدند تا توانست آن چند قطعه شعر رو از مزحوم ترکه میر گردآوری کند و بسیار بیشتر از تحقیقات احساسی من و شما تحقیق کردند.

  12. رحمانی می‌گه:

    سلام وعرض ادب دارم خدمت دوستان تریانی ودلفانی که درپیچ وخم تاریخ یکی بوده وهستند نکته ای که حقیر به نظرم می رسد در پاسخ دوستان بیان کنم با اینکه همیشه به روح پرفتوح مرحوم غضنفری درود می فرستم ولی اینکه می فرمایید خانه به خانه برای جمع اوری اشعار ترکه میر رفته زحمت های ایشان را انکار نمی کنم ولی جا داشت به اینکه مزارش در دلفان است وبه قول ابوقداره موموند دلفانی است اشاره می نمود یا حداقل اشاره می نمود روستایی در دلفان بنام ترکه میر هست ویا به شعر شعرا که به خاکسپاری ترکه میر در دلفان سرودهای لکی که زنان دلفانی گیسو می برند وبزرگان از اطراف واکناف هستنداشاره ای می نمود بهتر بود ولی متاسفانه این شاعر وعارف را یکسویه به نام ازادبخت طرهانی معرفی کرده که طبق اسناد ازادبخت ها اصالتا دلفانی واکنون تیره ی کرپا در نوراباد بین طوایف میربگ اتیوند نورعلی سکونت دارند توصییه حقر به شما محققین تریانی ودلفان این است در ثبت وقایع متعصب نباشید چون گذشت زمان همه چیز را مبرهن خواهد نمود

» ارسال نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار