سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 45312
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳
تعداد نظرات: . نظر
خانه » آخرین عناوین » خطر ورود بی ضابطه خودروهای چینی
Print This Post
بازار خودروی ایران چندی است که به نردبان ترقی تولیدکنندگان چینی تبدیل شده اما ظاهرا مسوولان صنعتی و خودروسازان کشورمان انقدر که نگران واردات محصولات ژاپنی، کره‌ای و آلمانی هستند ...

بازار خودروی ایران چندی است که به نردبان ترقی تولیدکنندگان چینی تبدیل شده اما ظاهرا مسوولان صنعتی و خودروسازان کشورمان انقدر که نگران واردات محصولات ژاپنی، کره‌ای و آلمانی هستند دلواپسی از سوی چینی‌ها ندارند.

به گزارش سلام دلفان به نقل از دانا، در حالی که استفاده و به خصوص مونتاژ خودروهای چینی در صنعت خودرو ایران درحال افزایش است، کارشناسان از ادامه این روند ابراز نگرانی کرده و معتقدند ادامه این روند به چینی شدن صنعت خودروی ایران منجر خواهد شد.
یک نگاه ساده به محصولات تولیدی این روزهای برخی خودروسازان کشور نیز این پدیده را تائید می کند، مصداق بارز این موضوع، مونتاژ خودروهای چینی و عرضه آن به نام خودروهای ایرانی و در دستور کار بودن امضای قراردادهای مختلف برای تولید خودروهای چینی در آینده است.
بازار خودروی ایران چندی است که به نردبان ترقی تولیدکنندگان چینی تبدیل شده اما ظاهرا مسوولان صنعتی و خودروسازان کشورمان انقدر که نگران واردات محصولات ژاپنی، کره‌ای و آلمانی هستند دلواپسی از سوی چینی‌ها ندارند و چشم خود را بعضا به برخی محصولات کم‌کیفیت این کشورکه به راحتی در بازار خودرو ایران عرضه می‌شود بسته‌اند.
با نگاهی به آمار کیفیت که هرماه از سوی شرکت بازرسی ارائه می‌شود به وضوح می‌توان دریافت که چینی‌های عرضه شده به بازار ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند هر چند که این آمار از سوی بسیاری از مسوولان صنعتی و سازمان ملی استاندارد نیز ماهانه رصد می‌شود.
از آنجا که صنعت خودروسازی ایران به عنوان ویترین بخش صنعت یکی از مهمترین فعالیت‌های اقتصادی کشور مطرح است، دولتها هیچ گاه نخواسته‌اند ضعف در این بخش را پذیرا باشند زیرا این اقدام، کارآمدی مدیران شرکت‌های خودروساز را که به طور غیررسمی با نظر دولت منصوب می‌شوند، زیر سؤال می‌برد.
اما یکی از انتقادات روحانی به دولت قبل این بود که شغل زیاد ایجاد کرده اما برای چینی‌ها و کره‌ای‌ها اما آمارها نشان می‌دهد که حجم واردات از کشور چین با روی کار آمدن دولت یازدهم افزایش یافته که واردات خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست!
باید گفت مشکل خودروهای چینی تنها قیمت بالای آن نیست چرا که برخی از شرکت‌هایی که خودروهای چینی به کشور وارد کرده‌اند، خدمات پس از فروش مناسبی نیز ارائه نمی‌دهند.
 در همین رابطه نعمت‌زاده، وزیر صنعت ، معدن و تجارت می گوید : وقتی ایران در تحریم غرب به سر می‌برد، خودروسازان ایرانی ناچار هستند که به سمت مشارکت با چینی‌ها بروند اما ما خودروسازان را مجبور نمی‌کنیم بلکه سیاست‌های کلی را وضع کرده و آنها باید در چارچوب آن حرکت کنند.
 باید گفت،مهمترین بهانه‌ای که از سوی مسئولان دولتی و حتی مدیران خودروساز برای شانه خالی کردن از مسئولیت وجود داشت، پناه بردن به موضوع تحریم‌ها و فشارهای ناشی از آن بود.
تحریم‌هایی که یک ساله وضع نشده‌اند و برای مقابله با آن باید در طول سال‌های گذشته برنامه‌ریزی جدی صورت می‌گرفت و اگر حال مدیران آن را بهانه می‌کنند در واقع دلیل اصلی این مسئله سوء مدیریت آنهاست که نتوانسته‌اند برنامه‌ای برای مقابله با تحریم‌ها اجرایی کنند.
آمار و ارقام نشان می‌دهد که خودروهای چینی که در کشور تردد می‌کند نه تنها از قیمت بالایی برخوردار هستند بلکه کیفیت پائینی نیز دارا می‌باشند که در این بین نظارت دقیق بر نحوه عرضه خودروهای چینی و قیمت‌گذاری آنها امری ضروری است که وزارت صنعت به ویژه سازمان حمایت باید به وظیفه خود در این خصوص به درستی جامه عمل بپوشاند.
به هر حال،دو مقوله «مدیریت و تدبیر» در طول دو، سه سال اخیر به عنوان دو گوهر در صحنه بازار و صنعت خودرو غایب است؛ هر چند بازار خودرو حداقل دو سال قبل از این زمان، یعنی سال‌های دولت نهم و دو سال ابتدایی دولت دهم تقریباً متعادل بود و حال نیز مردم در انتظار بازگشت دوباره شرایط آن زمان به بازار خودرو هستند و این سؤال همچنان برای آنها باقی است که آیا سربار کردن همه هزینه‌ها بر سر مردم با شعار عدالت محوری سازگاری دارد.

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار