سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 2051
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
خانه » یادداشت » فقر فرهنگی یا ولنگاری اخلاقی ؟
Print This Post
فقر فرهنگی یا ولنگاری  اخلاقی ؟ قبل از پرداختن به برخی از معضلات فرهنگی شهرمان ، لازم است تعریف مختصری از مقوله ی فرهنگ داشته باشیم تا با مقایسه ی این ...

فقر فرهنگی یا ولنگاری  اخلاقی ؟

قبل از پرداختن به برخی از معضلات فرهنگی شهرمان ، لازم است تعریف مختصری از مقوله ی فرهنگ داشته باشیم تا با مقایسه ی این تعریف با برخی ناهنجاری های موجود در این شهر ، قضاوت درستی در باره ی  این ناهنجاریها و تلاش در جهت ساماندهی وضع موجود داشته باشیم .  علوم اجتماعی ؛ فرهنگ را بخشی از تمدن می داند ؛ که عبارت است از مجموعه دستاوردها و اندوخته های معنوی بشری . آداب دانی ، آراستگی ، ادب ، تعلیم ، تربیت ، علم ، دانش و رسم یک قوم یا ملت را جزء تعاریف عمومی فرهنگ می دانیم . فرهنگ ؛ مرکب از مجموعه عقاید ، ارزشها ، هنجارها و آداب است که از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد . با توجه به این تعریف ، شاهد رفتارهایی در سطح شهر هستیم که  مصداق عینی ناهنجاری و یا به عبارتی نا آراستگی فرهنگی هستیم ، که عملاً به بخشی از فرهنگ و هنجار پذیرفته شده ی جامعه ی ما تبدیل شده اند ، و این  از یک طرف حاصل بی توجهی بعضی از افراد جامعه نسبت به رعایت حقوق سایر شهروندان ،  و از طرف دیگر عدم آشنایی بعضی دیگر نسبت به حقوق شهروندی خود و استیفای این حقوق  بوده است .  در اینجا به نمونه هایی از این ناهنجاریها اشاره می کنیم :

 1 –  سد و معبر : به پیادرو خیابان های شهرمان نگاه کنید ؛ هنر بعضی از  کسبه و بازاریان ما در این است که فقط سد و معبر درست کنند ؛ پیادرو را که محل عبور و مرور عامه ی مردم است به بخشی از محل فروش اجناس و مایملک خود  تبدیل کرده اند  ، یک تابلو  دو پایه هم  علاوه بر تملک پیاده رو ، در حاشیه خیابان اصلی نصب می کنند و یا با گذاشتن ابزارهای دیگری، بخشی از خیابان را به تملک خود درآورده اند ،   زباله ی مغازه هایشان را در جدول جلو ی مغازه ی شان می ریزند ، از انواع و اقسام مانکن های ضد فرهنگی هم اسفاده می کنند ، و هدف را فقط در فروش بیشتر و کسب منافع خود می بینند بدون اینکه کم ترین توجهی به رعایت حقوق سایر شهروندان داشته باشند  . و یا به سه راهی ولی عصر توجه کنید که متأسفانه باز هم بدلیل نا آراستگی فرهنگی جامعه ی ما  ، به یک پادگان نظامی سیار تبدیل شده است ، و چقدر انرژی قوای انتظامی به جای تأمین امنیت در سایر نقاط شهر ، در این سه راهی هدر می رود ، شاید تصور بعضی این باشد که خوب، مردم گرفتارند ، فقر اقتصادی دارند ، مجبورند که نان در بیارند ؛ اما باید گفت : آیا این موضوع فقط مشکل شهر ماست و در سایر شهر ها چنین مشکلی وجود ندارد ؟ اگر قرار باشد ما برای نان درآوردن به هر قیمتی ، هر گونه رفتاری را از خود بروز دهیم ، آن جامعه پر از خر زهره هایی می شود که هرس آنها با هیچ ابزاری امکان پذیر نخواهد بود .

2– دفع نخاله های ساختمانی :   به حاشیه جاده های ورودی شهر نگاه کنید ، علیرغم قوانین موضوعه ی سخت گیرانه ای که در این رابطه وجود دارد به تلنباری از زباله ها و نخاله هایی ساختمانی تبدیل شده است . براساس ماده 7  و تبصره 1لایحه قانون ایمنی راهها وراه آهن مصوب 1379/2/11ریختن زباله ،نخاله ،مصالح ساختمانی ،روغن موتور ونظایرآن ویانصب واستقرار تابلو یاهرشیء دیگر درراهها وراه آهن وحریم قانونی آنها درداخل یاخارج از محدوده قانونی شهرها وهمچنین هرگونه عملیات كه موجب اخلال درامرترددوسایل نقلیه می شودونیز ایجاد راه دسترسی ممنوع است.

مرتكبان جرایم بالاعلاوه برجبران خسارت وارده به حبس ازسه ماه تادوسال محكوم وچنانچه تخریبی صورت نگرفته باشد مرتكب یامرتكبین حسب مورد ضمن رفع موانع ورفع تجاوز وجبران خسارت وارده به یك ماه تاشش ماه حبس ویاپرداخت جزای نقدی ازپانصدهزار تاپنج میلیون ریال محكوم خواهد شد. درمورداخیرباجبران خسارت تعقیب موقوف خواهد شد.

با وجود این قانون و با وجود اینکه شهرداری چندین بار حاشیه های ورودی این راهها  را پاک سازی نموده ؛ باز هم متأسفانه توسط افراد سود جو و ضد فرهنگ ، از زباله و نخاله انباشته شده اند ، البته به نظر می رسد شهرداری محترم باید ابتکار دیگری در این مورد به خرج دهد و آن گماشتن نگهبان یا نگهبانانی برای حفاظت از حریم ورودی های شهر است ، شاید هزینه ی این کار بسیار کمتر از پاکسازی هر ساله ی آن باشد ؛ البته راه تأمین بودجه ی آن هم بسیار ساده است و آن اضافه نمودن بند آبونمانی با مبلغ بسیار اندک به قبوض مصرفی شهروندان است .

 3– دامداری در شهر :سری به خیابان های حاشیه شهر بزنید مخصوصاً خیابان بهارستان ، وقتی که به این خیابان می رسید مثل اینکه  وارد یکی از خیابا ن های کلکته هندوستان می شوید که احترام خاصی برای گاو ها قائلند ، این خیابان محل تردد دامداران و گاوداران عزیز شهرنشین شده است ؛ در این خیابان همیشه حق تقدم با گاوها و گوسفندان است  ؛ زیرا اگر راننده ای بخواهد از حق تقدم خود استفاده کند ، اول باید خون بهای تعدادی از این احشام را آماده کند و بعد از حق تقدم خود استفاده کند . علاوه بر حق تقدم  عبور و مرور ، حق تقدم دفع زباله های دامی در هر نقطه ای از شهر را که صلاح بدانند دارند ، از پرداخت عوارض و مالیات هم معافند.

 4 – رانندگی و پارک های غیر اصولی :  بعضی از رانندگان محترم ما هم ، نه تنها با الفبای فرهنگ رانندگی آشنا نیستند بلکه رانندگی آنها در سطح شهر نماد دیگری از نا آراستگی فرهنگی  تبدیل شده است . راننده ای که در محل های پارک ممنوع پارک می کند ، راننده ای که با سرعت غیر مجاز و بعضاً در معرض دید مأمورین راهنمایی و رانندگی،  در این خیابانهای پر ازدهام  رانندگی می کند ، راننده ای که با پارک کردن  غیر اصولی خود ، راه عبور دیگر خودروهای پارک شده را می بندد ، و راننده ای که به خاطر سوارکردن یک مسافر به ارزش مالی یکصد و پنجاه تومان ، خسارت چند ده هزار تومانی را به خودرو در حال حرکت پشت سر خود وارد می کند ، همه و همه نشان از بیماری فرهنگی یک جامعه دارد  که راه درمان آنها را باید جستجو کرد و به علاج آنها  پرداخت و عفونت این بیماری فرهنگی بقدری ریشه دوانده است که باید مورد جراحی قرار گیرد . بخشی بزرگی از این درمان وابسته به خرد جمعی مردم و احترام به حقوق یکدیگر و بخش دیگری نیز فقط با ابزارهای قانونی و حکومتی میسر است .  البته این تنها نمونه هایی از نایسامانی های فرهنگی جامعه ی ما در حوزه ی رفتارهای اجتماعی بود . و مسائل دیگری هست که در این مقال نمی گنجد .

  1. نویسنده دیدگاه: کوه
    بهمن ۱۰, ۱۳۹۰ در تاریخ ۱۴:۱۳

    سلام
    بله متاسفانه ریختن نخاله های ساختمانی در محلهایی غیر از محلی که توسط شهرداری تعیین شده، چهره زیبای شهر دلفان را آلوده کرده تمام ورودی و خروجی های شهر را فرا گرفته (مثل جاده اصلی کرمانشاه، جاده اصلی خرم آباد، جاده اولادقباد، جاده مسیر گلباغی، جاده فرهاد آباد میربگ و …)و این در حالیه که روستاهای دلفان با آن مناظر بکر و بسیار زیبا نیز دوچار این مشکل شده اند
    مثل: جاده کمربندی که از کوهپایه گرین میگذره که خاوه شالی و جنوبی رو به روستاهای چواری نیز وصل میکنه
    بیایید با این معضل مبارزه کنیم

  2. نویسنده دیدگاه: زادمهر دلفان
    بهمن ۱۰, ۱۳۹۰ در تاریخ ۱۸:۱۱

    مطالب همه عالی بود
    حرف دل همه دلفانی ها هم بود
    فقط کمی تا حدودی اغراق آمیز البته شاید در جهت این بوده که شکل ادبیاتی به این مطلب داده بشه
    مثل همون قسمت مربوط به خیابان بهارستان و ارتباطش با کلکته هندوستان

  3. نویسنده دیدگاه: عارف
    بهمن ۱۰, ۱۳۹۰ در تاریخ ۱۹:۲۷

    همه ی مطالب خوبه اما یکی از اونا بیشتر از همه به دل نشست . اون هم خساست رانندگان تاکسیه. اگر از پشت بهشون بزنی سهل انگاری اونا باعث میشه علاوه بر خسارتی که خودت متحمل میشی بی اندازه فحش و ناسزا هم بشنوی و چون مقصر تویی هیچ گونه حرفی برا گفتن هم نداری.

  4. نویسنده دیدگاه: سیدوحید
    بهمن ۱۱, ۱۳۹۰ در تاریخ ۱۷:۴۵

    باسلام حضور سرور گرامی آقای ابراهیمی مطالب نوشته شده بسیار عالی وشاید حرف دل اکثر مردم دلفان باشد .اما مساله ای که به آن اشاره نشده وحتم دارم در ذهن حضرتعالی هم هست عدم کار کردن اکثر کارمندان ادارات واضافه کردن مشکلات مردم می باشد .بعنوان مثال اداره آب :وظیفه انان صدور قبض بموقع وتحویل در منزل ووظیفه ما پرداخت بموقع آن اما متاسفانه هر بار مبلغ قبلی روی قبض اضافه وخو باید بعد از مراجعه ومعطلی در اداره مربوط پیگیر باشیم2-اداره گاز ومخابرات و…. که انصافا اینها ضریب اشتباهشان کمتر است.اما چرا باید این کارمندان اینجور کار کنند ؟آیا فقط جز اینست که به خودش
    خیانت می کند.باور کنید کارمندی را در یکی از ادرات دیدم که روی صندلیش نشسته بود وپشت سرش روی دیوارپیام زده بوداستعمال دخانیات ممنوع اما سیگار به دهن داشت ودود هوا می کرد.خیلی متعجب شدم.امیدواریم همه کارمندان ادارات دلفان کمر همت ببندند وبه این مردم خوب وباصفا خدمت کنند.فرهنگ سازی کنند وبچه های خوب ونازنین وزحمت کش سلام دلفان نیزاز این روند گزارش تهیه نمایند.به امید آنروز

  5. نویسنده دیدگاه: رضا
    بهمن ۱۲, ۱۳۹۰ در تاریخ ۰۱:۲۰

    باسلام
    دوست عزیز
    راه اصلاح يك مملكتى،اصلاح فرهنگ آن مملكت است . اصلاح بايد از فرهنگ شروع بشود. اگر فرهنگ درست بشود يك مملكت اصلاح مى شود براى اينكه از فرهنگ است كه در وزارتخانه ها مى رود، از فرهنگ است كه در مجلس مى رود، از فرهنگ است كه كارمند درست مى شود، اصلاح فرهنگ گر چه می تواند با تلاش فکری و توشة عقلی انسان ها صورت گیرد، اما بدون استمداد از منبع الهی و فرا انسانی، که فارغ از محدودیت های ذهنی و احساسی به کلیت زندگی وگسترة تجلیات فکری و روانی انسان ها بنگرد و به کژی ها و کاستی های آن آگاهی داشته باشد، کاری ناقص و نافرجام می نماید؛ زیرا فرهنگ محصول انسان است وکژی ها وکاستی هایش نیز معلول وی خواهد بود و عاملی که سبب نقصان است، نمي تواند به طور کامل و جامع سبب کمال باشد، اگر چه به صورت جزئی و موردی این توانایی را داشته باشد.اگر منظرهای گوناگون را به لحاظ عینیت و وجود واقعی فرهنگ در یک نقطة مشترک کنار هم بگذاریم، شايد بتوان گفت نقطه مشترك همة آنها عبارت است از باورها و ارزش ها به علاو ة مظاهر و تجليات آن دو (هنجارها، سنت ها، نمادها، فنون، هنرها و …) در عينيت زندگي انسان.
    جناب آقای ابراهیمی برای اصلاح اموری که شما بیان نموده اید ما باید اولا:1-مهندسی فرهنگی جامعه ( كوششي سنجيده براي جلوگيري از مشكلات فرهنگي آينده يا بهبود جامعة فردا با طرح و اجراي نقشه هاي دقيق و محدود ) را طراحی نموده، تابراساس آن نسبت اصلاح وبهسازی ناهنجاری ها ی اخلاقی جامعه اقدام کنیم.
    ثانیا:هرگاه ما توانستیم با ارائة يك نقشه و طرح كلي و جامع از نظام فرهنگي جامعه با ايجاد نسبت و ربط منطقي ميان متغيرهاي فرهنگي جهت:1- ايجاد و تأسيس نهادها و ساختارهاي فرهنگي2- ترميم و اصلاح و تغيير نظام فرهنگي3- تكامل و توسعة نظام فرهنگي براي تحقق و رسيدن به فرهنگ،درجامعه تاثیر گذار باشیم ،می توان چشم امید به اصلاح و بهبود اوضاع نابهنجار داشت .
    ثالثا: فقرفرهنگی می تواند مصداق های بیشتری داشته باشد که از آن جمله انتخاب نماینده برای مجلس شورای اسلامی است که در این راستا علیرغم گذشت بیش از سی سال ازاین موضوع ، فرهنگیان هنوز رسالت عظیم خود را که همانا هدایت جامعه به سوی کمال است ،به نحو مطلوب انجام نداده اند و بصیرت زایی لازم را نداشته اند.
    در پایان به خاطر قلم توانایی که در بیان کاستی ها و نارسایی های منطقه دارید به شما تبریک میگویم.

    • نویسنده دیدگاه: سلام دلفان
      بهمن ۱۲, ۱۳۹۰ در تاریخ ۰۲:۱۸

      با سلام ،
      سلام دلفان از تمام کسانی که در رابطه مسائل فرهنگی شهرستان قلم توانایی دارند و برای حل این معضلات فرهنگی راهکاری دارند استقبال می کند،لطفا در صورت تمایل از طریق ایمیل مدیریت salamdelfan@gmail.comیا سامانه پیام کوتاه 3000870200 با ما در ارتباط باشید.

  6. نویسنده دیدگاه: احد
    بهمن ۱۴, ۱۳۹۰ در تاریخ ۱۲:۱۵

    با تشکر از مطالب خوبتان که درد دل بیشتر مردم .ولی اینا هم فراموش نکنیم که مسئولین نیز کوتاهی می کنند.

  7. نویسنده دیدگاه: نام شما...
    بهمن ۱۷, ۱۳۹۰ در تاریخ ۲۱:۱۴

    واقعا عالي بود.

  8. نویسنده دیدگاه: نام شما...
    بهمن ۲۰, ۱۳۹۰ در تاریخ ۱۳:۴۳

    با سلام
    ضمن تشکر از آقای ابراهیمی، در طرح این گونه مشکلات و مسائل شهرمان که موشکافانه بیان شدهخ باید این را هم اضافه کنید که در خیابان شهید رجایی و یا سایر خیابانها که جای پارک کردن ماشین هاست چرا کسبه علاوه بر این که پیاده رو را اشغال نموده اند با نصب تابلوهای خود و یا گذاشتن جعبه نوشابه و کارتن و … جای پارک ماشین ها را در خیابان هم اشغال می کنند و شهرداری و راهنمایی و رانندگی متاسفانه در این مورد کاری به آنان ندارند. از آلودگی رودخانه و ….. هیچی اشاره نشده، که محل دفع انواع و اقسام زباله شده و بوی گند و منظره ی زشتش چهره ی شهر را خراب کرده و آسایش شهروندان را به هم زده و …..

  9. نویسنده دیدگاه: حبیب ا
    بهمن ۲۲, ۱۳۹۰ در تاریخ ۱۴:۰۵

    دمت گر م اقای ابراهیمی.حقیقتا”بهارستان که بالاشهر نورابادهستش شده محل تردد گاو وگوسفند دلالان

  10. نویسنده دیدگاه: جواد از شهن اباد
    دی ۱۳, ۱۳۹۲ در تاریخ ۱۸:۰۶

    با سلام وخسته نباشید خدمت اقای ابراهیمی.در مورد گزینه های 1و4 به شدت موافقم.به خصوص سد معبر بازاریان که پیاده رو را ویترین خود کرده اند و شهرداری اقدام موثری انجام نمیدهد.درمورد رانندگان داخل شهر که واقعا هرموقع با ماشین خودمان به نور اباد میرویم تمام بدنم می لرزد که تصادف نکنیم. رانندگان عبوری که برای سوار کردن مسافر وسط خیابان توقف میکنند وهنگامی که چند بوق میزنیم فورا گرز خودرا از زیر صندلی بیرون اورده و شروع به دعوا میکنند.از اگاهی بخش و فرهنگ سازی اقای ابراهیمی بسیار ممنونیم.

ارسال دیدگاه

زمان ورود کد امنیتی تمام شده. مجددا بارگزاری کنید

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار