سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 103355
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
خانه » اخبار برتر » آقای رئیس جمهور اگر این قرارداد امضا شده باشد، درصورتی که آن را لغو نکنید بی اعتنایی به توان داخلی و خیانت به کشور است
Print This Post
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص):

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه بی‌اعتنایی به توان داخلی خیانت است، گفت: رئیس‌جمهور باید قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره جنوبی را لغو کند که اگر این کار صورت نگیرد دیگر نمی‌توان به شعارها و حرف‌ها اعتماد کرد.

به گزارش سلام دلفان، چند روز پس از آنکه خبر انعقاد قرارداد ساخت ده فروند کشتی با کره جنوبی منتشر شد و در حالی که رئیس‌جمهور و دیگر اعضای دولت، مدام از ضرورت اشتغال برای جوانان و بیکاران سخن می‌گویند،روز گذشته سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در نشستی خبری به راستی‌آزمایی این سخنان پرداخت و معیار ساده‌ای برای کشف صداقت مدعیان بدست داد. وی اظهار داشت: امروزه صحبت‌های بسیاری در رابطه با معضل بیکاری کشور می‌شود و ظرفیت‌های بسیاری برای حل مشکل بیکاری در جامعه داریم و در صنعت کشتی سازی شرکت‌های بزرگی مثل صدرا را داریم که تجربه ساخت اقیانوس‌پیمای ۱۱۳ هزار تنی افراماکس را در ۲۲ ماه در کارنامه خود دارد.
وی با بیان اینکه بی‌اعتنایی به توان داخلی خیانت است گفت: متأسفانه شنیده‌ایم که قراردادی به منظور ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره جنوبی به امضا رسیده که امیدواریم این طور نباشد و این قرارداد هنوز امضا نشده باشد اما اگر این قرارداد امضا شده رئیس‌جمهور باید آن را لغو کند. چرا که اگر این کار صورت نگیرد دیگر نمی‌توان اعتمادی به حرف‌ها و شعارها کرد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا افزود: کره‌ای‌ها ۸ سال پیش ۲۱۵ میلیون دلار گرفته بودند تا برای ما کشتی بسازند اما به تعهداتشان عمل نکردند و اینکه امروز با وجود توان داخلی و لزوم فعال‌سازی ظرفیت‌ها برای رفع مشکل بیکاری می‌توانیم در داخل کشور اقدام به ساخت کشتی کنیم بسیار جای تعجب است که نهادها و سازمان‌هایی اقدام به امضای چنین قراردادهایی می‌کند.
وی ادامه داد: ما حاضریم با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی چون صدرا و ایزوایکو و … به صورت EPCF با ۸۵ درصد فاینانس و ۱۵ درصد سهم آقایان، این قرارداد را برای ساخت ۱۰ فروند کشتی در داخل کشور اجرا کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز همه می‌نالند و می‌گویند که تنگناهای مالی و غیره داریم ، من انسانی اجرایی هستم و سیاسی و پشت میز‌نشین نیستم، اعتقاد دارم اگر همت شود و انگیزه بسیجی باشد و از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده شود، با رهنمودهای رهبری به راحتی مشکلات حل می‌شوند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء‌(ص) با اشاره به اینکه افراد تحصیل کرده بیکار بسیاری داریم، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) آمادگی دارد و اعلام می‌کنیم که می‌توانیم بخش اعظمی از بیکاری کشور را حل کنیم به شرط آنکه همگرایی و همکاری باشد؛ در داخل کشور ما ظرفیت‌های بسیار وجود دارد که با فعال کردن این ظرفیت‌ها می‌توانیم مشکل بیکاری را حل کنیم اما اگر همگرایی و همکاری نباشد، بی‌نتیجه است.
وی افزود: در حال حاضر در پروژه‌های قرارگاه ۱۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و بالای ۱/۵ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند؛ بالغ بر ۱۲ هزار دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته در اختیار داریم.
سردار عبداللهی با بیان اینکه «در سال اقتصاد مقاومتی به گروه‌های کاری مختلف دستور آماده باش داده‌ایم»، گفت: ما منکر تأثیر تحریم‌ها نیستیم، اما معتقدیم اگر در جایی محاصره شدیم به جای تسلیم باید مقاومت و تلاش کنیم.
وی ادامه داد: متأسفانه ما خود تحریم هستیم و بیشتر از آنکه تحریم‌های کشورهای خارجی ما را اذیت کند، خودتحریمی که به بهانه‌های مختلف ایجاد می‌شود ما را آزار می‌دهد و دردآور است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه «بانک‌ها به هیچ وجه خوب عمل نمی‌کنند»، گفت: هر جا تولید مشکل دارد پای بانک در میان است؛ ما جلسات متعددی با بانک‌ها داشتیم و از آنها درخواست کردیم که پول‌های در اختیارشان را به پروژه‌های عمرانی کشور بیاورند تا هم درآمد حلال دریافت کنند و هم به سود کشور گام بردارند اما متأسفانه نتیجه‌ای نگرفتیم.
سخنان سردار عبداللهی گویای آن است که ظرفیت‌های عظیمی در کشور در اثر سوء مدیریت و حتی بعضا سوء نیت در برخی افراد رها و مغفول باقی مانده است آنهم در شرایطی که هر روزه اخبار نگران‌کننده و غم‌انگیز تازه‌ای از بیکاری منتشر می‌شود و بر نگرانی مردم می‌افزاید.

منبع: کیهان

  1. نویسنده دیدگاه: علي
    آذر ۲۳, ۱۳۹۵ در تاریخ ۰۰:۳۰

    قرارداد ایران با گروه صنایع سنگین هیوندای کره برای ساخت ١٠ فروند کشتی، در حالی چندی پیش به امضا رسید که سازندگان داخلی آن را نادیده‌گرفتن توان داخلی می‌دانند. این گفته از سوی آنها زمانی مطرح شده است که مشاور مدیرعامل کشتی‌رانی تأکید کرده سازندگان داخلی درحال‌حاضر توان ساخت کشتی‌ با تکنولوژی‌های روز را ندارند. علی‌اکبر غنجی علاوه بر این، به ضرس‌قاطع گفته بود که دلالی و واسطه‌گری خرید لوازم و ماشین‌آلات، پشت این فرافکنی‌هاست. او به بدعهدی سازندگان داخلی اشاره کرده و گفته بود شرکت‌های داخلی، مونتاژکارند و ما خود بدون واسطه می‌خواهیم سفارش ساخت کشتی بدهیم و پول‌هایی را که در زمان تحریم در کره فریز شده بود زنده کنیم.حالا فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا هم پا به میدان نهاده و می‌گوید: «بی‌‌اعتنایی به توان داخلی از سوی کشتی‌رانی ایران، خیانت است».سرتیپ پاسدار عبادالله عبدالهی در نشست خبری خود در روز گذشته به این قرارداد واکنش نشان داده و گفته: «رئیس‌جمهور باید قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره‌جنوبی را لغو کند و اگر این کار صورت نگیرد، دیگر نمی‌توان به شعارها و حرف‌ها اعتماد کرد».او در سخنان گلایه‌آمیز خود از کشتی‌رانی ایران، به ارائه پیشنهادی پرداخته و گفته است: «ما حاضریم با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی چون صدرا و ایزائیکو و

    …به‌صورت EPCF با ٨۵ درصد فاینانس و ١۵ درصد سهم آقایان، این قرارداد را برای ساخت ١٠ فروند کشتی در داخل کشور اجرا کنیم».
    چنین حرفی را پیش‌تر مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزائیکو) هم بیان کرده بود. او در ارائه پیشنهادی در نشست خبری خود گفته بود این مجتمع حاضر است به کشتی‌رانی‌های داخلی هر تعهدی را بدهد تا سفارش ساخت کشتی را با همان شرایطی که به خارجی‌ها می‌دهند به ما بدهند. حمید رضاییان گفته بود: «متأسفانه اعتمادی به کشتی‌سازان داخلی نیست و باوجودی‌که هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم کاملا با کشتی‌سازان خارجی رقابت کنیم و هیچ مشکلی در حوزه زمان، قیمت و دانش نداریم و در پنج سال اخیر ایزائیکو پروژه‌های خود را به اتمام رسانده‌ است، شرکت‌های کشتی‌رانی داخلی به ما سفارش نداده‌اند».
    فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در نشست خبری روز گذشته خود گفت: امروزه صحبت‌های بسیاری در رابطه با معضل بی‌کاری کشور می‌شود و ظرفیت‌های بسیاری برای حل مشکل بی‌کاری در جامعه داریم و در صنعت کشتی‌سازی، شرکت‌های بزرگی را مثل صدرا داریم که تجربه ساخت اقیانوس‌پیمای ١١٣ هزارتنی افراماکس را در ٢٢ ماه در کارنامه خود دارد.
    وی افزود: کره‌ای‌ها هشت سال پیش ٢١۵ میلیون دلار گرفته بودند تا برای ما کشتی بسازند، اما به تعهداتشان عمل نکردند و اینکه امروز با وجود توان داخلی و لزوم فعال‌سازی ظرفیت‌ها برای رفع مشکل بی‌کاری می‌توانیم در داخل کشور اقدام به ساخت کشتی کنیم، بسیار جای تعجب است که نهادها و سازمان‌هایی اقدام به امضای چنین قراردادهایی می‌کنند.
    این گفته فرمانده خاتم‌الانبیا درحالی مطرح می‌شود که مشاور مدیرعامل کشتی‌رانی ایران در گفت‌وگویی که پس از انعقاد قرارداد با هیوندای کره داشت، به جزئیات این قرارداد پرداخته و گفته بود: «در سال ٢٠٠٨، قراردادی با کره برای ساخت ١٧ کشتی منعقد شد و مبلغی در حدود ٢٢٧‌میلیون دلار پول هم به دو کارخانه STP و HHI، پرداخت شده بود که در زمان تحریم این پول‌ها در کره فریز و کشتی‌ها نیز ساخته نشدند».
    به گفته او، بعد از برجام، یکی از مهم‌ترین اقدامات کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران، پیگیری پول فریزشده در کره و اقامه دعوا علیه این کشور یا طلب کشتی‌های سفارش‌داده‌شده از این کشور بود، اما کره‌ای‌ها هم در مقابل ادعایی داشتند که تحریم‌ به دلیل مشکل کمپانی‌های سازنده کشتی کره‌ای نبوده و آنها هم به دلیل خرید مواد اولیه برای ساخت کشتی و کاربردنداشتن آن، دچار ضرر و زیان شده‌اند و اگر علیه آنها اقامه دعوا کنیم، این احتمال وجود دارد که ایران مجبور به پرداخت خسارت به کره هم بشود.
    مدیرعامل کشتی‌رانی دریای خزر با بیان اینکه مسئله دوم، نوع قرارداد ساخت کشتی در سال ٢٠٠٨ بین ایران و کره بود، ادامه می‌دهد: تیپ کشتی‌هایی که در آن زمان به کره سفارش داده بودیم، اکنون دیگر به درد صنعت حمل‌ونقل ایران نمی‌خورد. بنابراین تصمیم گرفتیم در شرایطی که کشتی‌رانی ایران از بازار بین‌المللی عقب مانده، با این کشور وارد گفتمان شویم. در نتیجه به این سو رفتیم تا در تعامل با کره، پولی که در این کشور بلوکه شده بود را زنده کنیم و در کنار آن، دیگر پولی به این کشور پرداخت نکنیم. به‌همین‌دلیل ساخت چهار کشتی کانتینری بزرگ و شش تانکر را به این کشور سفارش دادیم.
    غنجی در تشریح جزئیات این قرارداد می‌گوید: از ٢٢٧میلیون دلاری که در این کشور فریز شده بود، بخشی در اختیار شرکت STP قرار گرفته بود و حدود ١۵۴ میلیون دلار هم در اختیار شرکت HHI بود که درحال‌حاضر رقم ١۵۴میلیون دلار به‌عنوان رقم اولیه ساخت کشتی در اختیار شرکت HHI قرار گرفته و سایر پول‌ها هم قرار است از سوی فاینانسورهای بین‌المللی که اگزیم‌بانک کره و یک کنسرسیوم دیگر است، پرداخت ‌شود. از طرفی بانک ملت هم به‌عنوان ناظر حضور دارد که اگر ضمانت‌نامه خاصی نیاز است، بتوانیم ضمانت‌نامه بانک ایرانی را هم قبول کنیم.
    مشاور مدیرعامل کشتی‌رانی ایران تأکید می‌کند: «درحال‌حاضر هیچ پولی برای ساخت این کشتی‌ها در اختیار این کشتی‌ساز قرار نگرفته است. پول سوخته زنده‌شده و علاوه‌بر‌آن، کره‌ای‌ها از شکایت خود علیه ایران به خاطر خسارت ناشی از توقف این پروژه که به‌زعم آنها ناشی از فضای سیاسی ایران بوده، گذشته‌اند».

  2. نویسنده دیدگاه: یوحنا
    آذر ۲۴, ۱۳۹۵ در تاریخ ۱۱:۳۰

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار