نماینده سلسله و دلفان در مجلس از ساخت ۵۰ مدرسه در مناطق محروم سلسله و دلفان با همکاری بنیاد برکت خبر داد.
به گزارش سلام دلفان، علی رستمیاناظهار داشت: مهمترین نقش بنیاد برکت، کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروهها و واحدهای کسبوکار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق محروم و کمتر توسعهیافته کشور در راستای تحقق اهداف سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.
وی افزود: مدرسهسازی یکی از محوریترین و مهمترین فعالیتهای بنیاد برکت است که در راستای منویات مقام معظم رهبری در روستاها و مناطق محروم کشور انجام میشود.
نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بنیاد برکت در ساخت مدارس استاندارد و از میان برداشتن مدارس کپری و کانکسی در مناطق محروم عنوان کرد: شهرستانهای سلسله و دلفان پس از روستای قلعه گنج کرمان بهعنوان محرومترین شهرستانهای کشور شناخته شدهاند که در همین ارتباط رایزنیهایی با بنیاد برکت برای ساخت ۵۰ مدرسه در مناطق محروم این شهرستانها انجام شده است.
وی با اشاره به روستاهای مناطق قلایی و بستام بهعنوان روستاهای محروم شهرستان سلسله و روستاهای میربگ، کاکاوند و اتیوند بهعنوان مناطق محروم شهرستان دلفان بیان کرد: این مناطق دارای فضاهای آموزشی مناسبی نیستند و دانش آموزان و معلمان آنها با سختیهای بسیاری در امر آموزش مواجه هستند.
رستمیان تصریح کرد: ساخت مدرسه برای تمامی روستاهایی که آموزشوپرورش هر دو شهرستان برای ساخت فضای آموزشی در آنها توسط بنیاد برکت درخواست داشتهاند در دستور کار قرار میگیرد.
وی با اشاره به نقش بنیاد برکت در کارآفرینی نیز عنوان کرد: رایزنیهای لازم در رابطه با مشارکت بنیاد با سرمایهگذارانی که قصد سرمایهگذاری در زمینهٔ های دامپروری، کشاورزی و صنایع در این شهرستانها را دارند نیز انجام شده است.
نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مشارکت بنیاد برکت با سرمایه گذران بهصورت اقساطی است و در پایان پرداخت تمامی اقساط، پروژ انجام شده به سرمایهگذار واگذار میشود.
وی افزود: با تمام توان به دنبال استفاده از خدمات این بنیاد بابرکت برای پیشرفت و توسعه در استان و شهرستان هستیم.
دانشآموزان دلفان در نبود مدرسه ترک تحصیل میکنند
متولیان امر آموزشوپرورش امروزه برای تقویت یادگیری دانشآموزان و ارتقا سطح آموزش، گامهای مؤثری در راستای تجهیز و هوشمندسازی مدارس برداشتهاند تا بستر را برای توانمندسازی هرچه بیشتر دانشآموزان فراهم کنند اما در گوشه و کنار این مرزوبوم هنوز هستند دانشآموزانی که در نبود حداقلترین امکانات درس محرومیت را با حسرت مشق میکند.
وجود مدارس تخریبی متعدد در شهرستان دلفان و عدم نوسازی آنها طی سالیان سال سبب شده تا سایه سنگین کمبود فضای آموزشی همچنان بر سر دانشآموزان این دیار سایه بیفکند تا آنجا که ناکافی بودن فضای آموزشی سبب شده تا دانشآموزان مقطع راهنمایی برخی از مدارس روستایی به دلیل مختلط بودن از قافله تحصیل جا بمانند و ترک تحصیل کنند.
از مشکلات سیستم گرمایشی، نبود سوخت، آب و برق برخی از مدارس روستایی شهرستان سردسیر دلفان که بگذریم به سقفهای لرزانی میرسیم که این روزها درگذر زمان فرسوده شده و دیگر خانه امنی برای تحصیل آیندهسازان نیست و جا دارد مسئولان توجه ویژهای برای تعمیر و نوسازی این مدارس داشته باشند.
حجتالاسلام سید جعفر هاشمی نژاد امامجمعه شهرستان دلفان فضای آموزشی را یکی از ارکان مهم آموزش دانست و اظهار داشت: فضا آموزشی نقش بسیار مهمی در علاقهمند شدن و علاقهمند نشدن دانشآموزان برای تحصیل دارد.
ریزش دیوار مدرسه روستای مختارآباد در دلفان
وی افزود: متأسفانه در شهرستان دلفان مدارس تخریبی قابلتوجهی وجود دارد و یا در بسیاری از روستاها فضای آموزشی دانشآموزان کانکس است که در فصل سرما و گرما معلمان و دانشآموزان اذیت میشوند.
امامجمعه شهرستان دلفان به لزوم نوسازی مدارس تخریبی این شهرستان تأکید کرد و گفت: اخیر در روستای مختارآباد بخشی از دیوار مدرسه ریزش کرد بنابراین با توجه به کثرت روستاهای این شهرستان که بالای ۴۰۰ روستاها هستند، مسئولان نگاه ویژهای به فضاهای آموزشی و نوسازی مدارس شهرستان داشته باشند.
ترک تحصیل دانشآموزان دلفانی به دلیل مختلط بودن مدرسه
وی به ناکافی بودن زیرساخت آموزشی شهرستان دلفان اشاره و بیان کرد: نبود زیرساخت کافی یکی از مشکلات نگرانکننده این شهرستان است چراکه به دلیل ناکافی بودن فضای آموزشی برخی از مدارس مختلط است و دانشآموزان این مدارس بهویژه دانش آموزان دختر وقتی به سن بلوغ میرسند به دلیل عِرق دینی والدین اجازه رفتن به مدرسه را ندارند و ترک تحصیل میکنند.
هاشمی نژاد گفت: ازآنجاکه والدین این دانشآموزان پولی ندارد که در شهر خانه بگیرند فرزندان آنها مجبور میشوند ترک تحصیل کنند بنابراین جا دارد مسئولان توجه ویژهای توسعه و افزایش فضای آموزشی این شهرستان داشته باشند.
وجود ۵۸ مدرسه تخریبی در شهرستان دلفان
احمد کاظمی رئیس اداره آموزشوپرورش شهرستان دلفان نیز اظهار داشت: درمجموع ۵۸ مدرسه تخریبی در نورآباد و بخش کاکاوند وجود دارد و متأسفانه فعلاً به دلیل نبود بودجه هیچ اقدامی برای نوسازی انجامنشده است.
وی به مشکل فضای کمبود فضای آموزشی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: دانشآموزان مدارس تخریبی در مدارس همجوار و به صورت دو شیفت مشغول به تحصیل شدهاند و مدارس تخریبی سطح شهر ازجمله مدرسه شهید نظری و کیانوش سابق پلمب شدهاند.
احداث ۱۸ پروژه آموزشی توسط قرارگاه خاتمالانبیاء
رئیس آموزشوپرورش شهرستان دلفان به وجود هشت مدرسه کانکسی در سطح شهر و حدود ۱۵ مدرسه کانکسی در روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء اخیر ۱۸ پروژه آموزشی جدید در این شهرستان ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: برای نوسازی مدارس تخریبی این شهرستان مکاتبات زیادی به نوسازی مدارس انجامشده تا نوسازی مدارس این شهرستان را در دستور کار قرار دهند.
کاظمی اظهار داشت: به لیل عدم فضای آموزشی در برخی از مدارس راهنمای روستایی دانشآموزان بهصورت مختلط تحصیل میکنند.
لزوم نوسازی مدارس تخریبی شهرستان دلفان
جعفر طولابی فرماندار شهرستان دلفان اظهار داشت: در سطح شهرستان دلفان حدود ۳۰۰ واحد آموزشی وجود دارد که از این تعداد ۵۳ واحد تخریبی است.
وی افزود: ازآنجاکه بافت این ۵۳ مدرسه تخریبی قدیمی و مربوط به سالهای گذشته است لازم است تخریب و بازسازی شوند.
فرماندار شهرستان دلفان عمده مدارس تخریبی دلفان را مربوط به سطح شهر دانست و عنوان کرد: فعلاً هیچ ردیف اعتباری برای نوسازی این واحدهای آموزشی در نظر گرفته نشده است اما حدود دو میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز مدارس این شهرستان در نظر گرفتهشده است.
تحصیل دانش آموزان دلفانی در ۴۰ مدرسه کانکسی
وی بیان کرد: در سطح شهرستان دلفان حدود ۴۰ واحد آموزشی کانکسی و حدود ۱۰ واحد آموزشی استیجاری (منازل خانگی روستایی) برای مناطقی که فضای آموزشی وجود ندارد، وجود دارد.
طولابی در رابطه با تعداد دانشآموزان این شهرستان نیز گفت: حدود ۳۰ هزار دانشآموز در سطح شهرستان دلفان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد حدود ۲۵ هزار دانشآموز مربوط به حوزه نورآباد، بخش مرکزی و خاوه و حدود پنج هزار مربوط به بخش کاکاوند است.
منبع: تسنیم
