سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 9599
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۲
تعداد نظرات: . نظر
خانه » اخبار برتر » برخی ها برای رسیدن به پُست “قانون” را نیز زیر پا می گذارند/ مسئولین در انتصاب ها صرفاً به دو عامل تعهد و تخصص توجّه کنند نه رابطه ها و مصالح خان ها/ امانت دار رأی مردم هم باید متعهد باشد هم متخصص
Print This Post
حجّت الاسلام موسوی در سخنان پیش از خطبه های نمازجمعه نورآباد:

خیلی ها برای رسیدن به قدرت دست و پا می زنند و حتی قانون را نیز زیر پا می گذارند،در همین انتخابات دیدیم که برخی ها برخلاف قانون…

سلام دلفان- خطیب پیش از خطبه های نمازجمعه نورآباد از مسئولین خواست  درعزل و نصب ها صرفاً دوعامل تعهد و تخصص را در نظر داشته باشند.bagher

 به گزارش خبرنگار ما حجّت الاسلام سیدباقر موسوی از روحانیون دلفانی مقیم قم که سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه روزگذشته ( 4مرداد) شهر نورآباد بود به بیان نکات مهمّی در خصوص سیره عبادی و سیاسی حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) پرداخت.

وی از مهمّ ترین حوادث روز قیامت را وزن کردن اعمال انسان ها با معیار حقّ دانست و گفت: ما در دنیا وقتی می خواهیم چیزی را اندازه بگیریم از ابزارهای خاصی از جمله  ترازو، متر و… استفاده می کنیم امّا در روز قیامت ترازویی در کار نیست زیرا اعمال” بد” وزنی ندارند که در یک کفه قرار گیرند و اعمال خوب نیز در کفه دیگر ترازو قرار گیرند بنابراین معیار و وسیله اندازه گیری در قیامت “حقّ” است.

وی ادامه داد: مثلاً اگر در روز قیامت بخواهند نماز و روزه ما را اندازه گیری کنند با یک نماز و روزه تمام و کمال و کاملاً درست می سنجند، همچنین خمس و امر به معروف و نهی از منکر ما را به نمونه تامّ خمس و امر به معروف و نهی از منکر می سنجند.

وی در همین زمینه افزود رفتار های اجتماعی ، سیاسی و کارهای مدیریتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و آنها را با نمونه تام و کامل آن می سنجند و یک مسئول وقتی می خواهد بداند مسئولیتی را که عهده دار بوده در آخرت سنگین هست یا خیر باید آن را با میزان کامل آن بسنجد.

حجّت الاسلام موسوی در ادامه با بیان اینکه حضرت امام صادق(ع) میزان های روز قیامت را انبیاء و مرسلین و جانشینان آنان دانسته اند خاطرنشان کرد پیامبر گرامی اسلام نیز مولای متّقیان علی (ع) را میزان حق در قیامت دانسته اند.

وی افزود بنابراین همه اعمال، افکار و عقاید ما با اعمال حضرت علی(ع) و ائمه مقایسه می شود و هراندازه نماز، روزه  و سایر اعمال ما با نماز و روزه آن بزرگواران شبیه باشد از وزن بیش تری در روز قیامت برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه حجاب را نیز با حجاب فاطمی می سنجند گفت کسی نمی گوید مانتو حجاب نیست امّا حجاب کامل حجابی است که به حجاب آن حضرت تزدیک ترباشد.

سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه دلفان به بُعد بخشندگی و کمک به محرومین در سیره امیرالمؤمنین اشاره کرد و گفت: امام علی ع شب و روز مشغول انفاق بود، امّا آیا اکنون کسانی که دستشان به دهانشان می رسد چقدر به فقرا و ایتام کمک می کنند؟ کسانی که اجاره های سنگین می گیرند چقدراز محرومین دست گیری می کنند؟

وی ادامه داد:امام سجاد ع  کیسه ای به دوش می گرفت و کوچه به کوچه و منزل به منزل به مستمندان کمک می کرد تا اینکه یک بار که کیسه از دوشش افتاد شخصی متوجّه شد و وقتی علّت این کار را از حضرت سؤال کرد ایشان فرمودند روا نیست من و شما سیر بخوابیم و دیگران گرسنه بخوابند.

وی افزود در همین شهر ما برخی ها گرسنه ها می خوابند و روا نیست من و شما چند نوع غذا سر سفره افطارمان باشد امّا برخی ها یک نوع هم نداشته باشند.

حجّت الاسلام موسوی با اشاره به سیره تجاری امیرالمؤمنین گفت در سیره تجاری حضرت، کسی که فقه بلد نیست نباید کاسبی بکند زیرا در دین ما آمده که عبادت 70 جزء است و مهمترین جزء آن کسب حلال است،پس اگرافراد احکام مربوط به کاسبی را بلد نباشند دچار ربا می شود. اگر هم کسی خودش فقه و احکام تجارت و کاسبی را نمی داند باید از دیگران بپرسد.

وی در قسمت پایانی بیانات خود به سیره سیاسی امام علی ع پرداخت و با بیان این مقدمه که اگر امروز از کلمه “مسئول” استفاده می کنیم فقط منظور مسئول اداره نیست بلکه یک پدرهم مسئول خانواده است و یک معلّم مسئول کلاس است  و نیز مادر مسئول تربیت فرزند است خاطر نشان کرد: هر کسی که در هر جایی که مشغول به کار است، مسئولیت بر عهده دارد، البته هر کسی زیردستانش بیشتر باشد بار مسئولیتش سنگین تراست.

 وی با بیان اینکه دیدگاه حضرت در خصوص مسائل سیاسی و حکومت به گونه ای بود که ارزش قدرت و حکومت را به اندازه ارزش آب دهان یک بزغاله نمی دانست افزود: خیلی ها برای رسیدن به قدرت دست و پا می زنند و حتی قانون را نیز زیر پا می گذارند، درهمین انتخابات دیدیم که برخی ها برخلاف قانون، بر سر صفوف اخذ رأی به تبلیغ می پردازند، آیا این شیوه گرفتن پست همان شیوه ای است که امیرالمومنین داشت؟

وی در خصوص عزل و نصب ها در دولت آینده نکته ای را هم به رئیس جمهور منتخب گوشزد کرد و گفت: در انتخابات امسال یک روحانی محترم برگزیده شد که خوشبختانه مواضعی هم که تا کنون اتخاذ کرده قابل تقدیر است. هرچند خود وی این مسائل را به خوبی می داند امّا باید بدانیم که امیرالمومنین در تعیین همکاران خود دو ویژگی را به شدت رعایت می کردند؛ یکی تعهد و دیگری تخصص.

وی خاطرنشان کرد: در نظرعرب آن زمان، امثال معاویه و عمروعاص از شم سیاسی بالایی برخوردار بودند و درواقع متخصص بودند اما حضرت حاضر نشد یک لحظه با آن ها کنار بیاید چون تعهد و تدین نداشتند.

این مبلغ دینی درخصوص لزوم وجود بُعد تخصص در مدیران نیز گفت: حضرت در خصوص یکی از بهترین یاران عارف خود که همه او را می شناسیم و از جایگاهی جلیل برخوردار بود فرمود حاضر نیستم حتی اداره ی یک گله گوسفند را به او بدهم.

وی با تأکید بر اینکه مسئولین باید در انتخاب ها و عزل و نصب ها این دو مورد مهمّ را مدنظر داشته باشند خاطرنشان کرد اگر قرار است انتخابات شهر را به دست عده ای بدهیم تا برگزار کنند حتما باید این دو شرایط را داشته باشند زیرا رأی مردم امانت است و کسانی می توانند امانت دار خوبی باشند که هم متعهد باشند هم متخصص تا شاهد این نباشیم که اتفاقاتی رخ دهد و برای خیلی ها ایجاد سؤال شود.

وی با بیان این حدیث از پیامبر ص که اگر کسی فردی را به کاری بگمارد که خداپسند ترازاو در بین خلق وجود داشته باشد، به خدا و رسول خدا و امّت اسلام خیانت کرده خاطرنشان کرد یک اداره وقتی می خواهد تعدادی کارمند جذب کند باید متعهدترین و متخصص ترین افراد را انتخاب کنند ولاغیر، نه اینکه به رابطه ها و مصالح خان ها و امثالهم توجّه شود.

وی با اشاره به اینکه هدف امیرالمؤمنین از خدمت به خلق خدا صرفاً کسب رضایت خداوند بود اظهار داشت باید نیّتمان از خدمت، تنها رضای الهی باشد نه به خاطر این باشد که مثلا دور بعد رأی بیاوریم و یا مشهور بشویم یا پستمان را از دست ندهیم. هرکس باید به خود نگاه کند که این خدمتی که دارد انجام می دهد برای رضایت خدا است یا به خاطرمردم؟ بین این دو نیّت زمین تا آسمان فاصله است.

حجّت الاسلام موسوی خاطرنشان کرد برای حضرت علی ع  فرقی نمی کرد که مراجعه کننده به او چه کسی باشد؛ ارباب باشد یا رعیت، زن باشد یا مرد، صاحب حقّ هر کسی بود حقّ را به حقّ دارمی داد و اینکه این حقّ به یک شخص بانفوذ و کدخدا و خان می رسید یا یک فرد عامی بی سواد یا کشاورز اصلاً برای حضرت موضوعیت نداشت. این سیره امیرالمؤمنین است که به لطف خدا به طور غالب در بین مسئولین نظام ما وجود دارد.

وی افزود: حضرت علی یکی از بهترین شاگردان خود را به عنوان فرماندار یک منطقه منصوب کرد. وقتی یک روز خود حضرت با شخصی برای قضاوت نزد او رفتند و وی امام را با کنیه و احترام خطاب کرد و آن شخص دیگر را با اسم کوچک صدا کرد حضرت او را به خاطر این رفتار تبعیض آمیز برکنار کرد.بنابراین مسئولین محترم باید سعی کنند این سیره را سرلوحه خود قرار دهند و در آن مسیر قدم بردارند.

وی در پایان گفت حضرت علی اگر منبر می رفت و سخنی از روی اعتراض یا تمجید می گفت فقط به خاطر خدا بود، اگر منبر کسی شبیه منبر آن حضرت نباشد در روز قیامت حاصلی جز نکبت و خسران نصیبش نخواهد شد.

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار