سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 14225
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲
تعداد نظرات: . نظر
خانه » آخرین عناوین » به مناسبت شهادت جواد الائمه(ع)؛ امامی که از خردسالی مبتکر کرسی‌های آزاداندیشی بود+ روضه‌خوانی
Print This Post

بحث آزاد كار خوبى است، من موافقم با بحث آزاد؛ از اول هم موافق بودم. اين نكته‌ى اول كه بحث آزاد را ما رد نمى‌كنيم بلكه استقبال هم مى‌كنيم .مبتكر بحث آزاد اجتماعى امام جواد صلوات‌الله‌عليه است. البته قبل از امام جواد هم در زمان ائمه بحث زياد مى‌شد، اما اينى‌كه حالا بنشينند جمعا صحبت كنند امام جواد اول بار اين كار را كردند.


به گزارش سلام دلفان به نقل از مشرق-  آخرین روز ماه ذی‌القعده سال 220 هجری قمری یادآور سالروز شهادت امام همامی است که در عنفوان جوانی با ظلم و ستم خلیفه عباسی شربت شهادت را نوشید و دعوت حق را لبیک گفت و همان امامی که مادرش گفت: من داراى پسرى شده‌‏ام که همچون موسى شکافنده دریاهاى علم است و مانند عیسى مادرى پاک دارد. حضرت امام محمد تقى، دهم ماه رجب سال 195 هجری قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشود. پدر بزرگوارش حضرت رضا(ع) و مادر ارجمندش بانویى مصرى تبار به نام سبیکه بود . ریحانه و خیزران از دیگر نام‌هاى مادر امام جواد(ع) است.

نگاهی به زندگانی امام جواد علیه السلام
آگاهی‌های تاریخی درباره زندگی امام جواد علیه السلام چندان گسترده نیست؛ زیرا افزون بر آن که محدودیت‌های سیاسی همواره مانع از انتشار اخبار مربوط به امامان معصوم علیه السلام می گردید، تقیه و شیوه های پنهانی مبارزه که برای ” حفظ امام و شیعیان از فشار حاکمیت” بود، عامل مؤثری در عدم نقل اخبار در منابع تاریخی است. افزون بر آن، زندگی امام جواد علیه السلام چندان طولانی نبوده است که اخبار فراوانی هم از آن در دسترس ما قرار گیرد.

دانلود:حاج حسن خلج

و نیز گفتنی است، زمانی که امام رضا علیه السلام به خراسان برده شد، هیچ یک از اعضای خانواده خود را به همراه نبرد و در آنجا تنها زندگی می کرد. و از اخبار مربوط به شهادت امام رضا علیه السلام چنین بر می آید که امام جواد علیه السلام آن هنگام در مدینه اقامت داشت و تنها برای غسل پدر و اقامه نماز به آن حضرت در طوس حضور یافت.

هنگامی که مأمون بعد از شهادت امام رضا علیه السلام در سال 204 به بغداد بازگشت، از ناحیه حضرتش اطمینان خاطر پیدا کرده بود، ولی این را می دانست که شیعیان پس از امام رضا علیه السلام فرزند او را به امامت خواهند پذیرفت و در این صورت خطر همچنان بر جای خود خواهد ماند. او سیاست کنترل امام کاظم علیه السلام توسط پدرش را- که او را به بغداد آورده و زندانی کرده بود- به یادداشت و با الهام از این سیاست، همین رفتار را با امام رضا علیه السلام در پیش گرفت، ولی با ظاهری آراسته و فریبکارانه، به گونه ای که می کوشید نه تنها در ظاهر امر مسأله زندان و مانند آن در کار نباشد، بلکه با برخورد دوستانه، چنین تبلیغ شود که او علاقه و محبت ویژه نیز به ایشان دارد. اینک نوبت امام جواد علیه السلام فرا رسیده بود تا به نحوی کنترل شود. مأمون برای انجام این هدف، دختر خود را به عقد وی درآورد و او را داماد خود کرد. از همین رهگذر بود که مأمون به راحتی می توانست از طرفی امام را در کنترل خود داشته باشد و از طرف دیگر آمد و شد شیعیان و تماس های آنان را با آن حضرت زیر نظر بگیرد.

بر اساس برخی نقلها، مأمون پس از ورود به بغداد- در سال204- بلافاصله امام جواد علیه السلام را از مدینه به بغداد فراخواند. افزون بر این، مأمون متهم بود که امام رضا علیه السلام را به شهادت رسانده است. اکنون می بایست با فرزند وی به گونه ای رفتار کند که از آن اتهام نیز مبرّی شود.

از روایتی که شیخ مفید از ریان بن شبیب نقل کرده، چنین بر می آید: موقعی که مأمون تصمیم به ازدواج ام فضل با امام جواد علیه السلام گرفت، عباسیان برآشفتند؛ زیرا ترس آن داشتند که پس از مأمون، خلافت به خاندان علوی برگردد، چنانکه درباره امام رضا علیه السلام هم به سختی دچار همین نگرانی شده بودند. ولی به طوری که از دو روایت فوق برمی آید، آنان مخالفت خود را به گونه دیگری وانمود کرده و گفتند: دختر خود را به ازدواج کودکی درمی آورد که :” لَم یتَفَقَّهُ فی دینِ الله ولا یعرف حلاله من حرامه ولا فرضاً من سنّته”؛ کودکی که تفقه در دین خدا ندارد، حلال را از حرام تشخیص نمی دهد و واجب را از مستحب باز نمی شناسد.

مأمون در مقابل این برخورد، مجلسی برپا کرد و امام جواد علیه السلام را به مناظره علمی با یحیی بن اکثم، بزرگترین دانشمند و فقیه سنی آن عصر، فراخواند تا بدین وسیله مخالفان و اعتراض کنندگان عباسی را به اشتباه خود آگاه کند. این در حالی بود که بنا به این دو روایت، هنگام عقد ازدواج ام فضل با امام جواد علیه السلام هنوز به آن حضرت ” صبی” اطلاق می شده است.

مكتب علمى امام جواد علیه السلام
مى‏ دانیم كه یكى از ابعاد بزرگ زندگى ائمه ما، بعد فرهنگى آنها است. این پیشوایان بزرگ هركدام درعصر خود فعالیت فرهنگى داشته در مكتب خویش شاگردانى تربیت مى‏ كردند و علوم و دانش هاى خود را توسط آنان در جامعه منتشر مى‏ كردند، اما شرائط اجتماعى و سیاسى زمان آنان یكسان نبوده است، مثلا در زمان امام باقرعلیه السلام و امام صادق علیه السلام شرائط اجتماعى مساعد بود و به همین جهت دیدیم كه تعداد شاگردان و راویان حضرت صادق علیه السلام بالغ برچهار هزار نفر مى‏ شد، ولى از دوره امام جواد تا امام عسكرى علیه السلام به دلیل فشارهاى سیاسى و كنترل شدید فعالیت آنان از طرف دربار خلافت، شعاع فعالیت آنان بسیار محدود بود و ازاین‏ نظر تعداد راویان و پرورش یافتگان مكتب آنان نسبت ‏به زمان حضرت صادق علیه السلام كاهش بسیار چشمگیرى را نشان مى ‏دهد.

بنابراین اگر مى‏ خوانیم كه تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب صد و ده نفر بوده‏اند  و جمعا 250 حدیث از آن حضرت نقل شده، نباید تعجب كنیم، زیرا از یك سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و كنترل سیاسى بود و از طرف دیگر، زود به شهادت رسید و به اتفاق نظر دانشمندان بیش از بیست و پنج‏ سال عمر نكرد!

درعین حال، باید توجه داشت كه در میان همین تعداد محدود اصحاب و راویان آن حضرت، چهره‏هاى درخشان و شخصیتهاى برجسته‏اى مانند: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زكریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى بودند كه هر كدام در صحنه علمى و فقهى وزنه خاصى به شمار مى‏رفتند، و برخى داراى تالیفات متعدد بودند.

از طرف دیگر، روایان احادیث امام جوادعلیه السلام تنها در محدثان شیعه خلاصه نمى‏شوند، بلكه محدثان و دانشمندان اهل تسنن نیز معارف و حقایقى از اسلام را از آن حضرت نقل كرده‏اند. به عنوان نمونه «خطیب بغدادى‏» احادیثى با سند خود ازآن حضرت نقل كرده است. (6) هم چنین حافظ «عبد العزیز بن اخضر جنابذى‏» در كتاب «معالم العترة الطاهرة‏» (7) و مؤلفانى نیز مانند: ابو بكر احمد بن ثابت، ابواسحاق ثعلبى، و محمد بن مندة بن مهربذ در كتب تاریخ و تفسیر خویش روایاتى از آن حضرت نقل كرده‌اند.

صحنه‌ای شگفت‌آور از امام جواد (ع)
حكیمه – دختر حضرت موسى بن جعفر و خواهر امام رضا علیهم السلام – حكایت می كند:
وقتی زمان ولادت حضرت جواد الائمّه علیه السلام نزدیك شد، حضرت ابوالحسن، امام رضا علیه السلام مرا به همراه همسرش، خیزران – مادر حضرت جواد علیه السلام – با یك نفر قابله (ماما) داخل یك اتاق قرار داد و درب اطاق را بست. وقتى نیمه شب فرا رسید، ناگهان چراغ خاموش شد و اتاق تاریك گشت ؛ و ما ناراحت و متحیّر شدیم كه در آن تاریكى، در چنین موقعیّتى حسّاس چه كنیم؟

در همین تشویش و اضطراب به سر مى بردیم كه ناگاه درد زایمان خیزران شروع شد؛ و اندكى بعد وجود مبارك و نورانى حضرت ابوجعفر، محمّد جواد علیه السلام از مادر تولّد یافت و با ظهور طلیعه نورش تمام اتاق روشن گشت.

حكیمه می گوید: به مادرش، خیزران گفتم: خداوند كریم به واسطه وجود مبارك و نورانى این نوزاد عزیز، تو را از روشنائى و نور چراغ بى نیاز گردانید.

پس چون نوزاد بر زمین قرار گرفت، نشست و نور تشعشع انوار الهى، تمام اطراف بدنش را فرا گرفت، تا آن كه صبح شد و پدر بزرگوارش حضرت ابوالحسن، علىّ بن موسى الرّضا علیهماالسلام تشریف آورد؛ و با لبخندى نوزاد عزیز را در آغوش گرفت؛ و پس از لحظه اى او را در گهواره نهاد و به من فرمود: اى حكیمه! سعى كن كه همیشه كنارش باشى.

حكیمه در ادامه حكایت چنین می گوید: وقتی روز سوّم مولود فرا رسید، آن نوزاد عزیز چشم هاى خود را به سوى آسمان بلند نمود و بعد از آن نگاهى به سمت راست و سمت چپ كرد و سپس با زبان صریح و فصیح اظهار داشت:

«أشهد أن لا إله إلاّ اللّه، وحده لا شریك له، و أنّ محمّدا عبده و رسوله».

و هنگامى كه شهادت بر یگانگى خداوند متعال و رسالت حضرت محمّد رسول اللّه صلى الله علیه و آله بر زبان جارى كرد، بسیار تعجّب كردم و در حیرت قرار گرفته و با همان حالت از جاى خود برخاستم و به حضور حضرت رضا علیه السلام آمدم و گفتم: صحنه اى بسیار عجیب و شگفت آورى را دیدم!

امام علیه السلام فرمود: چه چیزى را مشاهده كرده اى؛ كه باعث شگفتى تو گشته است؟

در جواب حضرت گفتم : این نوزاد كوچك چنین و چنان گفت، و تمام جریان را برایش بازگو كردم.

همین كه امام رضا علیه السلام سخن مرا شنید، تبسّمى نمود و سپس فرمود: چیزهاى معجزه آسا و حیرت انگیز بیشترى را نیز مشاهده خواهى كرد.

بیانات رهبر انقلاب پیرامون شخصیت امام جواد (ع)

مبتكر بحث‌های آزاد اجتماعى
بحث آزاد كار خوبى است، من موافقم با بحث آزاد؛ از اول هم موافق بودم. اين نكته‌ى اول كه بحث آزاد را ما رد نمى‌كنيم بلكه استقبال هم مى‌كنيم .مبتكر بحث آزاد اجتماعى امام جواد صلوات‌الله‌عليه است. البته قبل از امام جواد هم در زمان ائمه بحث زياد مى‌شد، اما اينى‌كه حالا بنشينند جمعا صحبت كنند امام جواد اول بار اين كار را كردند.
02/03/1360

او امام و پيشاهنگ حركت ملت ایران بود
خاطره‌ى خونين 17 شهريور؛ دنباله‌ى درس جاويد فراموش‌نشدنى است كه امام جواد به ما داده است. چرا يك امام بزرگوار در 25 سالگى به شهادت مى‌رسد؟ و دستگاه جبار زمان اين ذريه‌ى پيغمبر را بيش از آن تحمل نمى‌كند؟ پاسخ به اين سخن را زندگى و شخصيت امام جواد به ما مى‌دهد. او مظهر مبارزه‌ى با باطل بود، او كوششگر براى حكومت الله بود. او براى خدا و قرآن مبارزه مى‌كرد، او از قدرت‌ها نمى‌ترسيد، او در حقيقت امام و الگو و پيشاهنگ اين حركتى بود كه امروز ملت ايران همگى دست به دست آن را تعقيب مى‌كند.
سخنرانى به مناسبت 17 شهريور در مصلى نماز جمعه‌ى تبريز 17/06/1362

زندگی امام جواد علیه‌السلام، الگویی برای جوانان
زندگى امام جواد عليه‌السلام هم الگوست. امام جواد عليه‌السلام – امامى با آن همه مقامات، با آن همه عظمت – در بيست‌وپنج سالگى از دنيا رفت. اين نيست كه ما بگوييم؛ تاريخ مى‌گويد؛ تاريخى كه غير شيعه آن را نوشته است. آن بزرگوار، در دوران جوانى و خردسالى و نوجوانى، در چشم مأمون و در چشم همه، عظمتى پيدا كرد. اينها چيزهاى خيلى مهمى است؛ اينها مى‌تواند براى ما الگو باشد.
گفت و شنود در ديدار جمعى از جوانان به مناسبت هفته‌ى جوان 07/02/1377

برنامه‌ریزی هوشمندانه مذهبی
براى مراسم دينى، اعياد و عزادارى‌ها برنامه‌ريزى هوشمندانه بشود. بعضى از برنامه‌هايى كه اجرا مى‌شود، كاملا ناهوشمندانه است. راجع به حضرت جواد چه صحبتى در تلويزيون يا راديو مى‌كنيد؟ راجع به امام جواد، امام هادى، امام عسكرى، امام رضا و ديگر ائمه مطالب خيلى خوبى نوشته شده است. بنده كه عمرم را در اين زمينه‌ها گذرانده‌ام، وقتى به اين مطالب نگاه مى‌كنم، استفاده مى‌كنم و لذت مى‌برم؛ چرا از اينها استفاده نمى‌شود؟ نوشته‌هاى خوب، تحقيقات خوب و مطالب شيوا و ايمان‌آور در اين زمينه‌ها فراوان است.
بيانات در ديدار رئيس و مديران سازمان صدا و سيما 11/09/1383

درس بزرگ امام جواد(ع)
امام جواد مانند ديگر ائمه‌ى معصومين براى ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگى كوتاه اين بنده‌ى شايسته‌ى خدا، به جهاد با كفر و طغيان گذشت. در نوجوانى به رهبرى امت اسلام منصوب شد و در سالهايى كوتاه، جهادى فشرده، با دشمن خدا كرد به طورى كه در سن 25 سالگى يعنى هنوز در جوانى، وجودش براى دشمنان خدا غير قابل تحمل شد و او را با زهر شهيد كردند. همان‌طورى كه ائمه‌ى ديگر ما عليهم‌السلام با جهاد خودشان هر كدام برگى بر تاريخ پر افتخار اسلام افزودند، اين امام بزرگوار هم گوشه‌ى مهمى از جهاد همه جانبه‌ى اسلام را در عمل خود پياده كرد و درس بزرگى را به ما آموخت. آن درس بزرگ اين است كه در هنگامى كه در مقابل قدرتهاى منافق و رياكار قرار مى‌گيريم، بايد همت كنيم كه هوشيارى مردم را براى مقابله‌ى با اين قدرتها برانگيزيم. اگر دشمن، صريح و آشكار دشمنى بكند و اگر ادعا و رياكارى نداشته باشد، كار او آسان‌تر است. اما وقتى دشمنى مانند مأمون عباسى چهره‌اى از قداست و طرفدارى از اسلام براى خود مى‌آرايد، شناختن او براى مردم مشكل است. در دوران ما و در همه‌ى دورانهاى تاريخ، قدرتمندان هميشه سعى كرده‌اند وقتى از مقابله‌ى روياروى با مردم عاجز شدند دست به حيله‌ى رياكارى و نفاق بزنند.
بيانات در خطبه‌ى نماز جمعه 18/07/1359

 

 

چند حدیث از این بزرگوار

نياز مؤمن به سه چيز

«أَلْمُؤْمِنُ يَحْتاجُ إِلى تَوْفيق مِنَ اللّهِ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ يَنْصَحُهُ.»:

مؤمن نياز دارد به توفيقى از جانب خدا، و به پندگويى از سوى خودش، و به پذيرش از كسى كه او را نصيحت كند.

استوار كن، آشكار كن!

«إِظْهارُ الشَّىْءِ قَبْلَ أَنْ يُسْتَحْكَمَ مَفْسَدَةٌ لَهُ.»:

اظهار چيزى قبل از آن كه محكم و پايدار شود سبب تباهى آن است.

قطع نعمت، نتيجه ناسپاسى

«لا يَنْقَطِعُ الْمَزيدُ مِنَ اللّهِ حَتّى يَنْقَطِعَ الشُّكْرُ مِنَ الْعِبادِ.»:

افزونى نعمت از جانب خدا بريده نشود تا آن هنگام كه شكرگزارى از سوى بندگان بريده شود.

تأخير در توبه

«تَأخيرُ التَّوْبَةِ إِغْتِرارٌ وَ طُولُ التَّسْويفِ حَيْرَةٌ، وَ الاِْعْتِذارُ عَلَى اللّهِ هَلَكَةٌ وَ الاِْصْرارُ عَلَى الذَّنْبِ أَمْنٌ لِمَكْرِ اللّهِ «فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ».»:

(سوره اعراف، آيه 99) به تأخير انداختن توبه نوعى خودفريبى است، و وعده دروغ دادن نوعى سرگردانى است، و عذرتراشى در برابر خدا نابودى است، و پا فشارى بر گناه آسودگى از مكر خداست.«از مكر خدا آسوده نباشند جز مردمان زيانكار.»

نامه امام جواد به دوستش

«كَتَبَ إِلى بَعْضِ أَوْلِيائِهِ: أَمّا هذِهِ الدُّنْيا فَإِنّا فيها مُغْتَرَفُونَ وَ لكِنْ مَنْ كانَ هَواهُ هَوى صاحِبِهِ وَ دانَ بِدينِهِ فَهُوَ مَعَهُ حَيْثُ كانَ وَ الاْخِرَةُ هِىَ دارُ الْقَرارِ.»:

امام جواد (عليه السلام) به يكى از دوستانش نوشت: امّا در اين دنيا ما زير فرمان ديگرانيم، ولى هر كه خواسته او خواسته امامش و متديّن به دين او باشد، هر جا كه باشد با اوست و دنياى ديگر سراى جاودان است.

مسئوليت گوش دادن

«مَنْ أَصْغى إِلى ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْليسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْليسَ.»:

هر كه گوش به گوينده اى دهد به راستى كه او را پرستيده، پس اگر گوينده از جانب خدا باشد در واقع خدا را پرستيده و اگر گوينده از زبان ابليس سخن گويد، به راستى كه ابليس را پرستيده است.

پسنديدن، در حكمِ پذيرفتن

«مَنْ شَهِدَ أَمْرًا فَكَرِهَهُ كانَ كَمَنْ غابَ عَنْهُ، وَ مَنْ غابَ عَنْ أَمْر فَرَضِيَهُ كانَ كَمَنْ شَهِدَهُ.»:

كسى كه در كارى حاضر باشد و آن را ناخوش دارد، مانند كسى است كه غايب بوده، و هر كه در كارى حاضر نباشد، ولى بدان رضايت دهد، مانند كسى است كه خود در آن بوده است.

نوشته امام جواد (عليه السلام)

«إِنَّ أَنْفُسَنا وَ أَمْوالَنا مِنْ مَواهِبِ اللّهِ الْهَنيئَةِ وَ عَواريهِ الْمُسْتَوْدَعَةِ يُمَتِّعُ بِما مَتَّعَ مِنْها فى سُرُور وَ غِبْطَة وَ يَأْخُذُ ما أَخَذَ مِنْها فى أَجْر وَ حِسْبَة فَمَنْ غَلَبَ جَزَعُهُ عَلى صَبْرِهِ حَبِطَ أَجْرُهُ وَ نَعُوذُ بِاللّهِ مِنْ ذلِكَ.»:

حضرت جوادالأئمّه (عليه السلام) به خطّ خود نوشت: جان و دارايى ما از بخششهاى گواراى خداست و عاريه و سپرده اوست، هر آنچه را كه به ما ببخشد، مايه خوشى و شادى است و هر آنچه را بگيرد، اجر و ثوابش باقى است. پس هر كه جزعش بر صبرش غالب شود اجرش ضايع شده و از اين [صفت] به خدا پناه می بريم.

ليست كتب منتشره در رابطه با امام جواد (ع)

مو سوعه الامام جواد ع ج1

 :نام كتاب
اللجنه العلميه في موسسه ولي العصرع للدراسات الاسلاميه  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
موسسه ولي العصر للدراسات الاسلاميه _قم المشرفه  :ناشر
امير قم  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
ذي الحجه 1419  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع

 

مو سوعه الامام جواد ع ج 2

 :نام كتاب
اللجنه العلميه في موسسه ولي العصرع للدراسات الاسلاميه  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
موسسه ولي العصر للدراسات الاسلاميه _قم المشرفه  :ناشر
امير قم  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
ذي الحجه 1419  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع

 

 

پيشواي غم امام محمد تقي ع

 :نام كتاب
هيئت تحريريه  :نويسنده
8  :نوبت چاپ
موسسه در راه حق  :ناشر
قم  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
زمستان _1376  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع

 

 

مسند الامام جواد ع  :نام كتاب
الشيخ عزيز الله العطاردي  :نويسنده
_  :نوبت چاپ
الموتمر العالمي للامام رضا ع  :ناشر
امير قم  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
1410ه.ق  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع

 

سبل الرشاد الي اصحاب الامام الجواد ع  :نام كتاب
عبد الحسين الشبستري  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
المكتبه التاريخيه المختصر  :ناشر
ستاره  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
ه.ق 1421  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع

 

 

الامام الجواد من المهد الي اللحد  :نام كتاب
السيد محمد كاظم القزويني  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
موسسه الرساله  :ناشر
ايران  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
رجب السنه 1414 ه.ق  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع

 

 

الامام محمد الجواد ع سيره و التاريخ  :نام كتاب
السيد عدنان حسيني  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
مركز الرساله  :ناشر
ستاره قم  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
ذالعقده 1420 ه.ق  :تاريخ نشر
امام جواد :موضوع

 

 

وفاه محمد الجواد ع  :نام كتاب
السيد عبد الرزاق المقرم  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
الانتشارات السيد الرضي  :ناشر
امير قم  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
1421_1371  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع

 

 

حياه الامام جواد ع  :نام كتاب
باقر الشريف الالقرشي  :نويسنده
_  :نوبت چاپ
المولف  :ناشر
امير قم  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
1418ه _ 1997 م  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع

 

 

زندگي امام جواد ع  :نام كتاب
حسين ايماني يامچي  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
نشر روح  :ناشر
سپهر قم  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
زمستان 1376  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع

 

 

زندگاني سياسي امام جوا دع  :نام كتاب
جعفر مرتضي العالمي  :نويسنده
8  :نوبت چاپ
دفتر انتشارات اسلامي  :ناشر
قم  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
امام جواد ع :موضوع

 

 

زندگاني امام جواد ع  :نام كتاب
احمد صادقي اردستاني  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
موسسه فرهنگي انتشاراتي نقش  :ناشر
قم  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
پاييز 1376  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع

 

 

زندگاني جواد الائمه امام محمد تقي ع  :نام كتاب
آيت الله سيد محمد تقي مدرسي  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
انتشارات محبان الحسين ع  :ناشر
_  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
بهار 1379  :تاريخ نشر
امام جوادع :موضوع

 

 

زندگاني حضرت جواد ع  :نام كتاب
ابوالقاسم سحاب  :نويسنده
 :نوبت چاپ
انتشارات الاسلاميه  :ناشر
تهران  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
اول جمادي الاخري 1374  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع

 

 

نگاهي گذرا بر زندگاني امام جواد ع  :نام كتاب
عبد الرزاق مقرم  :نويسنده
3  :نوبت چاپ
آستان قدس رضوي  :ناشر
مشهد  :محل نشر
شبكه اطلاع رساني آل البيت امام جواد ع ايلام :كتابخانه
1379  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع

 

1

 :رديف

آثار الاسلام

 :نام كتاب
سيد تقي آل هاشم  :نويسنده
0  :نوبت چاپ
ايران  :ناشر
تبريز  :محل نشر
دفتر تبليغات اسلامي :كتابخانه
1358 ش  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع فرعي

194

:تا

187

 :از

2

 :رديف
آشنايي با حوزه هاي علميه شيعه ج ا  :نام كتاب
سيد حجت موحد ابطحي  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
حوزه علميه اصفهان  :ناشر
اراك  :محل نشر
——– :كتابخانه
ش 1365  :تاريخ نشر
حركت علمي زمان امام جواد ع :موضوع فرعي
261 :تا 239  :از

3

 :رديف

آشنايي با زندگي پيشوايان

 :نام كتاب
يعقوب جعفري  :نويسنده
0  :نوبت چاپ
شفق  :ناشر
قم  :محل نشر
دفتر تبليغات اسلامي :كتابخانه
——–  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع فرعي
101 :تا 95  :از

4  :رديف
آن روز فرا ميرسد  :نام كتاب
ابوالفتح حكيم باشي  :نويسنده
0  :نوبت چاپ
اشرفي  :ناشر
تهران  :محل نشر
آية الله مرعشي نجفي :كتابخانه
1348 ش  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع فرعي
155 :تا 151  :از

5

 :رديف

اثبات الهداه  ج 6

 :نام كتاب
محمد بن حسن حر عاملي  :نويسنده
3  :نوبت چاپ
دار الكتب الاسلاميه  :ناشر
تهران  :محل نشر
آيه الله  مرعشي  نجفي :كتابخانه
1377 ش  :تاريخ نشر
دليل امامت امام جواد ع :موضوع فرعي
166 :تا 155  :از

6

 :رديف
اختران تابناك يا كشف الكواكب ج 1  :نام كتاب
ذبيح الله محلاتي  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
كتابفروشي اسلاميه  :ناشر
تهران  :محل نشر
پژوهشكده باقرالعلوم :كتابخانه
ش 1349  :تاريخ نشر
سيد محمد بن امام جواد ع :موضوع فرعي
475 :تا 469  :از

 

 

7

 :رديف
اصول دين براي همه  :نام كتاب
رضا استادي  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
دار الفكر  :ناشر
قم  :محل نشر
آيه الله مرعشي نجفي :كتابخانه
ق 1392  :تاريخ نشر
زندگي امام رضا ع و امام جواد ع :موضوع فرعي
195 :تا 186  :از

 

 

8

 :رديف
اعتصام ش 5  :نام كتاب
گروهي از نويسندگان  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
سازمان تبليغات اسلامي  :ناشر
تهران  :محل نشر
پژوهشكده باقر العلوم ع :كتابخانه
ش 1361  :تاريخ نشر
امام محمد تقي ع :موضوع فرعي
40 :تا 0  :از

 

 

9

 :رديف
الجنه و الرضوان  :نام كتاب
بانو الهي  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
شمس  :ناشر
تهران  :محل نشر
جامعه الزهراء س :كتابخانه
ش 1354  :تاريخ نشر
فضايل امام جواد ع :موضوع فرعي
15 :تا 5  :از

 

 

10

 :رديف
امام جواد ع  :نام كتاب
—-  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
سازمان تبليغات اسلامي  :ناشر
تهران  :محل نشر
پژوهشكده باقر العلوم ع :كتابخانه
ش 1368  :تاريخ نشر
ولادت امام جواد ع :موضوع فرعي
43 :تا 37  :از

 

 

11

 :رديف

امام در عينيت جامعه

 :نام كتاب

محمد رضا حكيمي

 :نويسنده

0

 :نوبت چاپ

دفتر نشر فرهنگ اسلامي

 :ناشر

تهران

 :محل نشر
پژوهشكده باقر العلوم ع :كتابخانه
—–  :تاريخ نشر
امام جواد ع تا شهادت  امام حسن عسكري ع :موضوع فرعي
99 :تا 74  :از

 

 

12  :رديف
امامان شيعه و جنبشهاي مكتبي  :نام كتاب
محمد تقي مدرسي  :نويسنده
2  :نوبت چاپ
بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي  :ناشر
مشهد  :محل نشر
پژوهشكده باقر العلوم ع :كتابخانه
1352 ش  :تاريخ نشر
جنبش مكتبي دوران امام جواد ع :موضوع فرعي
319 :تا 289  :از

 

 

13  :رديف
انوار پاك و گوهرهاي تابناك  :نام كتاب
مهدي سعيدي  :نويسنده
—-  :نوبت چاپ
خراسان  :ناشر
مشهد  :محل نشر
—- :كتابخانه
1352 ش  :تاريخ نشر
قصيده ولادت امام جواد ع :موضوع فرعي
142 :تا 139  :از

 

 

14  :رديف
انوار الشهاده  :نام كتاب
محمد حسين يزدي  :نويسنده
—-  :نوبت چاپ
—-  :ناشر
—-  :محل نشر
آية الله مرعشي نجفي :كتابخانه
—-  :تاريخ نشر
حالات امام تقي ع و امام جواد ع :موضوع فرعي
197 :تا 190  :از

 

 

15  :رديف
انوار المواهب  :نام كتاب
علي اكبر نهاوندي  :نويسنده
—-  :نوبت چاپ
كتابفروشي محمودي  :ناشر
مشهد  :محل نشر
دفتر تبليغات اسلامي :كتابخانه
ق 1334  :تاريخ نشر
فضايل و مناقب امام جواد ع :موضوع فرعي
544 :تا 534  :از

 

 

16  :رديف
انوار عرشيه  :نام كتاب
مهدي حسين نجفي  :نويسنده
—-  :نوبت چاپ
—-  :ناشر
اراك  :محل نشر
—- :كتابخانه
—-  :تاريخ نشر
زندگي امام جواد ع :موضوع فرعي
182 :تا 171  :از

 

 

17  :رديف
انيس المومنين  :نام كتاب
محمد بن اسحاق حموي  :نويسنده
—-  :نوبت چاپ
بعثت  :ناشر
اراك  :محل نشر
—- :كتابخانه
 1363 ش  :تاريخ نشر
امام جواد ع :موضوع فرعي
220 :تا 215  :از

 

 

18  :رديف
با آل محمد (ص) آشنا شويم  :نام كتاب
عباس محمدي شاه  :نويسنده
—-  :نوبت چاپ
مرآتي  :ناشر
تهران  :محل نشر
آستان قدس رضوي :كتابخانه
ش 1353  :تاريخ نشر
زندگي امام جواد ع :موضوع فرعي
156 :تا 149  :از

 

 

19  :رديف
باب الولايه ج 2  :نام كتاب
عزيز الله معافي  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
علميه  :ناشر
قم  :محل نشر
موسسه امام صادق ع :كتابخانه
ش 1362  :تاريخ نشر
در تولد امام جواد ع :موضوع فرعي
308 :تا 300  :از

 

20  :رديف
بحر الانساب  :نام كتاب
سيد مرتضي علم الهدي  :نويسنده
1  :نوبت چاپ
ميرزا محمد ملك  :ناشر
 :محل نشر
آستان قدس رضوي  ع :كتابخانه
1316 ش  :تاريخ نشر
اولاد امام جواد  ع :موضوع فرعي

 

شهادت حضرت جواد (ع )
اين نوگل باغ ولايت و عصمت گرچه کوتاه عمر بود ولی رنگ و بويش مشام جانها را بهره مند ساخت . آثار فکری و رواياتی  که از آن حضرت نقل شده و مسائلی را که آن امام پاسخ گفته و کلماتی  که از آن حضرت بر جای مانده ، تا ابد زينت بخش صفحات تاريخ اسلام است . دوران عمر آن امام بزرگوار 25سال و دوره امامتش 17سال بوده است .

معتصم عباسی از حضرت جواد (ع ) دعوت کرد که از مدينه به بغداد بيايد . امام جواد در ماه محرم سال 220هجری به بغداد وارد شد . معتصم که عموی ام الفضل زوجه حضرت جواد بود ، با جعفر پسر مأمون و ام الفضل بر قتل آن حضرت همداستان شدند . علت اين امر – همچنان که اشاره کرديم – اين انديشه شوم بود که مبادا خلافت از بنی عباس به علويان منتقل شود . از اين جهت ، درصدد تحريک ام الفضل برآمدند و به وی گفتند تو دختر و برادرزاده خليفه هستی ، و احترامت از هر جهت لازم است و شوهر تو محمد بن علی الجواد ، مادر علی هادی فرزند خود را بر تو رجحان مي نهد . اين دو تن آن قدر وسوسه کردند تا ام الفضل – چنان که روش زنان نازاست – تحت تأثير حسادت قرار گرفت و در باطن از شوهر بزرگوار جوانش آزرده خاطر شد و به تحريک و تلقين معتصم و جعفر برادرش ، تسليم گرديد . آنگاه اين دو فرد جنايتکار سمی کشنده در انگور وارد کردند و به خانه امام فرستاده تا سياه روی  دو جهان ، ام الفضل ، آنها را به شوهرش بخوراند .

ام الفضل طبق انگور را در برابر امام جواد (ع ) گذاشت ، و از انگورها تعريف و توصيف کرد و حضرت جواد (ع ) را به خوردن انگور وادار و در اين امر اصرار کرد . امام جواد (ع ) مقداری از آن انگور را تناول فرمود . چيزی  نگذشت آثار سم را در وجود خود احساس فرمود و درد و رنج شديدی بر آن حضرت عارض گشت . ام الفضل سيه کار با ديدن آن حالت دردناک در شوهر جوان ، پشيمان و گريان شد ، اما پشيمانی  سودی نداشت . حضرت جواد (ع ) فرمود : چرا گريه مي کنی ؟ اکنون که مرا کشتی گريه تو سودی ندارد . بدان که خداوند متعال در اين چند روزه دنيا تو را به دردی مبتلا کند و به روزگاری بيفتی  که نتوانی از آن نجات بيابی . در مورد مسموم کردن حضرت جواد (ع ) قولهای  ديگری هم نقل شده است .

دانلود :زیارت نامه امام جواد (ع)

 

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار