سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 7304
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۲
تعداد نظرات: . نظر
خانه » اخبار برتر » انحراف در شناخت و گرایش
Print This Post

دومین امری که بستر فتنه را آماده می کند انحراف در شناخت و گرایش است

آیت الله مصباح (مدظله العالی ) می فرمایند:تمام انحراف های فردی و اجتماعی به انحراف در دو دسته از عوامل مؤثر در رفتار انسان بر      می گردند: 1) انحراف در تفکر، بینش و شناخت 2) انحراف در میل، انگیزه و جاذبه اجتماعی (آذرخش کربلا/ص136)

شهیدمطهری(ره) در مورد این عامل مؤثر در رفتار انسان یک تمثیل زیبایی دارند مبنی بر اینکه یک ماشین برای اینکه بتواند در شب تاریک به طور موفقیت آمیز به مطلوب و هدف خود برسد به دو عنصر نیاز اساسی دارد: 1)     چراغ: زیرا به وسیله ی نور است که می توان راه را از بیراهه تشخیص داد. و این دقیقاً همان عامل شناخت و بینش است در انسان تا بتواند فرقانی باشد برای جدایی حق و باطل در زندگی فردی.

یکی از علل و یا مهمترین علت شهادت امام حسین(علیه السلام) و یا مهمترین علت گرویدن مردم به امویان،جهالت بود مقصود از جهالت مردم این نبود که چون مردم بی سواد بودند،مرتکب چنین عملی شدند و اگر درس خوانده و تحصیل کرده بودند این کار را نمی کردند.نه،در اصطلاح دین«جهالت»بیشتر در مقابل «عقل»گفته میشود و مقصود از آن تنبه عقلی است  که مردم باید داشته باشند .در حقیقت علت عمده فقط و فقط فراموش کاری مردم و گول ظاهر خوردن آنها بود، یعنی نتوانستند پشت پرده ی نفاق را ببینند. ظواهر شعائر اسلامی را محفوظ می دیدند و توجه به اصول و معانی از بین رفته نداشتند(حماسه حسینی/ص 451)

این یکی از آن نمونه های تاریخی ای است که جهل و منحرف شدن اندیشه در آن عامل پدید آمدن یک فاجعه ی تاریخی شد. و زمینه ی بسیاری از فتنه ها را این عامل به وجود می آورد.

3)موتور متحرک: این عنصر عاملی اصلی است در به حرکت درآمدن ماشین در مسیری که به عنوان راه از بیراهه شناخت شده است و این عنصر همان عنصر عاطفه، گرایش و احساسات در درون آدمی است.

این عامل پس از آنکه شناخت، حق و باطل را برای انسان نمایان کرد او را در میل به حق تحریک می کند.

((گاه انسان مسأله ای را به درستی می فهمد، اما تمایلی ندارد که براساس فهم خود به آن عمل کند، گاهی نیز با آنکه می داند کاری، مبنای عقلایی ندارد و برای اجتماع زیان بار است، برای ارضای هوی و هوس خود بدان دست می یابد عواملی کهدر صدر اسلام موجب چنین انحراف هایی شد از دو دسته خارج نبودند.

در فرهنگ صدر اسلام واژه ی ((فتنه)) بر جنین وضعی دلالت داشت.(آذرخش کربلا/ص136)

امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 50 نهج البلاغه می فرمایند:

((همانا آغاز پدید آمدن فتنه ها، هواپرستی و بدعت گذاری است.))هواپرستی یعنی گرایش منحرف و بدعت گذاری یعنی همان انحراف در شناخت ومعرفت صحیح دینی.

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار