سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 74206
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۴
تعداد نظرات: . نظر
خانه » اخبار برتر » پوسترهایی که نیمه‌شب پخش می‌شوند/چه کسانی درانتخابات میلیونرشدند؟
Print This Post
گزارشی از تبلیغات انتخاباتی در لرستان

بسیاری از افراد در مدت‌زمان مجاز تبلیغات انتخاباتی پول‌های خوبی را به جیب زدند و از این راه میلیونر شدند تا درآمد برخی در شهر خرم‌آباد رکورد بزند.

به گزارش  سلام دلفان، راننده تاکسی از ترافیک خیابان‌ها شکایت و سر حرف انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را با مسافرها باز می‌کند. یکی از مسافران می‌گوید بیچاره رفتگرها که هرروز باید کلی پوستر و برگه تبلیغاتی کاندیداها را در شهر جمع کنند، راننده تاکسی تائید می‌کند و ادامه می‌دهد بعد از انتخابات تازه شلوغی‌های دم عید شروع و خیابان‌ها دوباره راه‌بندان می‌شود.

از تاکسی که پیاده می‌شوم جمع چند راننده در ایستگاه تاکسی و بحث بین آن‌ها توجه ام را جلب می‌کند، بحث سر قیمت چسباندن پوستر تبلیغاتی یک کاندیدا پشت شیشه تاکسی‌های ایستگاه است. برخی قیمت را روی ۵۰ هزار تومان گذاشته‌اند و برخی دیگر با ۲۰۰ هزار تومان هم راضی نمی‌شوند.

درودیوار شهر را که نگاه می‌کنیم پوسترها و بنرهای تبلیغاتی انتخابات اولین چیزی است که به چشم می‌خورد، برخی بنرها آن‌قدر بزرگ هستند که جلوی دید شهروندان را گرفته و نمای شهر را تغییر داده‌اند، سطح خیابان‌ها و معابر شهر پرشده است از کارت ویزیت‌های کاندیداهای مختلف و صدای موزیک و سخنرانی نامزدهای انتخاباتی از بلندگوهای ستادهای انتخاباتی که دریکی از معابر اصلی شهر از محدوده میدان ۲۲ بهمن تا خیابان ناصرخسرو واقع‌شده‌اند به گوش می‌رسد.

دعوت به همکاری برای توزیع پوستر در ساعات نیمه‌شب

جدا از فضای واقعی، برنامه‌های مجازی مختلف به‌خصوص برنامه تلگرام نیز رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است. کانال‌ها و گروه‌های بسیاری توسط کاندیداها و طرفداران آن‌ها راه‌اندازی شده تا برنامه سخنرانی‌ها، جلسات انتخاباتی، رزومه کاری کاندیداها، عکس‌ها و مطالب مرتبط با جریان‌ها و احزاب سیاسی در آن‌ها منتشر شود.

از میان انبوه پیامک‌های تبلیغاتی موضوع جذب و دعوت به همکاری از مردم برای توزیع پوستر و نصب برنوشته در سطح شهر در نوع خود جالب به نظر می‌رسد که طی تماس با شماره‌های اعلام‌شده در این پیام‌ها عنوان شد به گروه‌های ۱۰ تا ۱۲ نفره از آقایان برای توزیع پوسترهای تبلیغی بین خانه‌ها در ساعت دو تا سه نیمه‌شب نیاز است.

این عضو ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای خرم‌آبادی  می‌گوید: گروه‌های ۱۰ تا ۱۲نفره به‌صورت محله به محله در سطح شهر اقدام به نصب بنرها و انداختن پوسترهای تبلیغاتی در خانه‌ها می‌کنند.

وی  در رابطه با پرداخت هزینه به افراد توضیح می‌دهد: افرادی که برای توزیع برگه‌های تبلیغاتی اعلام آمادگی می‌کنند درواقع دوست، آشنا و طرفدار کاندیدای ما بوده و هزینه‌ای به آن‌ها پرداخت نمی‌شود.

این عضو ستاد انتخاباتی کاندیدا معتقد است: کاندیدایی که آشنا و طرفدار ندارد برای این کار هزینه می‌کند.

نصب یک بنر با عنوان «این مغازه جهت تبلیغات انتخاباتی اجاره داده می‌شود» روی در ورودی یکی از مغازه‌های شهر را به‌ سمت بررسی فضای معامله و تجارت در بنگاه‌های معاملات املاک شهر می‌کشد.

مهرابی یکی از مشاوران املاک شهر می‌گوید: با توجه به فضای بزرگ‌تر و جمعیت بیشتر امروز دیگر بازار شهر به محدوده خیابان انقلاب منتقل‌شده و این قسمت از شهر برای تبلیغات انتخابات مناسب‌تر است.

کرایه‌های سرسام‌آور برای یک هفته

وی با اشاره به اینکه مغازه‌ها برای تشکیل ستادهای انتخاباتی و تبلیغات کاندیداها به‌طور موقتی اجاره داده می‌شوند، اضافه می‌کند: قیمت معامله مغازه‌ها نیز با توجه به‌اندازه مغازه‌ها و نماینده‌ای که آن را اجاره می‌کند متفاوت است.

این مشاور املاک شهر خرم‌آباد بابیان اینکه افراد مغازه‌ها را تخلیه کرده، اجناس خود را در انبار گذاشته و مغازه را برای یک هفته اجاره داده‌اند، تصریح می‌کند: پول خوبی نیز برای این مدت اجاره کم می‌گیرند.

مهرابی با اشاره به اینکه قیمت اجاره مغازه‌ها از ۱۰، ۲۰ تا ۳۰ میلیون متفاوت است، می‌گوید: اگر انتخابات به دور دوم نیز بکشد قرارداد تمدید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این میزان کرایه برای یک هفته تا ۱۰ روز سرسام‌آور است، معتقد است: میزان اجاره‌ها از ۵ میلیون تومان تا۳۰ میلیون تومان متغیر بوده و البته برای مغازه‌دارها نیز به‌صرفه است.

این مشاور املاک شهر خرم‌آباد بابیان اینکه منطقه میدان ۲۲ بهمن تا انتهای خیابان شلوغ بوده و محل تردد جمعیت زیادی است بنابراین برای تشکیل ستادهای انتخاباتی مناسب‌تر است، می‌گوید: هر کاندیدا معمولاً یک یا دو مغازه برای ستاد انتخاباتی خود اجاره می‌کند.

مهرابی با اشاره به اینکه بعضی کاندیداها منزل و خانه نیز برای محل رفت‌وآمد، جایگاه و استراحت اعضای ستاد اجاره می‌کنند، توضیح می‌دهد: اجاره خانه‌ها نیز موقتی بوده و چون در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی واقع هستند مبلغ کرایه آن‌ها نسبت به مغازه‌ها کم‌تر بوده اما بازهم کرایه آن‌ها از حد بالاتر رفته است.

قیمت‌های کشکی اجاره مکان ستادهای تبلیغاتی در خرم‌آباد

وی بابیان اینکه مغازه‌های مختلف ازجمله تهیه و توزیع غذا و فست فودی ها نیز میز و صندلی‌ها و دستگاه‌های مغازه را جمع کرده‌اند بنابراین مبلغ کرایه‌ای که می‌گیرند آن‌قدر برای آن‌ها به‌صرفه بوده که دستگاه‌ها و وسایل خود را جمع کنند، یادآور می‌شود: هرکسی قیمتی برای مغازه و ملک خود گذاشته و قراردادها به شکل بنگاهی یا دستی بین افراد بسته می‌شود.

الهیاری از دیگر مشاوران املاک شهر خرم‌آباد  می‌گوید: منطقه میدان کیو تا ناصرخسرو برای اجاره مغازه‌ها و تشکیل ستادهای انتخاباتی در نظر گرفته‌شده و اجاره مغازه و تشکیل ستاد انتخاباتی در محله‌ها و مناطق دیگر شهر ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه قیمت اجاره‌ها متفاوت است و به‌نوعی تعیین قیمت‌ها «کشکی» شده است، تضتفه می‌کند: قیمت اجاره‌ها از ۷ تا ۲۰ میلیون متغیر است.

این مشاور املاک شهر خرم‌آباد ادامه می‌دهد: مغازه‌هایی که جلوی خیابان و به‌اصطلاح «پاخور» هستند قیمت اجاره بیشتری دارند.

هزینه‌های آشکار و پنهان بسیاری در مدت‌زمان مجاز تبلیغات انتخابات در حوزه‌های مختلف از کرایه فرش و صندلی برای برگزاری سخنرانی کاندیداها گرفته تا نصب داربست و بنر تبلیغاتی، اجاره مغازه‌ها، طراحی و چاپ پوسترهای انتخاباتی مصرف می‌شود.

چاپ پوسترهای تبلیغاتی کاندیداها در شهرهای دیگر

آنچه بیشتر در تبلیغات انتخابات به چشم می‌خورد پوسترها، کارت ویزیت‌ها و بنرهای تبلیغاتی است و بنا بر آنچه مراکز چاپ در شهر خرم‌آباد می‌گویند از این راه پولی به جیب چاپخانه‌های شهر خرم‌آباد نرفته و کاندیداها کار طراحی و چاپ پوسترهای خود را در شهرهای دیگر انجام می‌دهند.

مسئول یکی از چاپخانه‌های شهر خرم‌آباد در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: علی‌رغم تعداد زیاد کاندیداها در شهر تنها سه تا چهار نفر برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی خود به ما مراجعه کرده‌اند.

وی بابیان اینکه اکثر کاندیداها برای کار چاپ پوسترهای خود به شهرهای دیگر می‌روند، تصریح می‌کند: قیمت چاپ در شهرهای دیگر برای آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود.

این مسئول یکی از چاپخانه‌های شهر خرم‌آباد با اشاره به اینکه متأسفانه کاندیداها به چرخه اقتصادی استان و شهر کمکی نمی‌کنند، یادآور می‌شود: تفاوت قیمت چاپ پوسترها در خرم‌آباد با سایر شهرها بسیار کم است.

موضوع نصب پوسترها در تیراژ زیاد روی دیوارهای شهر و توزیع بیش‌ازاندازه کارت‌های ویزیت و برگه‌های زندگینامه و رزومه کاری کاندیداها در بین مردم ازآن‌جهت که به مصرف بیش‌ازاندازه کاغذ تنها در چند روز می‌انجامد نیز قابل‌بررسی است.

موضوعی که همواره در مقالات مختلف به آن پرداخته می‌شود حفظ درختان و کاهش مصرف کاغذ بوده که این روزها در تبلیغات انتخاباتی به آن توجهی نمی‌شود.

از سوی دیگر دیوارنویسی‌ها و چسباندن پوسترها روی دیوارها نما و چهره شهر را نیز زشت کرده است.

کاندیداهای متخلف باید به شهرداری خسارت بدهند

یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم‌آباد در رابطه با دیوارنویسی طرفداران برخی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی  می‌گوید: بر اساس قانون تمام دیوارنویسی‌ها در سطح شهر تخلف محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه شهرداری خرم‌آباد این اقدامات را مرتب رصد می‌کند، ادامه می‌دهد: شهرداری این دیوارنویسی‌ها را مستندسازی کرده و به مراجع قضایی انتقال می‌دهد.

شهردار خرم‌آباد با تأکید بر اینکه کاندیداهای متخلف در این زمینه باید به شهرداری خسارت بدهند، یادآور می‌شود: در حال حاضر تمام نیروهای شهرداری به‌صورت شبانه‌روزی در حال جمع‌آوری شعارنوشته‌ها و پوسترهای غیرقانونی نصب‌شده در سطح شهر هستند.

عیدی بیرانوند بابیان اینکه شهرداری خرم‌آباد مکان‌هایی را برای نصب بنر و پوسترهای تبلیغاتی کاندیداهای مجلس پیش‌بینی کرده است، اضافه می‌کند: در این زمینه بنرهای سفیدی در سطح شهر نصب‌شده تا طرفداران کاندیداها تبلیغات خود را روی آن‌ها قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ نقطه در سطح شهر خرم‌آباد برای انجام کارهای تبلیغاتی کاندیداها پیش‌بینی‌شده است، از طرفداران کاندیداها می‌خواهد در چارچوب قانون کارهای تبلیغاتی خود را انجام دهند.

دست دلال‌ها در تبلیغات انتخاباتی

شهردار خرم‌آباد توضیح می‌دهد: شهرداری برای نظافت شهر و همچنین پاک کردن دیوارها از بخش خصوصی نیز کمک گرفته است.

عیدی بیرانوند با تأکید بر لزوم رعایت قانون از سوی طرفداران کاندیداها و همچنین خود داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در انجام کارهای تبلیغاتی می‌گوید: از کاندیداها انتظار داریم که قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه مردم کارهای قانونی و غیرقانونی را تشخیص می‌دهند، ادامه می‌دهد: در این راستا از کاندیداها و طرفداران آن‌ها می‌خواهیم که قانون را رعایت کنند.

به‌هرروی علی‌رغم همه تذکرها و توصیه‌ها مبنی بر رعایت قوانین تبلیغات انتخابات بازهم بسیاری از کاندیداها در رعایت چارچوب‌های قانونی تبلیغات دچار لغزش شده و به‌طور حتم این دست بی‌قانونی‌ها در کارنامه آن‌ها ثبت می‌شود و مردم نیز با چشم بینا و هوشیار عملکرد کاندیداها را بررسی می‌کنند.

موضوعی که این روزها باب شده صرف هزینه‌های نامعقول و سرسام‌آور تبلیغات انتخابات بوده، آنچه واضح است مردم به پول‌های هزینه شده توسط یک کاندیدا رأی نمی‌دهند بلکه کارنامه شخص و قانون‌مندی او و طرفدارانش را در نظر می‌گیرند بنابراین ایجاد بازارهای کاذب اجاره ملک، چاپ بی‌حدوحصر پوستر و بنر و … روش خوبی برای جلب آرای مردم نبوده و زمینه ادامه این دست تبلیغات ناصحیح را در دوره‌های بعدی انتخابات نیز فراهم کرده و راه حضور دلالان در کار تبلیغات را باز می‌کند.منبع مهر

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار