سلام دلفان
سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان سلام دلفان
سلام دلفان
سلام دلفان
کد خبر: 48747
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۴
تعداد نظرات: . نظر
خانه » اخبار برتر » پاسخ به مهم‎ترین شبهات وهابیون در مورد دفاع از فدک
Print This Post
شبهات فاطمیه(3)

برخی دفاع فاطمه (س)را از فدک، دفاعی مادی می دانند و می گویند که اگر فاطمه(س) علم و عصمت داشت و عابد و زاهد بود پس چرا این همه از فدک دفاع کرد و برای مادیات که امری غیر ضروری و پست و بی مقدار می باشد این همه با مردم مجادله کرد.

شبهه:

به گزارش سلام دلفان،برخی دفاع فاطمه (س)را از فدک ،دفاعی مادی می دانند و می گویند که اگر راست می گویید که فاطمه(س)علم و عصمت داشت و عابد و زاهد بود پس چرا این همه از فدک دفاع کرد و چرا برای مادیات که امری غیر ضروری و پست و بی مقدار می باشد این همه با مردم مجادله کرد.

جواب:

حضرت زهراء(س)بارها و بارها با عمل خود نشان داد که هیچ اهمیتی به مادیات نمی دهد چرا که اگر به مادیات اهمیت می داد لباس نو را به فقیر نمی داد و لباس کهنه خود را بپوشد که داستانش از این قرار است:
((در ضمن حدیثی طولانی که حضرت فاطمه (س)با شوهرش علی (ع)داشت وقتی که علی (ع)حریری سبز رنگ در جعبه دید که در آن حریر چند سطر نوشته شده بود فاطمه(س) به او چنین عرض کرد که:شبی که پدرم مرا به ازدواج تو در آورد دو پیراهن داشتم که یکی نو و دیگری کهنه بود،روی سجاده مشغول نماز بودم که مردی در زد و گفت ای خاندان نبوت اگر پیراهنی کهنه دارید به من بدهید که سزاوار آنم من نیز پیراهن نو خود را به او داده و کهنه را برای خود نگه داشتم و شب را با کهنه (در شب ازدواج)کنار تو سپری کردم فردا رسول خدا (ص) سراغ پیراهن نو را گرفت ماجرا را به او شرح دادم. پدرم فرمود: اگر به خاطر شوهرت پیراهن نو را پوشیده و کهنه را به فقیر می دادی به هر دو کار عمل کرده بودی. عرض کردم: ما از شما یاد گرفته ایم که هر چه داشتی و مادرم به شما داده بود به فقیران دادی تا آنجایی که یکبار چیزی نداشتی به فقیر بدهی لباست را در آوردی و به او دادی و با حصیر خود را پوشاندی من نیز به تو اقتدا کردم. رسول خدا گریه کرد و مرا به سینه گرفت که در این وقت جبرئیل آمد و گفت: خداوند سلام رسانده و می فرماید به فاطمه(س) سلام برسان وبگو هر چه می خواهی در خواست کن و به او بشارت بده که دوست من است و من او را دوست دارم پدرم به من فرمود دعا کن. ولی من از شوق لذت عبادت او دعائی نکردم پدرم فرمود: دستهایت را بلند کن. دستهایم را بلند کردم و او دعا کرد که خدایا امت مرا بیامرز و مشمول مغفرت نما و من آمین گفتم. جبرئیل بشارت آورد که از گنه کاران امت تو هر که در قلبش محبت فاطمه (س) و مادرش و همسر و فرزندان او قرار دارد او را می آمرزم که رسول خدا (ص) سند خواست آنگاه خداوند این سند را با جبرئیل نازل کرد.))
و یا گردنبند خود را به فقیر نمی داد در حالی که خود حتی غذا در منزل برای خوردن نداشت که داستانش از این قرار است:
(( در جلد ۴۳ بحار الانوار منقول است که جابر بن عبدالله انصاری گفت:

(یک روز بعد از نماز عصر رسول خدا (ص) نشسته بودند ، که در این هنگام پیرمردی ضعیف و ناتوان از مهاجر با لباس کهنه و پاره پاره در حالی که فریاد می زد و اشک می ریخت وارد مسجد شد.رسول خدا (ص) ازاحوال او پرسید.عرض کرد: ای پیامبر خدا گرسنه ام ، مرا اطعام کن و برهنه ام مرا بپوشان و فقیرم مرا کمک کن رسول خدا (ص) فرمود:من فعلا چیزی ندارم ولی کسی که انسان را به سوی خیر راهنمائی کند مثل انجام دهنده خیر است. برخیز و به خانه کسی که خداو رسولش را دوست دارد و خداو رسولش نیز او را دوست دارند و او خدا را بر خود مقدم می داند برو. بعد از این کلام،  بلال به دستور حضرت رسول (ص)فقیر را به در خانه فاطمه (س) برد، پیرمرد سلام و احترام کرد فاطمه (س) جواب داد و فرمود کی هستی؟عرض کرد: عرب مهاجری هستم خدمت پدر بزرگوارت رفتم که او مرا به اینجا فرستاد برهنه و گرسنه وفقیرم ،مرا مورد نظر وعنایت و رحمت خودت قرار ده و کمکم کن ،خداوند تو را مورد رحمت خود قرار دهد.فاطمه (ص) پوست دباغ شده ای که فرش خواب حسنین (ع) بود به او داد و گفت امید است خداوند تو را وسعت خیر دهد.

عرب گفت:دختر رسول خدا (ص) من از گرسنگی شکایت می کنم شما پوست گوسفند به من می دهی ؟با آن چه کنم؟

جابر می گوید گردنبدی را که فاطمه دختر حمزه دختر عموی پدرش به او هدیه کرده بود به آن مرد فقیر داد مرد.عرب به مسجد آمد و به رسول خدا (ص) و اصحاب آنرا نشان داد و عرض کرد این را فاطمه (س) به من داده است و فرمود آنرا بفروش ،شاید خداوند کار تو را اصلاح کند. پیامبر (ص) فرمود: چگونه خداوند کار تو را اصلاح نکند ،در حالی که این گلوبند را فاطمه (س)دختر محمد (ص)سیده زنان بنی آدم به تو داده است عمار از رسول خدا (ص) اجازه گرفت و آنرا خرید .بعد رسول الله (ص) فرمود بدان که اگر تمام جن وانس در آن شریک باشند ،خداوند به برکت آن ،ایشان را عذاب نخواهد داد عمار آن را به بیست دینار و یک برد یمانی و یک مال سواری و یک خوراک گوشت ونان خرید در حالی که عرب به کمتر رضایت داده بود.

پیامبر به آن مرد عرب فرمود:سیر و پوشیده شدی ؟گفت:بی نیاز هم شدم پدر ومادرم فدایت باد .فرمود:برای فاطمه (س) دعاکن .اعرابی دست بلند کرد وگفت ای خداوندی که همه ی روزی از توست به فاطمه (س) پاداشی بده که نه چشم ها دیده و نه گوش ها شنیده باشند. پیامبر هم آمین گفت. رسول خدا (ص) فرمود به اصحابش که خداوند این نعمت را که اعرابی گفت به هیچ کس مثل آن داده نشده باشد را در دنیا به فاطمه (س) داده وآن پدری بی مانند وشوهری بی مثال و فرزندانی است که سید جوانان بهشت اند ومانندی ندارند و بعد هم خیلی از فضایل فاطمه (س) را بیان کرد عمار پس از شنیدن این فضائل گردنبند را با مشک خوشبو کرد و در بردی یمانی پیچیده به غلامش که از سهمیه غنائم خیبر آنرا خریده بود داد و گفت: این گردنبند را به نزد رسول (ص) ببر و خودت را هم به او بخشیدم.

غلام گردنبد را گرفت ونزد رسول خدا (ص) آورد پیامبر هم غلام وگردنبند را به فاطمه (س) بخشید غلام گردنبند را نزد فاطمه(س) برد و عرض کرد: پدرت من و این گردنبد را به تو بخشیده.فاطمه (س) غلام را آزاد کرد و گردنبند را گرفت .در این هنگام غلام خندید. فاطمه (س) فرمود: چرا خندیدی ؟ گفت: من از برکت این گردنبند خنده ام گرفت که گرسنه ای را سیر کرد برهنه ای را پوشاند فقیری را بی نیاز کرد(که این سه مورد در مورد آن پیر مرد بود)و فقیری را هم آزاد کرد و در آخر هم به صاحب خودش باز گشت.))
و یا سه روز پشت سر هم در حالی که گرسنه بودند و با گرسنگی روزه گرفته بودند ، غذای خود را به فقرا و یتیم و اسیر نمی دادند و … .

و از همه ی اینها مهمتر اینکه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اصلا از فدک استفاده نمیکرد و آن را به فقرا اختصاص داده بود.

پس ایشان متمایل به مادیات نبوده است و اما چرا فدک را خواست پس بگیرد؟ علتش این بود که: از دست دادن فدک یک شکست برای شوهرش علی (ع)در برابر غاصبان خلافت محسوب می شد و آنها با این کار علی (ع) را کاملا منزوی می کردند به خیال خودشان. چونکه هدف دشمن از غصب خلافت این بود که علی (ع)  از لحاظ مالی قدرتی برای جمع یار و قدرت نظامی نداشته باشد و نتواند در برابر آنان قیام کند .لذا حضرت زهراء(س) فقط به خاطر دفاع از امام زمانش علی (ع) و نیز رساندن مظلومیت خود به گوش جهانیان از فدک دفاع کرد و این دفاع یک دفاع سیاسی اسلامی بود نه دفاع مادی تا شبهه آنها مطرح شود.

 

علی گلی حسین آبادی”غمکده

» ارسال نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

سلام دلفان
سلام دلفان
رفتن به نوارابزار