سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 82694
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
تعداد نظرات: . نظر
خانه » اخبار برتر » دیدگاه درست و اصیل انتظار
Print This Post
سلام دلفان - انتظار در لغت به معنای چشم به راهی است.این انتظار برخواسته از یک اصل کلی اسلامی است و آن (حرمت یاس و نا امیدی از روح و ...

سلام دلفان – انتظار در لغت به معنای چشم به راهی است.این انتظار برخواسته از یک اصل کلی اسلامی است و آن (حرمت یاس و نا امیدی از روح و رحمت الله)است.که در آیات متعددی من جمله سوره یوسف آمده است.

wallpaper

سوال: اکنون بحث در اینجاست که چطور انتظار برخواسته است از این اصل؟

جواب؛ از نتایج بسیار مهم انتظار امید به آینده ای روشن است در قالب حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)، حال زمانی که خداوند یاس و ناامیدی را ممنوع کرده است پس نقطه مقابل یاس یعنی امید پسندیده است و تنها راه به دست آوردن امید به آینده ی روشن، همان انتظار است.پس انتظار چون حاوی امید است و در مقابل ناامیدی است پس برخواسته است از حرمت یاس و ناامیدی.
نکته: اینجاست که راز این نکته که پیامبر فرمود انتظار فرج افضل اعمال امت من است کشف می شود، چرا که انتظار فرج حاوی امید است و امید در مقابل ناامیدی است و چون ناامیدی بزرگترین گناه است انتظار هم چون پایه ی امید است افضل عبادات شمرده می شود.
اما در مورد انتظار باید گفت که به طور کلی دو دیدگاه در مورد انتظار داریم یکی گناه است و دیگری عبادت است بلکه افضل عبادات است که این دو دیدگاه برخواسته از دو دیدگاه در مورد قیام امام زمان (عج) است و آن دو دیدگاه در مورد قیام حضرت نیز خود برخواسته اند از دو دیدگاه در مورد تاریخ و طبیعت و اجتماع که عبارتند از:

1- بینش ابزاری یا به اصطلاح (دیالکتیکی). طبق این بینش انسان موجودی مجبور است که محکوم قانون طبیعت است و تمام حرکت های انسان و جنبش های او به دید اقتصادی و مادی است و مجبور است که در این مسیر و برای بقاء در دنیا بجنگد و حرکت کند،جامعه هم که متشکل از انسانهای مجبور است که حرکت و جنبشهای آنها اقتصادی است پس جامعه نیز تمام حرکت ها و انقلاب هایش مادی و اقتصادی است که قشر فقیر بر علیه قشر مرفه انجام می دهند و برای ایجاد شرایط اقتصادی راحت تر است. پس تمام انقلاب ها و حرکت ها طبق این بینش بر اساس تضادهای مادی و اقتصادی است و هرگاه تضاد بین قشر فقیر و مرفه به اوج خود برسد انقلاب اتفاق می افتد.گفتنی است که طبق این دیدگاه حرکات اجتماعی و تکامل تاریخ یا همان آینده ی جهان تک بعدی و مادی و به اصطلاح حیوانی خواهد بود و تمام جنبش های انسان به خاطر اقتصاد و مادیات خواهد بود.
2- بینش فطری یا انسانی: بر اساس این بینش انسان متشکل از دو بعد است یک بعد انسانی و حق جو و حقیقت خواه است و بعد دیگر حیوانی و باطل گرا و مادی است.جامعه ای هم که متشکل از این انسان دو بعدی است صاحب بعد مادی و معنوی خواهد بود و دقیقاً هر دو بعد را در بر دارد و جامعه دو جنبه ی روحی(معنوی) و جسمی(مادی)خواهد داشت. طبق این دیدگاه انسان در انتخاب خود مختار است و انقلاب های بشر از اول تا کنون و تا آخر هم،حرکت هایی بر اساس ایدئولوژی و بینش عمیق است و بر اساس بینش و اعتقاد انسان ها انقلاب هایی بین آنها و بر اساس حق و باطل صورت گرفته است و فقط تک بعدی و اقتصادی و مادی نیستند.
حال بر اساس این دو نوع بینش در مورد انسان و تاریخ و جامعه و طبیعت دو دیدگاه نسبت به قیام امام زمان (عج) و فلسفه ی آمدن حضرت داریم که این دو دیدگاه در مورد قیام حضرت هر کدام یک نوع انتظار را تعریف می کنند و آن دو دیدگاه در مورد قیام حضرت به عنوان آینده جهان و نقطه ی اوج تکامل تاریخ عبارتند از:

1-امام زمان برای از بین بردن اختلافات طبقاتی و نابودی ظلم و فراوان کردن نعمات مادی و رفاه قشر ضعیف و مظلوم ، خواهد آمد و قیام و انقلاب خود را انجام خواهد داد. لذا انتظار امام زمان یعنی انتظار کسی که می آید و تمام ظلم و فقر رو از بین می برد و از ظالم ها و قاتلین انتقام می گیرد. این دیدگاه درستی نیست چرا که تمام این موارد فقط مادی و اقتصادی هستند و قیام حضرت رو تک بعدی و مادی می کنند.
بر اساس این دیدگاه زمانی حضرت می آید که ظلم و فقر جهان را پر میکند و فقط برای نابودی ظلم میاد لذا هر نوع حرکتی که برای افزایش ظلم و فساد در جامعه صورت بگیرد نه تنها گناه نیست بلکه کار خوبی است چرا که به ظهور سریعتر حضرت کمک می کند و همینطور هر حرکتی که برای اصلاح ظلم و فساد و فقر و ایجاد جامعه ای بهتر و پاکتر صورت بگیرد کار خوبی که نیست هیچ بلکه کار نادرستی است چرا که با اصلاح جامعه ظلم کم میشود و این باعث تاخیر در ظهور میشود.

2-قیام امام زمان (عج) در امتداد تمام قیام های اجتماعی است که بین انسان های حق جو و حقیقت طلب با انسان های حیوان صفت و مادی گرا بر اساس ایدئولوژی و جنگ حق و باطل (نه مادی و اقتصادی) صورت گرفته است و اوج تکامل تمام آن قیام های بین حق و باطل قیام حضرت است که به پیروزی نهائی حق منجر می شود.این دیدگاه درستی است که همان روح و حقیقت قیام حضرت است.
البته ولو ماهیت این قیام برای مادیات نیست ولی از نتایج این قیام برقراری عدالت و آبادانی و رفع فقر و فحشا و اختلاف های طبقاتی نیز هست و قیامی است که هم معنویت و روح در او هست(جنگ حق علیه باطل و بدای احقاق حق) و هم اقتصاد و ماده (نابودی فقر و ظلم و انتقام از ظالمان).پس روح حرکت حضرت بر اساس دیدگاه درست این است که برای احقاق حق و ابطال و نابودی باطل می باشد.این دیدگاه اگر باور قلبی شود و همراه عمل و حرکت باشد همان انتظار پویا و درست است که انسان را آماده حرکت و تلاش می کند و جامعه ای منتظر میسازد.که در روایات اسلامی بسیار بر آن تاکید شده است.

بی تو بر روی سرم حادثه ها میبارند
دردها در دل عاشق شده ام بسیارند

بی تو رم کرده ز چشمان ترم خوابیدن
چشمهایم همه شب تا به سحر بیدارند

بی تو از عشق حقیقی خبری نیست که نیست
عشقهامان همگی رنگ مجازی دارند

بی تو حتی ز خودم خسته شدم میدانی؟
عاشقان بی تو ز عر لحظه ی خود بیزارند

در هراسم نکند بار گناهان آقا
داغ دیدار تو را در دل من بگذارند

علی گلی حسین آبادی/ بنیاد مهدی موعود(عج) دلفان

 

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار