سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 6805
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۲
تعداد نظرات: یک نظر
خانه » یادداشت » انتخاب اصلح- منصفانه قضاوت کنید
Print This Post
    خداوند منان به هر انسان توانایی و استعدادهای برای تجلی در جهان هستی و برای یاری بشریت داده است، انسان موجودی اجتماعی بوده و بالطبع نیازها و خواسته های ...

    خداوند منان به هر انسان توانایی و استعدادهای برای تجلی در جهان هستی و برای یاری بشریت داده است، انسان موجودی اجتماعی بوده و بالطبع نیازها و خواسته های او جز با همکاری و تبادل نظر فکری برآورده نمی گردد. با سیری در تکامل انسان ها می توان دریافت که انسان به کمک هم و با هم فکری توانسته با اکتشافات و اختراعات و بهره گیری ازآنها شرایط را برای زندگی بهتر فراهم آورد و با پیشرفت علم و جوامع بشری لزوم این هم فکری ها و تبادل اطلاعات و آرا و نظرات در میان انسان ها و دولت ها بیشتر نمایان می گردد. با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، دیدگاهها و معیارهای مختلفی در خصوص انتخاب کاندیدای مطلوب، از سوی برخی فعالان و جریانات سیاسی ارائه شده است. معیارهایی مانند کاندیدای رای آور، کاندیدای صالح و معیارهای دیگر. برآنم در این یادداشت با توجه به نیاز روز و به طور اختصار با در نظر گرفتن معیارهای مزبور، به بررسی «ضرورت انتخاب اصلح»، «ویژگی های فرد اصلح» و همچنین «روش شناسایی فرد مطلوب» از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بپردازم.

در نظام مردم سالاری دینی حق انتخاب رئیس جمهور، وکلای قانونگذار و متصدیان اجرایی و نظارتی از جمله شورای شهر به عهده مردم گذاشته شده، پس هر فردی می تواند به هر کس دلش بخواهد رای بدهد اما این حق همراه با تکلیفی شرعی می باشد و اینکه معتقد بود انتخاب حق ماست و من می توان به هر که دلم بخواهد رای بدهم در عین درست بودن ناقص می باشد و هر فرد لازم است که این انتخاب را یک تکلیف الهی در نظر گرفته و تمام تلاش خود را برای تشخیص و انتخاب اصلح بکار گیرد. گفتمان امام و رهبری کاملاً موافق این طرز تفکر بوده و در سرتاسر بیاناتشان تاکید بر این داشتند که هم اصل شرکت در انتخابات و هم ضرورت انتخاب اصلح، تکلیفی شرعی می باشد و توجه به این مقوله در انتخاب رئیس جمهور از حساسیت بیشتری برخوردار است، چرا که اگر خدای ناکرده با ملاکهای شخصی عمل کردیم به اسلام و جمهوری اسلامی ضربه وارد خواهد شد و اگر در این راه سهل انگاری نمودیم و منتخب یا منتخبین، در امانت مسئولیت خیانت کردند غیر از خود هیچ کس را نباید ملامت نمایم. در روایتی از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است که به ایشان گفتند: امین به ما خیانت کرد. فرمودند: نه، خائن را برگزیدید.در این زمینه امام راحل می فرماید: مسئله این نیست که خوب من دلم می خواهد یک وکیل داشته باشم، دلم می خواهد یک وزیر داشته باشم. خیر قضیه این نیست، قضیه سپردن مملکتی است به دست کسی که اگر ناباب از کار درآید، صدمه به اسلام می زند، جمهوری اسلامی را از بین می برد. این مسئله حیاتی است برای شما، برای اسلام و مسلمین.” (صحیفه امام خمینی ج5 ص 59) و در تداوم این بینش الهی، مقام معظم رهبری فرموده اند: ملت باید تلاش خود را بکند، باید زحمت بکشد و دنبال اصلح بگردد. من مکرّر عرض کرده ‏ام که مسئله، مسئله‏ دین و خدا و اداى تکلیف است. همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهى است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهى است.(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از خانواده‌‌هاى ایثارگران – ۳۱/۲/۷۶)بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، بارها در سخنرانی های متعدد لزوم شرکت مردم در انتخابات را یادآور شده اند و ازآن به عنوان پشتوانه ای برای انقلاب نام برده اند و با توجه به اینکه ایشان حفظ نظام جمهوری اسلامی را از اوجب واجبات می دانند پس می توان دریافت که شرکت در انتخابات نه تنها یک تکلیف می باشد بلکه از واجبات دینی و شرعی می باشد.

روشن شد که انتخاب فرد اصلح یک تکلیف الهی و دارای اهمیت زیادی می باشد. حال سوال این است که فرد اصلح باید دارای چه ویژگی های باشد؟ با سیری در سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری می توان چندین شاخص مهم و کلیدی را دریافت، از مهم ترین این شاخص ها می توان با تقوا بودن فرد و داشتن صلاحیت های اخلاقی و اعتقادی را برشمرد اشخاص اسلامی ، متعهد ، غیر منحرف از صراط مستقیم الهی را در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی بدهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند” (صحیفه ج11 ص269) احراز این شرایط برای تمام مسئولین و بویژه رئیس جمهوری اهمیت دارد چرا که زمانی که فرد بر مسند قدرت نشست احتمال لغزشش بیشتر می باشد، پس ما هم اگر بدون در نظر گرفت این شرط به فرد یا افرادی رای بدهیم چه بسا در لغزش آن ها شریک هستیم نماینده باید متدین باشد، بی دینی و بی تقوایی چیز بدی است، هرجا باشد، انسان را آسیب پذیر می کند، اگر در جای حساس باشد، آسیب پذیری آن بسیار گران تمام خواهد شد. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردمی 14/11/82) و اگر فرد با سلیقه شخصی انتخاب نمود چنین انتخابی بنا به فرموده امام راحل موجب مسئولیت خواهد شد. باید به اشخاصی که احتمال انحراف در آنهـا مـی رود، رأی ندهیـد، چه احتمـال انحراف عقیدتی، اعمالی یا اخلاقی. باعث می شود که به چنین اشخاصی اعتماد نمی شود کرد و رأی به آنان موجب مسئولیت خواهد بود.(صحیفه امام خمینی ج 12 ص75) از دیگر ویژگیهای که باید مسئولین داشته باشند مسئله تخصص فنی و داشتن صلاحیت علمی و تجربی در زمینه مسئولیتشان می باشد. مجرد اینکه این آدم خوبی است، خیلی اول وقت نمازش را می خواند و نماز شب می خواند، این برای مجلس کفایت نمی کند؛ مجلس اشخاص سیاسی لازم دارد، اشخاص اقتصاددان لازم دارد، اشخاص سیاستمدار لازم دارد، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد.(صحیفه امام خمینی ج 18 ص 204) لازم به ذکر است که، ویژگی های مزبور تنها منحصر به انتخاب نماینده مجلس اصلح نبوده، بلکه رئیس جمهور و مسئولین شورای شهر اصلح نیز باید از این ویژگی ها برخوردار باشد. چه اینکه ما در این بررسی بدنبال شاخص های اصلح بوده و ویژگی های مذکور نیز بخشی از آن شاخص ها، و مشترک در مسئول و رئیس جمهور اصلح است. بنابراین باید به این ویژگیها نیز توجه داشت. شاخصه های دیگری که در بیانات حضرت امام و مقام معظم رهبری پیرامون شجاعت مسئول، عدم اتصال به کانونهای قدرت و ثروت، ذکر شده است را در همین راستا می توان ارزیابی نمود که ایشان در این باره می فرمایند: “مردم باید با چشم باز در این صحنه مهم حاضر شوند و ان شاءاللَّه خداى متعال کمک کند و دل هاى مردم را هدایت کند تا فرد با کفایت، شجاع، با اخلاص، داراى روح مردمى، شاداب و با نشاط، مؤمن به هدفها و ارزشهاى انقلاب، مؤمن به مردم، مؤمن به نیروى مردم و معتقد به حق مردم را انتخاب کنند.” (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی ۱/۱/ ۸۴)و نکته دیگر پیرامون این شرایط آنکه، در میان اعتقادات شخصی نامزد می بایست به طور ویژه به اعتقاد ایشان درباره اصل ولایت مطلقه فقیه دقت نموده و آن را در صدر شرایط لحاظ نماییم. امام راحل در این باره می فرمایند: “به حرفهای آنهایی که بر خلاف مسیر اسلام هستند و خودشان را روشنفکر حساب می کنند و می خواهند ولایت فقیه را قبول نکنند [اعتنا نکنید] اگر چنانچه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد، طاغوت است. اگر با امر خدا نباشد، رئیس جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است. وقتی غیر مشروع شد، طاغوت است…. اینها اسلام را فاجعه می دانند، نه ولایت فقیه را. اینها اسلام را فاجعه می دانند، ولایت فقیه، تَبَع [دنباله] اسلام است.” ( صحیفه امام ج 10 ص221) هنگامی که یکی از کاندیداها از حضرت آیت الله بهجت(ره) جهت حضور در عرصه انتخابات مجلس مشورت می گیرند، ایشان می فرماید: به مجلس بروید برای تحکیم خواسته های زعیم، خواسته های زعیم باید اجرا شود.(هفته نامه پرتو شماره616)

اما در مورد شورای شهر همان طور که می دانید وظیفه شورای شهر پرداختن به مسائلی مربوط به شهر بوده و به مطالبی می پردازد که کمتر مورد توجه دولت در سطح شهر قرار گرفته و در پی حل آن ها با انتخاب شهردار و یا وضع دستورالعمل های بر می آیند. شاید در کلان شهرها این امر اتفاق افتاده باشد، اما در شهرهای کوچک این مهم به ندرت اتفاق افتاده است. در شهر ما نیز دیده می شود که ملاکهای انتخاب به جای اینکه تخصص و تجربه باشد قوم و قبیله می باشد. همه می دانیم که موفقیت بشر ناشی از فکر و برنامه و هدف بوده و فکر و اهداف و برنامه های بزرگ که باعث پیشرفت و توسعه گردیده است از ذهن همین مردمی تراوش کرده که در بین ما زندگی می کنند. ولی تا چه حد خودمان در این راه گام برداشته ایم و تا چه حد زمینه را برای حضور و ظهور این افکار آماده کرده ایم؟ چقدر در توسعه آموزش شهروندان کار کرده ایم؟ چقدر  زمینه را برای حضور نیروهای کاردان و برنامه های مختلف آماده کرده ایم؟ چقدر برنامه ریزی فرهنگی داشته ایم؟ و هزاران چقدر دیگر.پس بیاییم برای توفیق انجام تکلیف شناخت و انتخاب اصلح، علاوه بر تلاش ظاهری دست به دعا برداشته و از خدای متعال بصیرت در تشخیص و پایداری بر آن را بخواهیم. “دعا و آرزو می کنم که خدای متعال دلهای مردم را به سمت نامزد اصلح آنکه واقعا صلاحیتش بیشتر است – هدایت کند” (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از خانواده‌‌هاى ایثارگران – ۳۱/۲/۷۶)

در پایان ضمن عذرخواهی از همه خوانندگان عزیز، دو نکته را به عنوان مکمل بحث به عرض می رسانم.خطاب به طرفداردان نامزدها؛ به رای و نظر مخالف خود احترام بگذاریم و کسی را به دلیل تشخیص اش (ولو از نظر شما غلط باشد) مورد هجمه قرار ندهیم. در همین رابطه امام راحل می فرمایندهیچ مقامی و حزبی و گروهی و شخصی حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند ، توهین کنند یا خدای نخواسته افشا گری نمایند.(صحیفه امام خمینی ج 18 ص232)و اما خطاب به کاندیداهای محترم، رسول اکرم صلی الله علیه و اله می فرمایند:هر کس خود را بر قومی مقدم بدارد، در حالی که بداند، در بین آن ملت فاضل‌تر از او وجود دارد، آن شخص به خدا و رسول و جمیع مسلمانان خیانت کرده است.(الغدیر ج 8 ص 291).

  1. سجاد می‌گه:

    مطلب جالبی بود امیدوارم با مطالبی از این دست بتونیم انتخاب درستی داشته باشیم.

» ارسال نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار