سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 8812
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۲
تعداد نظرات: یک نظر
خانه » آخرین عناوین » آیت الله مصباح: فرهنگ آزادی خواهی فرهنگ بی بند و باری است
Print This Post

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: فرهنگ آزادی خواهی لیبرال به دنبال اباحه گری و بی بندباری است.

به گزارشسلام دلفان به نقل از تسنیم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی جمعه شب در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به تعریف آزادی در برخی از کشورها اظهار داشت: در برخی از کشورها، اباحه گری را آزادی می‌دانند و فرهنگ لیبرال نیز همین است و من در سفرهایم به خارج از کشور مواردی را دیدم که در جای مقدسی مانند دانشگاه افرادی با لباس‌های زننده حاضر می‌شوند.

وی ادامه داد: آنها افتخار می‌کنند که در کشورهایشان، انسان هر آنچه را که بخواهد، بتواند انجام بدهد و تنها نباید مزاحم دیگران شود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به برخی از مکاتب اجتماعی گفت: مکاتبی ایجاد شده است که به دنبال شکستن ارزش‌های اجتماعی است و شلوارهای پاره پاره و مدل موهای خاصی را افتخار می‌دانند، در حالی که خداوند در قرآن این موجودات را همچون چارپایان دانسته است که در دنیا هر آنچه که بخواهند انجام می‌دهند و روزی نتیجه رفتارشان را خواهند فهمید.

وی اضافه کرد: مرزی بین انسان و حیوان ترسیم شده است که  تعهد در میان آن است و مقرراتی به وجود آمده است که باید زیراین مقررات برویم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم فرهنگ آزادی خواهی را فرهنگ لیبرال دانست و افزود: این فرهنگ به دنبال اباحه گری و بی بندباری است که انسان زیر بار هیچ مقرراتی نباشد و تنها مانع آزادی دیگران نباشد.

مقاومت، نزدیک ترین مفهوم به صبر
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به معنی صبر اظهار داشت: صبر مقاومت کردن انسان در مقابل کار گناهی است که انسان به آن سوق داده می‌شود که نزدیک ترین مفهوم به صبر مقاومت است و خداوند در قرآن می‌فرماید که عاقبت صبر نکردن، خسران است.

وی اضافه کرد: صبر بر طاعت، صبر از معصیت، صبر بر بلا همه از انواع مختلف صبر است، البته اگر صبر را با مفهوم عام آن  یعنی مقاومت در نظربگیریم، یک معنای کلی خواهد بود.
آیت الله مصباح یزدی وظیفه انسان انجام اعمال براساس واجبات و محرمات دانست و افزود: به طور کلی آن چیزهایی که خوب است، را باید انجام دهیم و آن چیزهایی را بد است، را باید انجام ندهیم، چون کمال انسان در انجام کارهای خوب است و در منابع اسلامی‌آمده است که باید و نباید‌ها در مراتب کمال است و صبر خوب است، چون در جهت تکامل است.

خلود انسان در بهشت به سبب کارهای اختیاری انسان
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) کمال را موجب ثواب اخروی دانست وافزود: رفتاری موجب خلود در بهشت می‌شود که از اختیار انسان سرچشمه بگیرد و اگر کارها صرفا جبری باشد، بهشت و جهنم معنی ندارد و برای کار جبری ثواب یا عقاب نمی‌نویسند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به نقش اختیار در تکامل انسان اظهار داشت: تکاملی که موجب ثواب یا عقاب می‌شود، براساس کارهای اختیاری است، البته شرایط برای همه مساوی نیست و انسان‌ها به اندازه‌ای که قدرت اختیار داشته باشد، مورد حساب قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: همه انسان‌ها در یک حد مساوی از مسئولیت نیستند و تکلیف علما سنگین‌تر از دیگران است که در صورت انجام تکلیفشان ثواب بیشتری خواهند برد و در صورت انجام گناه بیشتر عقاب خواهند شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تکامل انسان را در سایه عمل اختیاری دانست و افزود: انسان‌ها دائما در سر دوراهی‌ها قرار می‌گیرد که اگر یک راه بیشتر نباشد، انتخاب معنی ندارد.

رسیدن به سعادت در گروه انتخاب راه صحیح
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به لزوم داشتن انگیزه برای انجام عمل گفت: وقتی دو راه وجود داشت، برای انتخاب باید انگیزه‌ای وجود داشته باشد و در صورت داشتن دو نوع گرایش، باید برای انتخاب یک گرایش در مقابل گرایش دیگر مقاومت کرد.

وی ادامه داد: انسان به این دلیل صبر می‌کند، چون باید به کمال برسد و به سعادت رسیدن در گروی انتخاب راه صحیح است و ممکن است راه دیگر جاذبه قوی تری داشته باشد، لذا باید در برابر آن جاذبه مقاومت کرد.

آیت الله مصباح یزدی اختیار راه صحیح را دارای ثواب و قرب الهی دانست و افزود: ملائکه ابزار یا میل به گناه را ندارند و خوراکشان تسبیح خداوند است، لذا خسته نمی‌شوند، اما تکاملی ندارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به قدرت انتخاب انسان اظهار داشت: خداوند به انسان مزیت انتخاب و اختیار را داده است، به سبب همین مزیت به انسان استعداد خلیفه الهی داده شده است.

وی اضافه کرد: انسان ذاتا راحت طلب است، لذا انسان باید در مقابل تنبلی، راحت طلبی و عواملی همچون جاه طلبی مقاومت کند و اگر مقاومت کرد و راه صحیح را شناخت، به او کمال می‌دهند.

انسان‌ها ده‌ها سال برای خواسته‌های مادی تلاش می‌کنند
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)با اشاره به دلیل مقاومت اظهار داشت: ما باید مقاومت کنیم، چون انسان هستیم، اگر بخواهیم در مقابل عوامل، مقاومت نداشته باشیم، باید از انسانیت دست بکشیم و اگر می‌خواهیم همچون حیوان نباشیم و خلیفه الله باشیم، باید حد و مرز را بشناسیم.

آیت الله مصباح یزدی انسان‌ها را در مقاومت دارای یک مرتبه ندانست و افزود: انسان‌هایی که به اوج معنویت رسیدند و در اوج انسانیت هستند که با ما فاصله بسیاری دارند و ما باید به دنبال آن برویم و در مسیر ترسیم شده از سوی آنها حرکت کنیم.

وی ادامه داد: فطرت انسان نمی‌پذیرد که در شمار چارپایان باشد و ما به همین دلیل باید شناخت صحیح از خودمان داشته باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش انسان‌ها برای رسیدن به مادیات گفت: انسان‌ها برای رسیدن به خواسته‌های مادی ده‌ها سال تلاش می‌کنند و والدین کودکان را با انگیزه رسیدن به مراتب تحصیلی و مادی تشویق به درس خواندن می‌کنند و ما در سال‌های عمرمان برای رسیدن  به چیزهایی تلاش می‌کنیم که در همین دنیا هستند.

وی اضافه کرد: ما شصت سال تلاش می‌کنیم که اگر ده سال دیگر زنده ماندیم، خوش باشیم.

صبر جوهر انسانیت است
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)خوشی‌های آخرت را متفاوت از خوشی‌های دنیا دانست و افزود: خوشی‌های آخرت از لحاظ کیفیت و کمیت بی نهایت است که ما باید بفهمیم که این خوشی‌ها چقدر ارزش دارد که انسان برای آن زحمت بکشد  تا صبر سرتاپای زندگی مان را بگیرد و لحظه به لحظه در مقابل عوامل گناه مقاومت کنیم.

وی ادامه داد: صبر جوهر انسانیت است و ما باید خودمان را بشناسیم و  ببینم به کجا می‌توانیم برسیم و چقدر برای رسیدن به آن باید هزینه کنیم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به رسیدن به انسانیت اظهار داشت: انسان برای اینکه از حیوانیت فاصله بگیرد، باید ببیند به کجا می‌تواند برسد و مسیرش کجاست تا انگیزه ی قوی برای رسیدن به کمال ایجاد شود و در مقابل عوامل گناه مقاومت کند.

وی اضافه کرد: وقتی زمینه صبور بودن در انسان ایجاد شود، از تمام اموال هستی استفاده می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از نشانه‌ها  گفت: نشانه‌هایی است که باید دید، ولی چشم ما نمی‌بیند و از این نشانه‌ها زمانی می‌توان استفاده کرد که انسان به مراتب صبر برسد.

وی ادامه داد: انسانیت جنبه اقتضایی دارد و کمال انسان در انتخاب راه صحیح و مبارزه کردن است.

  1. نویسنده دیدگاه: مهر
    تیر ۲۳, ۱۳۹۲ در تاریخ ۱۲:۳۰

    نامزد مقاومت که فقط چند میلیون رای داشت.مردم مقاومت نمیخوان مدیر لایق میخوان

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار