سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 16567
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴
تعداد نظرات: . نظر
خانه » اخبار برتر » 20 جمله از رهبر انقلاب درباره عزاداری سیدالشهدا/ خاطره عاشورا؛ امتیاز مهمّ جامعه شیعه/ رزق گریه کردن بر امام حسین، از عاشورا بر عالم نازل شد
Print This Post
3 روز تامحرم..

قدر مجالس عزادارى را بدانند، از اين مجالس استفاده كنند و روحاً و قلباً اين مجالس را وسيله‌اى براى ايجاد ارتباط و اتّصالِ هرچه محكم‌تر ميان خودشان و حسين‌بن‌على عليه‌السّلام، خاندان پيغمبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند.

سلام دلفان- در آستانه فرارسیدن محرم الحرام و ایام عزاداری شهادت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان،بیست جمله‌ی برگزیده از رهبر انقلاب درباره عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام را در ادامه می خوانید:

در زندگى حسين‌بن‌على عليه‌السّلام، يك نقطه‌ى برجسته، مثل قله‌اى كه همه‌ى دامنه‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار مى‌دهد، وجود دارد و آن عاشورا است. ۱۳۷۱/۱۱/۰۶

* تحقيقاً يكى از مهمترين امتيازات جامعه شيعه بر ديگر جوامع مسلمان، اين است كه جامعه شيعه، برخوردار از خاطره عاشوراست. ۱۳۷۳/۰۳/۱۷

* يكى از بزرگترين نعمتها، نعمت خاطره و ياد حسين‌بن‌على عليه‌السّلام، يعنى نعمت مجالس عزا، نعمت محرّم ونعمت عاشورا براى جامعه شيعىِ ماست. ۱۳۷۳/۰۳/۱۷

* قدر مجالس عزادارى را بدانند، از اين مجالس استفاده كنند و روحاً و قلباً اين مجالس را وسيله‌اى براى ايجاد ارتباط و اتّصالِ هرچه محكم‌تر ميان خودشان و حسين‌بن‌على عليه‌السّلام، خاندان پيغمبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند. ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/21660/C/13910909_0221660.jpg
* در ماه محرم، معارف حسينى و معارف علوى را كه همان معارف قرآنى و اسلامى اصيل و صحيح است براى مردم بيان كنيد. ۱۳۷۲/۰۳/۲۶

* اگر براى ذكر مصيبت، كتاب «نَفَس المهمومِ» مرحوم «محدّث قمى» را باز كنيدو از رو بخوانيد، براى مستمع گريه‌آور است و همان عواطفِ جوشان را به‌وجود مى‌آورد. چه لزومى دارد كه ما به خيال خودمان، براى مجلس‌آرايى كارى كنيم كه اصل مجلس عزا از فلسفه واقعى‌اش دور بماند؟! ۱۳۷۳/۰۳/۱۷

* وقتى شعر را ميخوانيم، به فكر باشيم كه از اين شعر ما ايمان مخاطبان ما زياد شود. پس، هر شعرى را نميخوانيم؛ هرجور خواندنى را انتخاب نميكنيم؛ جورى ميخوانيم كه لفظ و معنا و آهنگ، مجموعاً اثرگذار باشد. در چه؟ در افزايش ايمان مخاطب. ۱۳۸۶/۰۴/۱۴

* برخى كارهاست كه پرداختن به آنها، مردم را به خدا و دين نزديك مى‌كند. يكى از آن كارها، همين عزاداريهاى سنّتى است كه باعث تقرّبِ بيشترِ مردم به دين مى‌شود. اين‌كه امام فرمودند «عزادارى سنّتى بكنيد» به خاطر همين تقريب است. در مجالس عزادارى نشستن، روضه خواندن، گريه كردن، به سروسينه زدن و مواكب عزا و دسته‌هاى عزادارى به راه انداختن، از امورى است كه عواطف عمومى را نسبت به خاندان پيغمبر، پرجوش مى‌كند و بسيار خوب است. ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/18074/C/13900903_0118074.jpg
* من حقيقتاً هر چه فكر كردم، ديدم نمى‌توانم اين مطلب – قمه‌زدن – را كه قطعاً يك خلاف و يك بدعت است، به اطّلاع مردم عزيزمان نرسانم. اين كار را نكنند. بنده راضى نيستم. اگر كسى تظاهر به اين معنا كند كه بخواهد قمه بزند، من قلباً از اوناراضى‌ام. ۱۳۷۳/۰۳/۱۷

* لازم است از همه برادران و خواهرانى كه در سراسر كشور، در ايّام عزادارى، با اقامه عزا و به راه انداختن مراسم عزادارى، بخصوص با اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا و با عرض ارادت به خاندان پيامبر، اين روزها را بزرگ داشتند سپاسگزارى كنم. ۱۳۷۷/۰۲/۱۸

* هيچ وقت نبايد امت اسلامى و جامعه‌ى اسلامى ماجراى عاشورا را به عنوان يك درس، به عنوان يك عبرت، به عنوان يك پرچم هدايت از نظر دور بدارد. قطعاً اسلام، زنده‌ى به عاشورا و به حسين‌بن‌على (عليه‌السّلام) است. ۱۳۹۱/۰۹/۰۱

* اگر كسانى براى حفظ جانشان، راه خدا را ترك كنند و آن‌جا كه بايد حق بگويند، نگويند، چون جانشان به خطر مى‌افتد، يا براى مقامشان يا براى شغلشان يا براى پولشان يا محبّت به اولاد، خانواده و نزديكان و دوستانشان، راه خدا را رها كنند، آن وقت حسين‌بن‌على‌ها به مسلخ كربلا خواهند رفت و به قتلگاه كشيده خواهند شد. ۱۳۷۵/۰۳/۲۰

* اگر فداكارى بزرگ حسين‌بن‌على عليه‌السلام نمى‌بود كه اين فداكارى، وجدان تاريخ را به كلى متوجه و بيدار كرد در همان قرن اول يا نيمه‌ى قرن دوم هجرى، بساط اسلام به كلى برچيده مى‌شد. ۱۳۷۲/۰۳/۲۶

* كار امام حسين عليه‌الصّلاه والسّلام در كربلا، با كار جدّ مطهرش حضرت محمد بن عبداللَّه صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله‌وسلم در بعثت، قابل تشبيه و مقايسه است. قضيه اين است. همان طور كه پيغمبر در آن جا، يك تنه با يك دنيا مواجه شد، امام حسين هم در ماجراى كربلا، يك تنه با يك دنيا مواجه بود. ۱۳۷۵/۰۹/۲۴

* عبرت آن است كه انسان نگاه كند و ببيند چطور شد حسين‌بن‌على عليه‌السّلام – همان كودكى كه جلوِ چشم مردم، آن همه موردِ تجليلِ پيغمبر بود و پيغمبر درباره‌ى او فرموده بود: «سيّد شباب اهل الجنه»؛ سرور جوانان بهشت – بعد از گذشت نيم قرن از زمان پيغمبر، با آن وضعِ فجيع كشته شد؟! ۱۳۷۳/۱۰/۱۵

* امام حسين را فقط به جنگِ روز عاشورا نبايد شناخت؛ آن يك بخش از جهاد امام حسين است. به تبيين او، امر به معروف او، نهى از منكر او، توضيح مسائل گوناگون در همان منى و عرفات، خطاب به علما، خطاب به نخبگان- حضرت بيانات عجيبى دارد كه تو كتابها ثبت و ضبط است- بعد هم در راه به سمت كربلا، هم در خود عرصه‌‌ى كربلا و ميدان كربلا، بايد شناخت. ۱۳۸۸/۰۵/۰۵

* عاشورا پيامها و درسهايى دارد. عاشورا درس مى‌دهد كه براى حفظ دين، بايد فداكارى كرد. درس مى‌دهد كه در راه قرآن، از همه چيز بايد گذشت. درس مى‌دهد كه در ميدان نبرد حق و باطل، كوچك و بزرگ، زن و مرد، پير و جوان، شريف و وضيع و امام و رعيت، با هم در يك صف قرار مى‌گيرند. ۱۳۷۱/۰۴/۲۲
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/24385/C/13920813_0124385.jpg
* درس عاشورا، درس فداكارى و ديندارى و شجاعت و مواسات و درس قيام للَّه و درس محبّت و عشق است. يكى از درسهاى عاشورا، همين انقلاب عظيم و كبيرى است كه شما ملت ايران پشت سر حسين زمان و فرزند ابى‌عبداللَّه الحسين عليه‌السّلام انجام داديد. خود اين، يكى از درسهاى عاشورا بود. ۱۳۷۷/۰۲/۱۸

* امام بزرگوار ما، محرّم را به عنوان ماهى كه در آن، خون بر شمشير پيروز مى‌شود، مطرح نمود و به بركت محرّم، با همين تحليل و منطق، خون را بر شمشير پيروز كرد. اين، يك نمونه از جلوه‌هاى نعمت ماه محرّم و مجالس ذكر و ياد امام حسين عليه‌السّلام است كه شما ديديد. ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/21518/C/13910827_0521518.jpg
* درس حسين‌بن‌على عليه‌الصّلاةوالسّلام به امّت اسلامى اين است كه براى حقّ، براى عدل، براى اقامه‌ى عدل، براى مقابله‌ى با ظلم، بايد هميشه آماده بود و بايد موجودى خود را به ميدان آورد؛ در آن سطح و در آن مقياس، كار من و شما نيست؛ امّا در سطوحى كه با وضعيّت ما، با خُلقيّات ما، با عادات ما متناسب باشد چرا؛ بايد ياد بگيريم. ۱۳۹۲/۰۳/۲۲

* پروردگارا! تو را به حسين و زينب عليهماالسّلام قسم مى‌دهيم كه ما را جزو دوستان و ياران و دنباله‌روان آنان قرار بده.
* پروردگارا! حيات و زندگى ما را زندگى حسينى و مرگ ما را مرگ حسينى قرار بده.
* پروردگارا! امام بزرگوار ما را كه به اين راه هدايتمان كرد، با شهداى كربلا محشور كن. شهداى عزيز ما را با شهداى كربلا محشور كن. ۱۳۷۴/۰۳/۱۹

حجت الاسلام میرباقری: رزق گریه کردن بر سید الشهدا (ع)، از عاشورا بر عالم نازل شد

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: رزق گریه کردن بر سید الشهدا (ع)، از عاشورا بر عالم نازل شد و رزقی است که انبیاء هم از آن رزق آگاه هستند و درهایی از عالم معنا که بر انبیاء گشوده نمی‌شد، با گریه بر امام حسین(ع) بر ایشان گشوده می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری که به مناسبت دهه محرم، در حرم کریمه اهل بیت(س) سخن می گفت، اظهار کرد: یکی از آثار و برکات شهادت امام حسین(ع)، جریان اشکی است که از عاشورا نازل می‌شود و این اشک قبل از عاشورا بوده و بعد از عاشورا هم است و حتی به قیامت می‌رسد.

استاد عالی حوزه علمیه قم افزود: گریه بر سید الشهدا (ع) اختصاص به ما و بعد از شهادت حضرت اختصاص ندارد بلکه از ابتدای عالم تا انتهای آن، همه عالم بر شهادت امام حسین (ع) می‌گریند.

میرباقری تصریح کرد: حضرت ذکریا (ع) وقتی روضه امام حسین (ع) را شنید به حدی منقلب شد که به درگاه خداوند دعا کرد که خدایا فرزندی به من بده که مانند ازخوبان روزگار شود و سپس مانند حسین (ع) شهید شود تا مصیبت پیامبر (ص) را در شهادت حسین (ع) درک کنم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، خاطرنشان کرد: در نقل است حضرت ابراهیم خلیل (ع) وقتی کیفیت شهادت سید الشهدا (ع) را شنید، آن قدر متأثر شد که اگر اسماعیل (ع) را قربانی می‌کرد، آن قدر متأثر نمی‌شد. در این هنگام خداوند به وی خطاب کرد که ابراهیم (ع) حالا تو به اعظم مصیبت‌ها و بلاها رسیدی و در واقع اعظم بلاها متعلق به پیامبر اکرم (ص) است.

میرباقری افزود: رزق گریه کردن بر سید الشهدا (ع)، از عاشورا بر عالم نازل شد و رزقی است که انبیاء هم از آن رزق آگاه هستند و این گریه بر سیدالشهداء برای ایشان جزو فتوحات معنوی شده است. درهایی از از عالم معنا که بر انبیاء گشوده نمی‌شد، با گریه بر سید الشهداء بر ایشان گشوده شده است.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: درهای معنویت، محبت و معرفت از عاشورا بر سید الشهدا (ع) و از آنجا بر همه کائنات گشوده شده است و انبیا مهمان این رزق هستند و در این بلا و رزق گریه بر سیدالشهدا (ع)، خداوند عطایی به انبیاء کرده است که به دیگران نکرده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: مزد تحمل در بلای سیدالشهدا (ع) در ظهور امام زمان (عج) است. اما اینکه این ظهور چیست، باید مورد تفسیر واقع گردد. خود وجود امام زمان (عج) غیب است و ظهور حقیقت توحید و غیب در جهان، مزد عاشوراست.

میرباقری تصریح کرد: می‌گویند حضرت زهرا (س) وقتی وارد محشر می‌شوند، با روضیه سید الشهداء، طوفانی در محشر به پا می‌شود و محشر را جمع می‌کنند.

استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بلایی نیست مگر با گریه بر سیدالشهداء (ع) رفع شود و این از برکات بکاء بر سیدالشهدا است. حتی روایت هست که جمادات و نبادات می گریند و جهنم نیز می گرید و هر چه در آن است می گریند به غیر از سه دسته که آل ابوسفیان و آل عثمان از آن دسته‌اند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: حضرت امام رضا (ع) 5 دستور درباره محرم داده‌اند که توجه به آن‌ها ضروری است. نخستین آن‌ها این است که وقتی اشکت بر سیدالشهداء (ع) جاری شد، هر گناهی کردی، آمرزیده می‌شود.

وی تصریح کرد: امام رضا (ع) می‌فرمایند اگر می‌خواهی لذت عمل نیک را ببری، به زیارت امام حسین (ع) برو. دستور چهارم امام رضا (ع) این است که اگر می‌خواهی در غرفه‌ای از بهشت ساکن شوی، بر قتله امام حسین (ع) لعنت کن.

میرباقری افزود: چهارمین دستور امام رضا (ع) این است که اگر همیشه از امام حسین (ع) طلب کنی به فوز عظیم او برسی، ثواب آن حضرت را خواهی برد و پنجمین دستور این است که اگر دوست می‌داری که در بهشت به درجات ما برسی و بین ما و شما حائل نباشد، با خوشی ما خوش باش و با غصه ما، غصه دار باش و تلاش کن خودت را به ولایت ما برسانی.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار